זוכרים שפעם השרב היה נשבר? נראה שזה עומד לקרות פחות ופחות: השירות לשינויי אקלים קופרניקוס (C3S), שבמימון האיחוד האירופי, הודיע אתמול באופן רשמי כי הטמפרטורה הממוצעת הגלובלית בחודש יולי 2023 הייתה הגבוהה ביותר שתועדה אי פעם.
בחודש שעבר גם נמדדו הטמפרטורות הגבוהות ביותר ליום אחד - ו־6 ביולי זכה בתואר המפוקפק של "היום החם ביותר בהיסטוריה".
1 צפייה בגלריה
yk13541026
yk13541026
(צילום: LUIS FORRA, אי.פי.איי)
מהנתונים, המתייחסים לכל חודש יולי, עולה כי הוא היה חם ב־0.72 מעלות יותר מהממוצע בחודש יולי בשנים 1991 עד 2020 וגבוה ב־0.33 מעלות מהשיא הקודם של החודש החם בהיסטוריה, שנרשם ביולי 2019.
לפי המדידות שנערכו, הטמפרטורה הממוצעת העולמית בחצי הכדור הצפוני והדרומי, בים וביבשה וגם באוויר, הייתה גבוהה ביותר מ־1.5 מעלות מהממוצע בשנים 1850 עד 1900. באזורים רבים בחצי הכדור הצפוני סבלו תושבים מגלי חום רבים, כולל בדרום אירופה. במספר ערים בצפון אמריקה וברוב אזור אנטרקטיקה נמדדו טמפרטורות גבוהות בהרבה מהממוצע.
גם האוקיינוסים להטו. הטמפרטורה הממוצעת בים המשיכה לעלות, לאחר פרק זמן ארוך של טמפרטורות גבוהות מהרגיל מאז אפריל 2023. הטמפרטורות הגיעו לשיאים חדשים ביולי האחרון. הטמפרטורות הגלובליות של פני הים היו גבוהות ב־0.51 מעלות מהממוצע של 1991 עד 2020. מהנתונים של קופרניקוס עולה עוד כי גלי חום ימיים התפתחו בצפון גרינלנד וברחבי הים התיכון.
"חזינו עתה בטמפטורות בים וביבשה ששברו את השיאים של חודש יולי", אמרה סמנתה בורגס, סמנכ"לית של השירות לשינויי אקלים קופרניקוס. "לשיאים האלה יש השלכות חמורות עבור בני האדם וכדור הארץ, שנחשפים לאירועים קיצוניים חמורים ותכופים יותר".
"זה לא באמת מפתיע אף אחד שעוקב אחר הנתונים בזמן אמת", אומר ד"ר אור ביאליק, חוקר בבית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני באוניברסיטת חיפה ועמית מחקר באוניברסיטת מונסטר (גרמניה). "אנחנו רואים כבר בשבועות האחרונים שאנחנו נכנסים לשיא פסיכי מבחינת הטמפרטורות. הטמפרטורות בצפון האוקיינוס האטלנטי הגיעו ל־25 מעלות. NOAA (מינהל האוקיינוסים והאטמוספרה הלאומי בארה"ב) פרסמו התרעה שהם מעריכים ששוניות האלמוגים בקריביים בסיכון לאירוע הלבנה המוני, קרח הים באנטרקטיקה נמצא ברמה הנמוכה ביותר מאז ומעולם. ומה שחריג הוא שזה קורה בחורף בחצי הכדור הדרומי, אז בדרך כלל מצטבר קרח".
ד"ר ביאליק הוסיף כי "כל מדד שאנחנו מביטים עליו מאז אמצע מאי - שובר שיאים אחר שיאים. לפי מדדים מסוימים זה אולי הקיץ הצפוני החם ביותר ב־120 אלף השנים האחרונות. אנחנו מתקרבים ל'נקודת שבירה' של חלק מהמערכות ששומרות על האקלים של כדור הארץ בוויסות. איך, מתי ולמה זה יגיע מעבר לקו - אנחנו לא יודעים. יכול להיות שעברנו אותו".
ד"ר ביאליק אמר כי כל מדינות העולם צריכות לפעול ומהר כדי לצמצם באופן מיידי את פליטות גזי החממה. "מה שקורה ב־200 השנים האחרונות הוא חסר תקדים", הוא אמר. "כמות המתאן ותחמוצת החנקן וכמובן הפחמן הדו־חמצני ששוחררו לאטמוספרה ב־200 השנים האחרונות הן בקצב שאין לו אח ורע. מאוד קל להוציא את המערכת מאיזון ולוקח הרבה זמן עד שהיא חוזרת לאיזון.
"אפשר לומר לאנשים תטוסו פחות, תאכלו פחות בשר, אבל זה גדול מדי מכדי שהאדם הבודד יוכל להניע בעצמו. אם נצליח להפחית פליטות בקצב הנדרש, שזה הרבה מאוד ומהר מאוד, אולי נוכל להציל את עצמנו. יש לנו בעיה מאוד קשה והיא שהרבה מדינות מסרבות לקחת את הצעד הראשון. אנחנו נראה בצורות וקפיצה במחירי המזון ופליטי אקלים כי מדינות איים מסוימות יהיו מתחת למים וכי תהיה פשוט מצוקה של לחץ סביבתי ומצוקת מזון ומים. אין ספק שאלו לא חדשות טובות".
גם בישראל יולי היה חם מהממוצע במידה ניכרת, ובהשוואה לעבר הוא מדורג במקום השני, אחרי יולי 2017, בסדרת המדידות המרחביות מ־1950. כך עולה מסקירה שפרסם השירות המטאורולוגי.
עוד נמסר מהשירות המטאורולוגי כי בסדרת המדידות המרחביות מאז 1950, יולי 2023 מדורג במקום השני בטמפרטורה היומית (הטמפרטורה המשולבת של היום והלילה). יולי 2017 היה חם יותר וחודשי יולי בשנים 2000 ו־2012 היו דומים בממוצע ליולי הנוכחי.
בשירות המטאורולוגי הדגישו כי כל 15 חודשי יולי החמים ביותר בישראל נרשמו מאז שנת 2000, מה שמבטא בצורה ברורה את מגמת ההתחממות הבולטת בשניים־שלושה העשורים האחרונים. עוד אמרו בשירות המטאורולוגי כי בהשוואה לכלל חודשי הקיץ בעבר, חודשי אוגוסט בשנים 2010 ,2015, 2021 וספטמבר 2020 היו חמים מיולי השנה בישראל.
גם בתחזית לימים הקרובים אין בשורות: היום ומחר יהיה מעונן חלקית עד בהיר עם טמפרטורות ועומסי חום רגילים לעונה, ובשישי תחול עלייה קלה בטמפרטורות. בשבת יחל גל חום שילווה אותנו עד יום שלישי ובמהלכו ישררו עומסי חום כבדים עד קיצוניים ברוב אזורי הארץ.