מדי לילה אפשר לראות אותם צצים לאורכה ולרוחבה של המדינה. על הגב טלסקופ, בכל יד מצלמה, ובלב תקווה אחת – לתפוס תמונה של הכוכב המרגש הבא. רודפי הכוכבים הם תופעה שהתגבשה בתקופת הקורונה, והיום מונה קבוצות של אלפי אנשים שיחד רודפים אחרי הכוכב המנצנץ ביותר בשמיים. אחד החברים הוותיקים בקהילה הארצית הוא פיליפ בונו (81), סבא לחמישה, שעסק באדריכלות ובנגרות ויום אחד התאהב בדבר הזה שנקרא צפייה בכוכבים. עם השנים הוא הולך ומאבד את ראייתו, אבל עושה הכל כדי למצוא דרכים להמשיך בתחביב האהוב עליו.
"הכוכבים פשוט מעניינים אותי", הוא מספר מביתו במצפה רמון. "מישהו שאל אותי בצעירותי 'אם לא הייתה לך מגבלה של כסף, מה היית רוצה לקנות?' ועניתי ספונטנית 'טלסקופ'. מאז נכנס בי הג'וק. התעניינתי בתחום עוד כשהייתי ילד בצרפת. הייתי צריך לתת הרצאה לבגרות, והנושא שבחרתי היה אסטרונומיה. אחרי שעליתי לישראל טיילתי בארץ עם החברה שלי והגענו למצפה רמון. אמרתי לה 'או, כאן אני יכול לחיות כשאהיה גדול. לרדוף אחרי הכוכבים שלי כל לילה'. לפני שש שנים עשיתי את זה ועברתי דירה בעקבות הכוכבים.
2 צפייה בגלריה
yk13539888
yk13539888
(צילום: פיליפ בונו)
"מאז זה כל מה שאני עושה. כל החיים לא היה לי גרוש, ולצפות בכוכבים זה בחינם. כשאחד הבנים שאל אותי למה אני לא מיליונר, אמרתי לו שאני כן. יש לי מיליון כוכבים מעל הראש, אז אני מיליונר. קניתי בבגרותי טלסקופ ממעט הכסף שחסכתי, וזו מחלה כי אתה תמיד רוצה אחד יותר גדול, יותר מוצלח, יותר מהיר. אין לזה גבול. כל עוד אתה יכול לסחוב אותו על הגב אתה רק משפר אותו. טלסקופ טוב זה טלסקופ שיוצא הרבה לשטח.
"מדי לילה אני יוצא לבד, מחפש כוכבים בשקט שלי. בשנים האחרונות, כשהראייה שלי התחילה להיעלם, עברתי לצילום, וכבר ארבע שנים אני מצלם כוכבים. היתרון של הצילום זה שאתה רואה צבע. בטלסקופ הכי גדול בעולם אתה לא רואה צבע. הנכדים והילדים שלי באו לראות איתי כוכבים, אבל לא מתרגשים מזה כמוני כי זה כנראה משהו שנולדים איתו בלב. בשנים האחרונות הבנתי שממש יש קהילה של רודפי כוכבים ופתאום הרגשתי שייך, שהמחלה שלי מידבקת, שיש עוד מוזרים כמוני, וזה ריגש אותי".
2 צפייה בגלריה
yk13539884
yk13539884
כפיר ולר
(צילום: אברהם גרינשטיין)
★★★
ממשיך הדרך של פיליפ הוא כפיר ולר (34) מאשדוד, נשוי פלוס שניים, שהפך את רדיפת הכוכבים למקצוע. "אני מחזיק מצלמה מאז שהיתי ילד", הוא מספר. "זה התחיל כתחביב עם מצלמה שאבא שלי ז"ל קנה ואני קיבלתי, והתלבש עליי באופן טבעי. אחרי השחרור מצה"ל התחלתי לפתח את זה בצורה יותר רצינית. ב־2017 הכרתי את רודפי הכוכבים שהתאגדו עם השנים בכל מיני מקומות, הבנתי שאפשר לשלב צילום עם צפייה בכוכבים, והתאהבתי. למדתי את הנושא והתחלתי להעביר סדנאות ושיעורים בעולם הצילום שמשלב כוכבים.
"כשחיפשתי עוד מידע מצאתי כזה רק בחו"ל, אז צללתי לזה ופיתחתי בעצמי קהילת מידע בארץ. אחרי הקורונה זה תפס תאוצה כי אנשים היו סגורים בבית וזה הגביר את הרצון לצאת וללמוד את הארץ מחדש, וגם לרדוף אחרי כוכבים. היום יש הרבה רודפי כוכבים בכל הארץ והקהילה רק הולכת וגדלה. בסוף השבוע הקרוב יש מטר מטאורים, והמון משפחות נוסעות לדרום לצפות. אנשים מתאהבים ורוצים לתעד את זה ולא רק לראות בעיניים. וכמו כל תחביב, זה משהו שמתחילים ואז אי־אפשר להפסיק.
"מגיעים אליי אנשים מכל הארץ, מכל הדתות והעדות, בכל הגילים, שהמכנה המשותף ביניהם הוא הרצון להתנתק מהשגרה, לנשום ולהסתכל על הטבע. צייד כוכבים לוקח אותך למקום מבודד, בלי קליטה, רואים מחזות מאוד מיוחדים ויוצרים חוויות שלא שוכחים כל החיים. הרבה פעמים שואלים אותי 'איך אתה מתפרנס מלרדוף אחרי כוכבים? זה מותרות, לא צורך הכרחי'. אבל זה כן הכרחי. עם כל הסטרס במדינה, שגם אני חווה כמו כולם, אני חייב את הגיחות לטבע כדי לשמור על איזון. זה נותן אוויר, ממלא באנרגיה ומעלה חיוך. מה שקורה במפגשים של רודפי הכוכבים במצפה רמון זה משהו שקשה להסביר במילים. השנה יש תנאים אידיאליים לצפות בכוכבים והולך להיות מטורף".
"לפני ארבע שנים הכרתי קבוצה של 4,000 חברים, והיום יש בה פי שניים. בקבוצת "רודפי הכוכבים" אנחנו לומדים, משתפים מידע ותמונות, שואלים שאלות, כותבים ביקורות, מקבלים לוקיישנים לחניוני לינה ועוד. כבר כמה שנים שאנחנו עובדים עם רשות הטבע והגנים ומציעים סדנאות צילום, כולל צילום בסמארטפון. כשאנחנו יוצאים לרדוף אחרי כוכבים זה נראה קצת כמו תרגיל צבאי קטן. חייבים לילה בלי ירח ומקום סופר־חשוך ומרוחק מהציוויליזציה.
"בכל רחבי הנגב יש אירועי כוכבים, פסטיבל 'לילות מדבר', וניתן לראות את הכוכבים מכל מקום שבו אין זיהום אור. אבל יש המון שטחי אש וצריך להיזהר. מזג האוויר חשוב כי במדבר מאוד קר בלילה גם בקיץ, ויש גם ערפל, לחות וסופות חול שמשבשים את התוכניות. את כל הדברים האלה חשוב לבדוק לפני שיוצאים. טעות שרבים עושים היא לנסוע למקום שממליצים עליו בלי להכיר את הדרך, ואז מגיעים מאוחר בלילה והולכים לאיבוד או פותחים אוהל במקום שאסור. חשוב לצאת מוקדם, לא בחושך, לראות שערוכים מבחינת ביגוד, שתייה ואוכל. והכי חשוב זה משמעת אור - להיות בלי מקור אור, אפילו בלי טלפון, כי זה מאוד פוגע ביכולת לראות כוכבים גם מלב מכתש רמון. ולמי שלא יכול להגיע בסוף השבוע הקרוב, עד סוף אוגוסט יתקיימו הדרכות כוכבים בכל הנגב, תבואו!"

שמיים פתוחים

לקראת שיאו של מטר הפרסאידים בשבוע הבא, ריכזנו עבורכם את הכוכבים של פסטיבל "לילות מדבר" בנגב
כמדי שנה בחודש אוגוסט מתקיים מטר הפרסאידים. המטר יגיע לשיאו ב־13-9 באוגוסט ויאפשר למי שיביט לשמיים לראות מחזה מרהיב. במסגרת פסטיבל "לילות מדבר", בהובלת מחלקת התיירות ברשות לפיתוח הנגב ומשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יוצעו למעלה מ־300 פעילויות ואטרקציות לכל המשפחה בעלות מסובסדת.
לילות מטאורים בהר הנגב - בימי השיא של מטר הפרסאידים יתקיימו מגוון פעילויות ואירועים ברחבי הר הנגב. במצפה רמון יתקיים פסטיבל אסטרונומי, ובמסגרתו המבקרים יוכלו ליהנות מתצפיות כוכבים, הפנינג אסטרונומיה יהודית, שבו יסבירו על מושגים באסטרונומיה והקשר של היהדות וחכמי ישראל אל השמיים, וסיורים ליליים אחר עקרבים ועטלפים בשילוב תצפית כוכבים. בירוחם יתקיים ליל המטאורים. בתיירות הר הנגב הכינו לכם מדריך מקיף לחוויית כוכבים מושלמת בנגב, כולל פודקאסט כוכבים, מפת אתרי צפייה בכוכבים, רשימת מדריכי האסטרונומיה ועוד.
חוגגים לילות מטאורים בדימונה - אתם מוזמנים להדרים לדימונה וליהנות ממתחם טלסקופי ענק שיכלול תצפיות מודרכות. ההדרכה באמצעות אלומות לייזר, שאיתן כמעט נוגעים בכוכבים. כמו כן אתם מוזמנים ליהנות מחגיגות לילות מטאורים ותצפית כוכבים וסיורי עקרבים זורחים בכפר הסטודנטים איילים.
חוויית חלל VR במרכז החלל והטכנולוגיה "גרובטק" – אתם מוזמנים לפעילות ערב של כוכבים המוכרת בגרסת המציאות המדומה והטכנולוגיות החדשניות. המבקרים יוכלו ליהנות מהקרנת סרטי חלל מרהיבים על גבי כיפת פלנטריום מתקדם ב־360 מעלות וחוויית חלל במציאות מדומה. חוויית חלל VR מוחשית באמצעות מתקן VR ממונע ייחודי המאפשר לכם להרגיש ממש כאילו אתם נעים בחלל בתוך תחנת החלל במשימה מאתגרת.
גלאמפינג סלינה, מכתש רמון - למי שמחפש אווירה מדברית מיוחדת, זהו אחד הלוקיישנים המתאימים ביותר לתצפית כוכבים בתנאי מלון חמישה כוכבים. לצד מגוון אפשרויות לינה, כמו מאהל בדואי רחב או אוהל זוגי, ממתין לאורחי המקום בסוף השבוע הקרוב לו"ז צפוף שמורכב מפעילויות יוגה, סאונד הילינג, מופעי לייב ועוד. במתחם אוהלי יוקרה מעוצבים, מזגנים, שטיחים, פינות ישיבה עם ריהוט בעבודת יד, שכשוכיות, אופציה לפויקה למי שאוהב וכמובן אפשרות להצטרף לסיורים מודרכים לתצפית כוכבים עם טלסקופ (בעלות של 40 שקלים לאורח).