האם המחסור בחלב בדרך לפתרון? אוניית החלב של רמי לוי הגיעה אתמול לנמל אשדוד ובקבוקי החלב ממחלבת מולקוביטה בפולין יעלו על המדפים בסניפי רמי לוי עד סוף השבוע. החלב מיובא באריזה של כד - בקבוק עם ידית, ובתכולה של 1 ליטר. מחירו יהיה זול יותר בכ־10% ממחיר החלב המפוקח שעומד כיום על 6.81 שקל לקרטון 1 ליטר ויעמוד של 5.9 שקל לליטר. תוקף חיי המדף של החלב יהיה כ־21 יום. יחד עם זאת יש לציין כי מדובר בכמות לא גדולה - שתי מכליות - שלדברי רמי לוי מספיקות לביקוש של שבוע עד 9 ימים בסניפי הרשת.

זה אפשרי


למרות ההשקעה בייבוא החלב, הפתיע אתמול רמי לוי בשיחה עם "ממון" ואמר: "אני לא מתכוון לייבא יותר חלב. היבוא היה מענה לחוסר שנוצר, ואני מקווה שכעת נפתר בעזרת מחלבות הגולן שהתחלתי לרכוש מהן חלב. היבוא מבחינתי נועד בעיקר כדי לסמן לענף החלב שאפשר לייבא חלב מחו"ל ולכן שידאגו שלא יהיה מחסור. אני היחידי שהצלחתי לייבא חלב אבל מעדיף לרכוש חלב מקומי. אין לי עניין לפגוע ברפתנים".
לוי רומז כי המחסור נוצר בגלל אי־רצון של חלק מהמחלבות מסיבות כלכליות לייצר חלב מפוקח במלוא התפוקה ולהתרכז במוצרי חלב לא מפוקחים שרווחיים יותר. החלב הטרי והכשר שמייבא לוי יגיע מאחת המחלבות הגדולות בפולין שמייצרת עבור לוי את הגבינה הצהובה שהוא מייבא לארץ במחיר מוזל.
2 צפייה בגלריה
yk13529039
yk13529039
צילום: יח"צ
(ללא קרדיט)
כפי שפורסם ב"ממון", גם צביקה ויליגר, בעלי ויליפוד יבואנית המזון, תיכנן לייבא חלב עבור שופרסל אבל אמר כי יבוא החלב לשלושה חודשים בלבד אינו כדאי כלכלית.
כזכור, בעקבות המחסור שנותר בחלב המפוקח, לאחר ששר האוצר סרב לעדכן את מחירו ב־16% כפי שהמליצה ועדת המחירים, הכדאיות של המחלבות לייצור החלב המפוקח ירדה ועימה הכמות שהגיע לשוק.

מחסור קבוע

כפי שהתפרסם בלעדית בממון לפני כחודש הוציא מנכ"ל מועצת החלב איציק שניידר מכתב התרעה לשר החקלאות אבי דיכטר ולשר הכלכלה ניר ברקת עם דרישה לקיים דיון בנושא והודיע להם כי "המחסור בחלב 1 ליטר בקרטון הפך לתופעה קבועה, שתלך ותגדל כי המדינה גרמה לאי כדאיות יצור חלב מפוקח ולצמצום הייצור". שניידר טען כי יש צורך לסייע למחלבות בהקמת קווי ייצור חדשים כדי להגדיל כושר ייצור ולהפוך את יצור החלב המפוקח לכדאי עבורן.
בעקבות המחסור החליט השר בצלאל סמוטריץ' לחתום לראשונה בתולדות המדינה, על צו שמאפשר יבוא חלב לשלושה חודשים בלבד, שלאחריו יבחן המשך הפעלתו דרך קבע. הצו למעשה מבטל את המכס הגבוה 40% שמוטל על חלב מיובא ועל פיו הצו ניתן לייבא חלב לסוגיו כלומר גם חלב מועשר, מלא ועוד.
כרגע תלויות ועומדת עתירות לבג"ץ נגד הצו שמאפשר את הייבוא, שהגישו מועצת החלב, הרפתנים ומגדלי העיזים. עד כה לא ברור האם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוציא את הצו כדי ל"איים" על המחלבות לחזור ולייצר חלב מפוקח או שבכוונתו לפתוח דרך קבע את היבוא. ההחלטה גם תלויה בהכרעת בג"ץ.