9:00 ארוחות בוקר בקונטיינר | "הקונטיינר" שבכניסה לכפר הוא אכן קונטיינר שהוסב לבית קפה עם שולחנות בחוץ, ונמצא בחצר של משפחת ניר מלמד.
בעבר שימש הבית שבחצרו הקונטיינר, כסטודיו של אמו האמנית ז"ל. האם, שעלתה בצעירותה מצרפת והצטרפה לעין הוד, התאהבה בשכן מניר עציון, המושב השיתופי הדתי שמעל הכפר, והשניים הקימו משפחה בעין הוד. כיום מתגוררת בסטודיו שירה, בתו של ניר, שמפעילה את הקפה שבו מתקיימים גם ירידי עיצוב של פריטי יד שנייה והופעות.
כאן אני פוגשת את דן חמיצר, מוותיקי הכפר ויו"ר עמותת כרמלים, שמתאר את מהות היחסים עם השכנים הדתיים, "הם מתפללים עבורנו ואנחנו חוטאים עבורם". ואגב יחסי השכנות, בשטח של ניר עציון הקים ניר את "חאן יותם" - מקום התנדבותי שפועל למען הקהילה, לזכר בנו שנהרג.
הקונטיינר פתוח בימים ב'-שבת, 14:00-8:30.
אופציה נוספת לבוקר היא "ינוקיס" שמתפקדת ונראית כטברנה יוונית ונמצאת בין הסמטאות שיורדות מכיכר הרחבה של הכפר. בתוך חצר קטנה, תחת העצים ועם מוזיקה יוונית ברקע, תמצאו קפה מעולה ומנות נשנוש לבוקר כמו חצ'פורי, סלט יווני וגם אוזו ובירה. במוצאי שבת נערכות בחלל הפנימי הופעות.
פרטים: טלפון: 050-9170770.
10:00 טקס תה יפני | שיר ונוביה יאמאגומי מציעים בביתם שבכפר האמנים עין הוד, הנמצא במרחק שעת נסיעה מהמרכז, חוויה יפנית הכוללת טקס תה מסורתי והסברים על תרבות יפן. שיר מנהלת את הטקס הכמעט מדיטטבי הזה כשהיא לבושה בקימונו, ומלווה אותו בהסברים על התרבות והקליגרפיה היפנית, כולל עיצוב של סמל משפחה אישי, כנהוג ביפן.
נוביה הוא אמן ברזל, ורהיטיו המשלבים עץ וברזל ניצבים ברחבי הבית. הם הכירו כששיר טיילה ביפן עם חברה, ונוביה התנדב להראות להן את הכפרים המסורתיים. משם הם המשיכו לטרק בהימלאיה שבמהלכו הפכו לזוג.
2 צפייה בגלריה
yk13575413
yk13575413
(צילומים: עמותה לתיירות כרמלים, נווית זומר)
את כללי טקס התה שיר למדה כשחיה ביפן (כולל שנה במנזר זן) בשנות השמונים. ב־1991 הזוג הגיע לעין הוד. ביתם המקורי נשרף בשריפה שפגעה ביישוב, והם בנו אותו מחדש. שיר, המשמשת גם כאוצרת במוזיאון של קיבוץ הזורע, אומרת שטקס התה נקרא ביפנית "דרך" שהוא סוג של מדיטציה.
פרטים: המפגש אורך כשעתיים ועלותו כ־400 שקל לזוג ( עד ארבעה אנשים). בקבוצות של לפחות עשרה משתתפים - 60 שח לאדם. טלפון: 050-7548009.

11:00 מוזיאון ינקו דאדא | מרסל ינקו שנולד ברומניה, עבר לפריז וייסד בה את תנועת הדאדא - אמנות שוברת מוסכמות, עלה בהמשך לישראל והיה בין מייסדי עין הוד שהוקם ב־1953. במוזיאון בן שלוש הקומות הנושא את שמו, יש חמישה חללי תצוגה: תערוכת קבע ליצירותיו, אכסניה לאמנים צעירים, תערוכות של אמנות עכשווית וחלל לאמנות קבע שלצדו נשמר הסטודיו של ינקו.
במרתף המוזיאון נמצא המעבדאדא - מקום קסום לילדים והורים המספק להם מרחב ליצירה מחפצים יומיומיים ברוח הדאדא: לקרוע ציור ואז ליצור ממנו ציור חדש. לחבר ראש של קומקום למטאטא, להוסיף ידית של דלת וליצור דמות מצחיקה. במקום יש גם תחפושות ובמה לילדים שרוצים להופיע. את הפעילות, המומלצת לילדים מגיל ארבע, מלוות מדריכות מצוות החינוך של המוזיאון.
פרטים: בגלריה המרכזית שמול המוזיאון מוצגת כעת מחווה לצייר משה מוקדי, לצד תערוכה קבוצית של אמני הכפר. מוזיאון ינקו דאדא, ב'-שבת, 14:00-11:00. 28 שקל למבוגר, 14 שקל לילד. טלפון: 04-9842350.

2 צפייה בגלריה
yk13575410
yk13575410
צילומים: עמותה לתיירות כרמלים, נווית זומר
13:00 ארוחת בשרים בדוניה רוסה | מסעדת דוניה רוסה הארגנטינאית המתמחה בבשרים, יושבת בלב הכפר בבית אבן עתיק ורחב ידיים המשקיף לנוף. דון מרכוס ודוניה רוסה עלו לארץ מארגנטינה לפני מאה שנה לחווה שהקים הברון הירש, והנכדים, האחים דורי ואורי רוסו, משמרים במסעדה את מסורת הסבים עם הבשרים על האש.
סוד הקסם של המקום הוא גריל הפחמים מברזל, והביס הראשון ענה על הגעגוע לטעם הסטייק המעושן הנצלה על גבי פחמים שכמעט ולא ניתן להשיג בעידן שבו שולטות הפלנצ'ות. או כמו שאורי מסביר, "אנחנו עובדים בלי שטיקים. אין תפריט מתחלף ושף מדלג, והלקוח צריך לצאת שבע. את הבשר אנחנו מייבאים מארגנטינה (הנתחים המתיישנים מוצגים במקרר שבכניסה למסעדה, נ"ז). גם הפחם מגיע מארגנטינה מעץ שבוער במשך שעות". ולראיה, האסאדו שלהם מבלה שמונה שעות לצד האש.
היינו שלוש בנות והלכנו על הקלאסיקה - "גריל מעורב בקר", וקיבלנו על מגש עץ שלושה סטייקים ענקיים של אנטירקוט, סינטיה ופילה בלווי פירה חמאתי ואורז מתובל. חשבנו שאין סיכוי שנעמוד בכמות הזו, אך המגש נותר ריק, וגם הפירה המדהים חוסל.
פרטים: דוניה רוסה, המנה שעולה 450 שקל מספיקה ל־4-3 סועדים, ויש גם אופציות לצמחונים. טלפון: 053-9388146.
17:00 סיור עם שחקן בסמטאות הכפר | השוטטות בסמטאות המפותלות של עין הוד והביקור בגלריות הרבות שבו הם לב הביקור בכפר. וניתן להכיר את כפר האמנים המיוחד הזה, באמצעות סיור מודרך ומשעשע שמוביל ליצן רומני בשם ג'ורג' שפוקה, שאותו מגלם גיל בכר, קרוב משפחה רחוק של מרסל ינקו. בכר־שפוקה מספר על התושבים החוגגים מדי שנה לקראת פסח את חג עגל הזהב שגם מתועד על קיר מיוחד במרכז הכפר.
בחצר ביתו של בכר פועל הצימר "אתנחתא", הנמצא במבנה אבן עתיק (700 שקל ללילה). ובת זוגו, ליסה ג'יקובסון, היא פסיכותרפיסטית המקיימת בביתה ריטריטים לנפש.
פרטים: 50 שקל לאדם לסיור, מתאים מגיל שלוש. טלפון: 04-9841114.

19:00 מופע שקיעה על הגג | בכל חמישי ב־19:00 מתקיים על הגג של משרדי עמותת כרמלים בעין הוד (מול מסעדת דוניה רוסה), מופע שקיעה מוזיקלי עם כוס יין משובח מיקב כרמי בת שלמה או מיקב בוטיק אחר מהאזור. על הבמה מציג תושב הכפר, יונתן בר רשי, טעימות מיכולותיו כנגן כלי הקשה על מגוון כלים.
יונתן, המתגורר בכפר מזה עשרים שנה, גדל בסצנת הג'אז הניו־יורקית, ליווה שם שלל מוזיקאים מפורסמים, וממשיך לנגן בחו"ל (לאחרונה הוא חזר מפסטיבל ג'אז בקריביים). בארץ הוא ניגן עם שמוליק קראוס, יענקל'ה רוטבליט, בעז שרעבי, דקלה ואחרים.
צלילי הקונגס, הבונגס והקסילפון שלו מרגיעים, והיין והנוף משלימים את השאר.
פרטים: 70 שקל לאדם, כניסה מגיל 18 ומעלה. כרטיסים דרך אתר כרמלים.

21:00 לילה ב"האכסניה" | השם, "האכסניה", אמנם משמר את רוח העבר, אך הוא עושה עוול לחדרים היוקרתיים הכוללים ויטרינה עצומה המכניסה אליהם את החורש. מדובר במבנה טורי שבו שישה חדרים עם נוף לירוק, שבעברו שימש לחדרי אירוח בסיסים ביותר בנוסח אכסניה, ומאז עברו שיפוץ מקיף.
בחדרים הגדולים יש מיטה זוגית, ספה נפתחת ושולחן אוכל הניצב מול הנוף. בכניסה יש מטבחון מצויד (כיריים אינדוקציה, מכונת קפה, מיקרוגל ומקרר קטן), חדר אמבטיה משופץ וטלוויזיה, ומהכניסה יוצא שביל שעולה דרך החורש הטבעי למרכז הכפר. למרות שכל חדר מעוצב קצת אחרת, בכולם האווירה מרגיעה.
פרטים: 500 שקל לחדר. טלפון: 04-9841114