שינוי לרעה בביטוח הסיעודי: ברשות שוק ההון במשרד האוצר החליטו להפחית את תשלום הקצבה החודשית של מבוטחי קופות החולים ב-600 שקל. הצעד הנדיר נובע מחשש שלא ניתן יהיה לעמוד בתשלומים לתביעות ההולכות וגדלות לאחרונה, בעיקר בשל העלייה המשמעותית בתוחלת החיים בישראל בשני העשורים האחרונים. בנוסף שוקלים ברשות שוק ההון העלאה של הפרמייה החודשית.
1 צפייה בגלריה
yk13530837
yk13530837
(צילום: שאטרסטוק)
רשות שוק ההון במשרד האוצר, המנוהלת עדיין מזה 10 חודשים על ידי ממלא מקום זמני, עמית גל, הודיעה אתמול על נקיטת צעדים מהותיים חדשים על מנת להבטיח את יציבות הביטוח הסיעודי בקופות החולים. ברשות הסבירו כי לנוכח העלייה המשמעותית בשיעור התביעות הסיעודיות בשנים האחרונות, מתפרסמת טיוטת תקנות שמטרתן ייצוב הביטוח הסיעודי הקבוצתי לחברי קופות החולים, שבו מבוטחים כ־4.6 מיליון אזרחים. צעד זה נדרש כדי להבטיח את יציבותן של תוכניות הביטוח הסיעודי בקופות החולים לאורך זמן, לרווחת כלל המבוטחים.
עמית גל אמר אתמול ל"ממון": "זה מהלך כואב ומאוד לא פופולרי, אבל לא הייתה ברירה, כי אחרת התוכניות היו קורסות תוך חודשים ולא היו יותר תשלומים בכלל בטווח קרוב מאוד. מדובר פה בסכומים גבוהים ולכן כדי למנוע את המהלך ולסייע מתקציב המדינה היה צריך להעלות מסים וזה לא יקרה. המהלך צפוי להיכנס לתוקף תוך שבועות עד חודשים אחדים".
הביטוח הסיעודי דרך קופות החולים מעניק פיצוי חודשי למבוטחים שנכנסו למצב סיעודי ולא מסוגלים לבצע פעולות יום יומיות באופן עצמאי בסך 6,100 שקל לחודש. במסגרת הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים בקופות החולים, משולמים מדי שנה תגמולים בסך של כ־3 מיליארד שקל למבוטחים הנמצאים במצב סיעודי. מספר התביעות עלו בעשרות אחוזים בשנים האחרונות מסיבות שונות ובראשן התארכות תוחלת החיים של מטופלים סיעודיים והתפתחויות טכנולוגיות. בנוסף, על שיעורי התביעות הסיעודיות בישראל משפיעים גם גורמים נוספים, כגון עלייה בכמות האישורים לגמלת סיעוד בביטוח הלאומי, פעילותן של חברות למימוש זכויות, וכן עלייה במודעות הציבור לכיסוי עצמו.
מכיוון שיציבותן של תוכניות הביטוח הסיעודי בקופות החולים מתבססת במידה רבה על קרנות מבוטחים שנצברו לאורך זמן, עלייה משמעותית בכמות תביעות הביטוח עלולה לפגוע בזמינות הפוליסות ולפגוע ביכולתן לספק כיסוי ביטוחי למבוטחים.
בטיוטה שפורסמה להערות הציבור נקבע שתקופת ההמתנה בפוליסה תוארך מחודשיים לחצי שנה וכן תבוצע הפחתה בתגמולי הביטוח החודשיים, מסכום של כ־6,100 שקל לסכום של 5,500 שקל בתביעות חדשות. תגמולי הביטוח המשולמים על ידי פוליסת הסיעוד בקופת החולים מצטרפים לגמלת סיעוד המשולמת על ידי המוסד לביטוח לאומי לאזרחים הזכאים לכך.

"סוגיה מורכבת"

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון בפועל, עמית גל אמר בעניין זה כי "צמצום מסוים בגובה הכיסוי הוא מהלך לא פשוט ברמת הפרט, אך הכרחי כדי לשמור על האינטרס הציבורי לכיסוי סיעודי הולם לעת זקנה. אנו מחויבים להמשיך לפעול יחד עם שותפינו בממשלה, ובשיח עם קופות החולים וחברות הביטוח על מנת לאפשר לאזרחי ישראל כיסוי ביטוחי הולם למקרה שבו ייקלעו למצב סיעודי".
אורנה יחזקאל, סוכנת ביטוח מתמחה בתביעות סיעוד, תקפה את ההחלטה: "דווקא עכשיו המדינה מפנה עורף לאוכלוסיה ששילמה כל חייה לקופות החולים והגיע למצב סיעודי, אסור לנו כחברה להפקיר את הקשישים הנזקקים ולאמר שאין לנו כיסוי הולם. מחובתה של המדינה לתת גב לאזרחים הוותיקים ולא להרע את מצבם. השינוי לרעה כעת בביטוח הסיעודי שאושר על ידי רשות שוק ההון הוא על סמך תחזיות עתידיות. שיראו לי שכבר עכשיו חברות הביטוח וקופות החולים מפסידות כסף בגין הביטוח הסעודי, שעשו עליו בעבר הון".
עיקרי השינויים: > תקופת ההמתנה בפוליסה תוארך מחודשיים לחצי שנה > תבוצע הפחתה בתגמולי הביטוח לתביעות חדשות, מ־6,100 שקל ל־5,500 שקל > נשקל: העלאת תשלום הפרמייה החודשי

שאלות ותשובות - האם זה יפגע במבוטחים

למה פוגעים במבוטחים?
כמות החולים הסיעודיים גוברת מדי שנה במקביל להזדקנות האוכלוסייה בארץ והארכת תוחלת החיים ללמעלה מ־80.
מי ייפגע מהצעד של רשות ההון?
מבוטחי קופת חולים הזכאים לקצבת סיעוד חודשית. כיום הקצבה היא 6,100 שקל לחודש ותפחת ל־5,500 שקל. מדובר על תביעות חדשות שיוגשו לאחר אישור המהלך כך שמבוטחים שכבר אושר להם 6,100 שקלים לא יפגעו.
האם מדובר בפגיעה משמעותית?
עלות אשפוז של חולה סיעודי גבוהה מאוד ויכולה להגיע ל־20,000 שקל בחודש. בעבר הבטיח הביטוח הסיעודי של קופ"ח תשלום קצבה למשך שלוש שנים בלבד. הארכת תוחלת החיים העלתה את משך התשלום לחמש שנים, אבל פיתוח ושימוש בתרופות מאריכות חולים מעלות את אורך החיים הממוצע במוסד גם ל־8 שנים ומימון השנים העודפות תלוי בחולה או משפחתו.
האם זה משפיע על הביטוחים הפרטיים?
מי שעשה פוליסת ביטוח סיעודי פרטי בחברות הביטוח לא ייפגע כי מדובר בהסכם חוזי מול חברת הביטוח והוא לא ניתן לשינוי. נווית זומר

דעה | אסי חיים

סדר עדיפויות מעוות
הבשורה הקשה שיצאה אתמול מרשות שוק ההון לוותה בהסבר מקומם: "לא הייתה ברירה. אם לא היו מקצצים ב־10% את תשלומי הביטוח, התוכניות היו קורסות תוך חודשים". כדי למנוע את המהלך היה צריך להעלות מסים אבל זה כבר בעייתי, ולכן הפתרון הקל, יש לומר, היה לקצץ.
ולמי מקצצים? למשפחות שנאלצות להתמודד עם קריסה כלכלית כדי להמשיך ולהחזיק את בן המשפחה הסיעודי, כשברור לכולם שגם קצבה של 6,100 שקל לא מתקרבת לעלויות החודשיות שיכולות להגיע גם ל־15 אלף שקל בחודש.
"אין ברירה", אומרים באוצר, וזה מקומם כי זו לא גזירת גורל אלא פשוט סדר עדיפויות מעוות. רק לפני שבוע אישרה הממשלה עוד 165 מיליון שקל לתלמידי ישיבות וזאת בנוסף למיליארדים שהוקצו לצרכים קואליציוניים, כי ממשלת ימין מלא מלא צריכה לשלם במזומן על התמיכה בנתניהו.
למטופלים הסיעודיים אין פה ואין קבוצת לחץ. כל אחד לעצמו ועם משפחתו, שצריכה לגייס משאבים בלתי אפשריים כדי שיוכל לסיים את חייו בכבוד. ועכשיו גם מכבשת הרש הדלה הזו מורידים 600 שקל בחודש. אולי במקום 'אין ברירה' היו צריכים להגיד 'נגמר הכסף, היו לפניכם הרבה בתור'.