השבוע התבשר הציבור על פיתוח חדשני: "מהדורת חדשות ב־AI". מאחורי המיזם נמצאת חברת Act News של מירי מיכאלי ומשה קלוגהפט. פעם, כלומר עד ממש לאחרונה, החברה עסקה בהפצת תעמולה (סליחה, "הסברה"), וכעת ייעודה הינו שילוב בין עיתונות לבינה מלאכותית. זה היה מהיר.
1 צפייה בגלריה
yk13534702
yk13534702
(מהדורת Act News)
מיכאלי מוכרת יחסית ככתבת, מגישה ומחברת המונולוג הבלתי נשכח שבו סיימה את כהונתה כמגישת "העולם הבוקר" ב"רשת" ("כל בוקר הוא בריאת עולם קטנה, העולם עושה ריסטארט"). קלוגהפט נודע כיועץ פוליטי ובעיקר כאביהם של ספינים אכזריים ומבחילים. מאז, הוא היה לתמנון פופולרי, לרבות בחוגים שעליהם נהג להשפריץ רעל, תוך שהוא מוסיף לרזומה תסריטאות ("שלטון הצללים"), הופעות בחדשות "קשת", פזמונאות ומעכשיו גם יזמוּת בתחום העיתונות. מה יותר הגיוני מזה לאדם שהפורטפוליו שלו כולל את קמפיין "השתולים" ו"גלי צה"ל - סכין בגב החיילים".
כיאה לרקע שלהם בתקשורת, מיכאלי וקלוגהפט לא באו לחגיגות ההשקה (למשל אייטמים במהדורה של ערוץ 14 וב"שש עם" של חדשות ערוץ 12) בידיים ריקות, והציגו את דמות האווטאר של עמית סגל. למי שחשש, הפרשן יכול להמשיך כרגיל בשגרתו העמוסה: הבינה המלאכותית היא הפועל השחור, זה ש"כותב" את הטקסט, "מופיע" מול המצלמה ובעצם מסוגל להפיק "חדשות" ללא צורך במגע יד אדם. ומכיוון שהבינה המלאכותית מבצעת עוד כמה פעולות, הרי שהאפשרויות אינסופיות לכאורה: מפרשנות פוליטית במנדרינית ועד תחזית מזג האוויר מפי אווטאר שלמד לחקות את דני רופ.
כמובן שדי בכך כדי לפצוח במרתון דיונים בסוגיות של אתיקה, מוסר ומה יעלה בגורל הדיאלוג הטרחני בין מגישי תוכניות בוקר למבזקנים. אלא שקודם צריך להתגבר על הבוסריות המשעשעת שמאחורי ההכרזות המפוצצות. כי לפחות כרגע, "מבזק" של Act News לא נראה כאילו "ככה כולם יפיקו חדשות בעתיד", אלא אם האנושות באותו "עתיד" עברה אבולוציה הפוכה וכעת לא אכפת לה מכריזמה, כושר ביטוי, דינמיקה בין־אישית ועוד. מן הסתם, חוסר בשלות מאפיין מוצרים רבים מבוססי בינה מלאכותית. אולם לטובת מי שהשתכנע להשקיע בפרויקט, יש לקוות שההחלטה לא התקבלה רק בזכות אוסף של אווטארים שלומיאלים וטקסטים שבהחלט מצדיקים את מוסד העריכה.
אבל מה שמטריד באמת הוא הניסיון לתאר את ה"חדשות ב־AI" כבשורה עיתונאית, משום שהבינה המלאכותית תפנה זמן וכסף לביצוע תחקירים, לדוגמה. ובכן, יותר סביר שמי שמוכן לסמוך על AI במבזקים הוא לא מהאנשים שמאבדים שעות שינה מרוב דאגה לתחקירים אמינים ופרשנויות עומק. בנוסף, אנחנו מצויים בשיאו של עידן שבו אין הסכמה גם על עובדות פשוטות, מהסוג שמובא גם במבזקים בטלוויזיה/רדיו/רשתות, לצד תופעות כגון זיוף וגניבה למטרות פרופגנדה. בעולם כזה, "חדשות ב־AI" זאת מתנה לעיתונות בערך כמו הסוס הטרויאני.