הפנייה של חיה כהן: "אחותי חולת סכיזופרניה, שסובלת מתחילת מגפת הקורונה גם מרעד קשה בשתי ידיה, אשר מונע ממנה ביצוע פעולות פשוטות ביותר. החל מ־2020, המדריכה והעובדת הסוציאלית שמטפלות בה פנו בשמה מספר פעמים למחלקת הפרעות תנועה, ונתקלו במענה שחזר על עצמו כמה פעמים - אין תורים. הן כבר הספיקו להתחלף, אבל גם הצוות החדש נתקל באותה תשובה. בתחילת 2023 ניסיתי לשבור את הקיר הזה ופניתי לפניות הציבור של הקופה. הם עידכנו אותי שלא מספיקה הפניה מרופאת המשפחה, אלא נדרשת גם הפניה של נוירולוג. ביוני, אחרי חצי שנה של המתנה צייד אותה הנוירולוג בהפניה ונשמתי לרווחה במחשבה שמעכשיו הכל כבר יסתדר. אלא שהתשובה המעצבנת 'אין תורים' המשיכה להגיע. כל כך עצוב לי לראות שאחותי, שסובלת ממחלת נפש ומהרעד המגביל הזה, היא חולה שקופה ולאף אחד לא בוער לעזור לה".
על מה התרגזנו? הצטערנו והתביישנו שחולת נפש בישראל, שאינה מסוגלת לעמוד על זכויותיה, נדחקת לשוליים ולאף אחד לא אכפת מספיק כדי לסייע לה. גם כשמדובר במרפאה עמוסה ביותר, לא יעלה על הדעת שמטופל ימתין למעלה משלוש שנים.
למי פנינו? למרכז הרפואי מאיר, משם נמסר: "בשל מצבה הייחודי של המטופלת הקדמנו לה את התור ליום רביעי הקרוב. אכן מדובר במחלקה מבוקשת ביותר, עם פניות רבות מהקהילה ומבתי החולים. צר לנו שלעיתים זה גורר המתנה ארוכה לתור פנוי".
הפנייה של אמה של פזית גל־ער: "בתי, שהיא כבר אישה בת למעלה מ־40, נכה בשיעור 75 אחוז, סובלת משיתוק מוחין ולוקה גם בחרדה דנטלית קיצונית. לכן לאורך השנים קופת החולים מימנה לה את טיפולי השיניים, שנעשו בהרדמה בבית החולים. למרות זאת, כבר ארבע שנים היא מתייסרת מכאבים ונמנעת לגשת לרופא שיניים. לאחרונה שיכנעתי אותה, פניתי לקופה, אבל לתדהמתי הפעם הם סירבו לאשר לה את הטיפול. למה?"
על מה התרגזנו? כשבקשתו של מטופל מסורבת, טוב תעשה הקופה אם נציג שלה, אפילו הכי זוטר, יסביר לו את עילת הסירוב. זה כל כך פשוט וקצר ומונע סבל ותסכול רבים.
למי פנינו? לכללית, משם נמסר: "כמו בעבר, אנחנו מאשרים גם הפעם את ביצוע טיפולי השיניים בהרדמה, אך רק ההרדמה עצמה ממומנת על ידי הקופה. טיפולי השיניים אינם נכללים בסל הבריאות".

מנעו מכם תרופות חדשות? הרופא שאליו הופניתם אינו זמין? אף אחד לא אומר לכם מה הזכויות שלכם?
אריאלה איילון, כתבת הבריאות שלנו, תנסה לעזור גם לכם. שלחו פרטים מלאים לאימייל:
Ariela-a@yedioth.co.il, או התקשרו: 6082515־03