אודליה דה בטון, יבואנית מוצרי נייר ובעלת חנות בוטיק לילדים ומוצרי נייר לא הופתעה אתמול כששמעה על נתוני הסקר ואמרה ל"ממון": "אני נחשבת לעסק בינוני שבנוסף לניהול עסק במציאות הכלכלית של היום מתמודדת גם עם אתגר של ניהול תזרים חיובי מה שאינו בא בהלימה עם ההוצאות הקבועות שכרוכות בניהול החשבונאי של העסק על כל המשתמע. המורכבות הכי גדולה כיום של להיות בעל עסק בארץ היא הבנה שאנחנו חייבים לפעול במספר כובעים במקביל. החל מניהול חשבונאי שכולל התעסקות בדוחות, חשבונות בנק, הנפקת חשבוניות, משכורות, תשלום לספקים, ניהול הוצאות שכוללות בין היתר דווח דלק, הוצאת רכב וכל שאר ההוצאות המוכרות. אנחנו טובעים בטופסולוגיה וזאת עוד לפני שהתחלנו בלשווק את העסק ולמכור את תוצרתו".
גם דנה דלית מקדימה, נשואה ואם לשלושה מרגישה היטב את סבך הבירוקרטיה. "אני בעלת עסק עצמאי ב־10 שנים האחרונות ואין ספק שבכל חודש ישנה התעסקות משמעותית בעבודה מול הגורמים הרלוונטיים בדווח ובקרה בכל הקשור לנתונים של הוצאות והכנסות וניהול תזרים". דלית שעובדת כמאמנת אישית להתנהלות כלכלית למשפחות ועסקים קטנים, עוזרת לעסקים באחזקת עסק קטן ומקסום ההטבות הניתנות להם כעצמאים ומכירה את הנושא מקרוב.
"האחריות היא על בעל העסק להעברת כל המידע הנדרש כדי למלא את הטופסולגיה בדוחות החודשיים והשנתיים. זה גם כמובן מלווה בעלות קבועה חודשית ושנתית לכל עסק קטן ושעות עבודה בהתעסקות שיכולה להגיע ל־2,500 שקל ואף יותר מדי חודש. גם עוסק קטן פטור, שאינו מחויב בדווח מע"מ אחת לחודשיים, נאלץ להתמודד עם הבירוקרטיה ולדווח לרשויות ביטוח לאומי ומס הכנסה, בנוסף לניהול השוטף של העסק. עסקים בינונים שגם מעסיקים עובדים ההתעסקות אפילו משמעותית יותר. מכיון שזה מלווה בדווח גם על שעות עבודה של צוות העובדים, הפרשות סוציאליות ודווח לרשויות".