ת"ז: בת 52. נשואה לרונן - מורה להיסטוריה. הורים לשתי בנות, חיים במזכרת בתיה.
רזומה: מנכ"לית קרן "אייסף" לצמצום פערים בחינוך. ציירת ובוגרת בצלאל, בעלת תואר שני במינהל ציבורי.
מה משותף למירב בן ארי (חברת כנסת), פרופ' רוני גמזו (מנהל המרכז הרפואי איכילוב), ד"ר ריי ביטון (מובילת מאבק המתמחים) ושלושה נשיאי מכללות - פרופ' יפעת ביטון, פרופ' עמי מויאל ופרופ' ניר קידר? כולם, ועוד רבים בצמרת המשק הישראלי נמנים עם 8,000 הבוגרים של תוכנית "אייסף". מדובר בתוכנית לצמצום פערים בחינוך באמצעות הענקת מלגות ללימודים גבוהים למי שמגיעים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית.
"חברי התוכנית שלנו מקבלים מלגה משמעותית לאורך כל שנות הלימודים האקדמיים שלהם, גם בתארים שני ושלישי וגם כאשר הם עושים פוסט־דוקטורט בחו"ל", מסבירה גלית כספי כהן, מנכ"לית הקרן ובעצמה בוגרת התוכנית, "רוב הבוגרים שלנו הם דור ראשון להשכלה גבוהה. הרבה פעמים אנשים שעושים מוביליות חברתית סובלים מ"תסמונת המתחזה" – תחושה שהזהות שממנה הם באים לא מספיק טובה. אנחנו דוגלים בכך שדווקא הזהות הזאת היא מקור הכוח והייחודיות שלהם, והאתגר הוא לחבר אותם אליה".
אילו עוד אתגרים קיימים בפער שבין מרכז לפריפריה?
"הפער באחוזי הזכאות לבגרות, ברכישת השכלה גבוהה - בעיקר בתארים מתקדמים, וגם פערים בתוך האקדמיה בין חוגים אטרקטיביים שמאפשרים פרנסה מכניסה לבין חוגים שההשתכרות של הבוגרים שלהם נמוכה. הכל מתחיל ברקע שהסטודנטים מגיעים ממנו. כשמדובר בילד שגדל ביישוב עם רקע כלכלי־חברתי חזק, הוא זוכה גם לתמיכה של משרד החינוך, גם לתמיכה של הרשות המקומית וגם לתמיכה של ההורים, שיכולים לממן השתתפות בחוגים, שיעורים פרטיים וכדומה. הוא מקבל הרבה יותר הזדמנויות מילד מרשות מקומית חלשה עם הורים חלשים".
לדבריה, "ב'אייסף' מנסים לפרוץ את החומות הללו בעזרת 400 מלגות בשנה, אבל דרושים עוד גופים שיתקצבו את הנושא, וכמובן השקעה של המדינה".
ומה עם החברה הערבית, גם שם אתם מעניקים מלגות?
"הקרן הוקמה על ידי קבוצה של חבר'ה ציונים מזרחים, למען יוצאי עדות המזרח. עם השנים פתחנו את השערים שלה לכלל החברה הישראלית, גם לאוכלוסייה הערבית".
ויש לכם בוגרים ערבים?
"בשנים האחרונות כבר יש, ובעשור הקרוב יהיו עוד יותר", מבטיחה כספי כהן. לנו נותר רק להאמין.