ביותר ויותר מדינות באירופה קשה יותר לשלם במזומן. במסעדות ובתי קפה רבים שינו את הסטיקר: מ"מקבלים רק מזומן", ל"מקבלים הכל חוץ ממזומן". מדובר בטרנד דיגיטלי, תשלום אשראי או דרך הטלפון, שמיטיב פחות עם בעלי עסקים שמעוניינים להחביא הכנסות, אבל מיטיב מאוד עם שירותי המסים במדינה.
אבל מסתבר שבעולם הדיגיטלי יש מדינות שעדיין רוצות לשמור על ממד אנלוגי. "יותר ויותר אנשים מודאגים מכך שיותר לא יוכלו לשלם במזומן אלא רק בצורה דיגיטלית", אמר קנצלר אוסטריה קרל נהאמר, "אנחנו צריכים ליישם את הזכות לשלם במזומן בחוקה האוסטרית".
בכל שנה מוציאים 9.1 מיליון אזרחי אוסטריה, מדינה שנמצאת הרחק מאחור ברשימת השימוש בשירותי תשלום דיגיטליים, 47 מיליארד יורו מכספומטים, ובכל רגע נתון הסכום הממוצע שנמצא בארנקו של כל אזרח אוסטרי הוא 102 יורו.
כדי לשמור על המזומן מתכנן הקנצלר להכניס לחוקה את החובה להתיר לכל קונה לשלם במזומן לצד הדרישה שהבנק המרכזי ידאג שיהיו מספיק שטרות כסף בכספומטים ושידאג לכך שהכספומטים ימוקמו במרחק סביר מהאזרחים. המפלגה הסוציאל־דמוקרטית יצאה נגד הרעיון מפני שלדעתה "בקרוב לא יהיו יותר כספומטים באוסטריה, אפילו אם נכתוב מאה פעמים את המילה 'מזומן' בחוקה", ואילו מפלגת החירות, שמובילה בסקרים לפני הבחירות בשנה הבאה, טענה שהקנצלר גונב את הרעיונות שלה.