שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מרוצה מהמצב הכלכלי. אפשר להגיד שהוא מבסוט. בעוד שהמחירים מטפסים, הריבית מזנקת, הגירעון בתקציב עולה וקיים חשש שדירוג האשראי של ישראל יופחת, אולי אפילו כבר בקרוב, השר סמוטריץ' בטוח שמצבה של כלכלת ישראל לא רק טוב - המצב מצוין.
שר האוצר הנוכחי לא מרבה לכנס מסיבות עיתונאים, אבל אמש, בהתראה קצרה של שעתיים, הוא הודיע שיבשר לאומה מה החלטתו בעניין הקפאת הכספים למגזר הערבי, החלטה מעוררת מחלוקת שעליה הודיע יומיים קודם לכן. מי שציפה שהשר סמוטריץ' יחזור בו, ייענה לבקשות מתוך הקואליציה, למשל של השר שקלי ויו"ר ועדת הכספים משה גפני, ויחזור בו מהחלטת ההקפאה - טעה בגדול. סמוטריץ' שלף אתמול סיסמאות לבייס שלו: שכספים של הממשלה עוברים לארגוני מחבלים ולתאים של תומכי טרור באוניברסיטאות, ושזה לא ימשיך לקרות במשמרת שלו. את השר לא ממש עניינו הבהרות זרועות הביטחון, שם אומרים שדווקא מועיל מאוד שכספים עוברים לחברה הערבית ובעיקר להשכלת הצעירים.
1 צפייה בגלריה
yk13542990
yk13542990
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השורה התחתונה: במסיבת העיתונאים המיוחדת שכינס אמש במשרד האוצר בירושלים - בעוד שמול הבניין התקיימה הפגנה ספונטנית תחת הסיסמה "נגד פאשיזם" - השר לא חזר בו מהחלטתו להקפיא את העברתם של כחצי מיליארד שקלים למגזר הערבי, והבשורה היחידה הייתה ההודעה על הקמת צוות שיבחן לאן הכספים מועברים: "למרות הלחצים, לא אאפשר העברת תקציבים שלא דרך מנגנונים ברורים". אבל סמוטריץ' הבהיר גם שהוא אינו רואה שום סיבה להוריד את דירוג האשראי של ישראל בימים האלה. "מצבנו הכלכלי מצוין", הוא אמר אמש יותר מפעם אחת. כאשר הוא נשאל על ההרעה במצב הכלכלי לאחרונה, פתח סמוטריץ' בדברי ביקורת קשים על התקשורת, וטען כי תוקפים אותו כיוון שלעיתונאים יש עמדה ברורה נגד מדיניות השר. כשנשאל מדוע כל בכירי משרד האוצר אינם מתייצבים יחד איתו במסיבת העיתונאים, ענה בנחרצות כי הוא שר האוצר והוא זה שמוביל את מדיניות המשרד: "אלה החלטות שלי ולכן אני עומד כאן. אני יודע שאתם קצת שכחתם מה זו דמוקרטיה, אבל אני נבחר ציבור, קיבלתי מנדט". בתגובה לשאלת "ידיעות אחרונות" על ההרעה בגירעון אמר שר האוצר: "אני כבר די התייאשתי לנסות להפוך אתכם לתקשורת כלכלית אמיתית. מצבנו הכלכלי מצוין. הוא תואם את התחזיות שלנו בחודשים האחרונים. אבל אתם ועובדות לא הולכים ביחד". "המצב שלנו מצוין", שב ואמר. "אנחנו עומדים בכל התחזיות שקבענו וזה מה שמעניין אותי. בניתי את התקציב על בסיס תחזיות קביעה שעל בסיסן קבעתי את יעד הגרעון. עכשיו אתם, העיתונאים, כתבתם שיש גידול בהוצאות הממשלה. אני גאה בזה, נכון, התקציב הזה הוא 484 מיליארד ושנה שעברה היה 454 מיליארד, נדמה לי. אני גאה בזה שאנחנו נותנים יותר שירותים לאזרחי מדינת ישראל, משקיעים יותר. הכנסות המיסים ירדו מהחציון הראשון של 2022, שנה חריגה של תיקון הקורונה. הכנסות המדינה לא ירדו ביותר ממה שציפינו. לכן אמרתי שאנחנו עומדים בתחזיות שלנו ואנחנו רחוקים מאוד מיעד הגירעון. אנחנו מתקדמים. העברנו תקציב מרוסן, שמרני, אחראי. התקציב, גם בהוצאות וגם בהכנסות, מתנהג בדיוק אבל בדיוק כפי שאנחנו תכננו". "לכן, כל הבהלה שאתם מנסים לייצר על קיצוצים ועל העלאות מיסים - לא היה, לא נברא, לא משל היה וגם לא יהיה. הכלכלה הישראלית חזקה מאוד, הנתונים טובים מאוד. רואים את זה בצמיחה, וגם אתם העיתונאים לא משתפים את זה לציבור כי זה לא משרת את האג'נדה או הנרטיב שאתם רוצים לייצר. אבל בסופו של דבר, הצמיחה שלנו טובה". כמי שמסקר את התחום הכלכלי 40 שנה, לצד עשרות עיתונאים כלכליים מעולים, השבתי אמש לשר: "אנחנו כתבים כלכליים שנים רבות. מעולם לא תקפו אותנו כך. יש כאן כתבים שהם 40 שנה כתבים לענייני כלכלה. אף פעם לא היה יחס כזה אלינו. אף פעם אחת. זה לא יכול להימשך. אתה לא יכול להמשיך לתקוף כל הזמן את התקשורת. באמת. אנחנו עדיין לא בדיקטטורה, אני לפחות מקווה. מותר לנו לכתוב וכשצריך אנחנו משבחים. עשית גם דברים טובים ועל זה אנחנו משבחים אותך, בתקופה שהיית שר תחבורה טוב. כרגע זה מה שהכתבים כותבים ואתה צריך לקבל את זה. פשוט כדאי שזה ייאמר פעם אחת". בשלב הזה, השר השיב: "אני מבין שאתה לוקח את זה קשה ונפגע, וזה אומר שכנראה נגעתי בנקודה אמיתית, אחרת לא היית לוקח את זה כל־כך קשה. אתם, באופן שאתם מציגים את הנתונים...".
"מי זה אתם? כל העיתונות? כולה?", שאלתי. "לצערי אין עיתונות כלכלית במדינת ישראל", כך הוא בחר לענות. "אתה, ואגב גם עיתונאים אחרים, הצגתם את הנתונים שאנחנו פירסמנו על ביצוע התקציב והכנסות והוצאות המדינה ליולי האחרון באופן מוטעה ומטעה את הציבור מתוך כוונת מכוון - לזרוע בהלה, להציג איזו תמונה שחורה, כאילו המדינה הלכה וכדי לפגוע בשלטון הימין. וכיוון שהציבור לא טיפש, הוא לא קונה את זה". את דברי השר הללו, את ההתקפה על התקשורת, הציבור בוודאי לא אמור לקבל. לפחות כל עוד יש כאן דמוקרטיה.