אלפי חבילות בשנה שמוזמנות בעלי אקספרס ומגיעות דרך סינגפור, נשלחות דרך שירות EMS, שירות דואר מהיר, מבוטח ויקר, מבלי שמזמין החבילה ביקש את השירות, ובדואר מחייבים בעבורו עלות שחרור מהמכס בסך 35 שקלים. כעת טוענים גורמים בדואר: "כנראה שיש פה משהו לא כשר". אולם בדואר מודעים לתופעה כבר מספר שנים, והשאלה היא למה לא מטפלים בה אל מול גופי הדואר בסינגפור וגורמים לכך שהצרכנים בישראל נאלצים לשלם או לוותר על החבילה?
"הזמנו כמה פריטים מעלי אקספרס, שילמנו דמי משלוח, ורוב החבילות הגיעו בזמן וללא כל בעיה", סיפרו ל"ממון" בני זוג מר"ג. "אבל על אחת החבילות, בשווי 6 דולר, קיבלנו הודעה מהדואר, הפריט חייב בתשלום תהליך עמילות מכס בגובה 35 שקלים. זאת למרות שמחיר הפריט הרבה פחות מ־75 דולר והוא לא מצריך בכלל מכס. התברר שמדובר בשירות EMS, אבל בשום שלב לא ביקשנו או בחרנו בשירות הזה. כשפנינו אל המוכר הוא התעקש שאנחנו לא צריכים לשלם שום דבר נוסף מאחר ושילמנו כבר על המשלוח".
1 צפייה בגלריה
yk13559962
yk13559962
(צילום: שאטרסטוק)
בני הזוג פנו אל מוקד שירות הלקוחות של הדואר, ושם התעקשו שכדי לקבל את החבילה יש לשלם בעבור שירות EMS כי זה סוג המסלול שהחבילה נשלחה דרכו למרות שבשירותי דואר אחרים כמו פדקס, UPS, DHL אין חיוב נוסף על עמילות מכס בניגוד למשלוח EMS דרך דואר ישראל.
גורמים בדואר לא ידעו למה ישנם משלוחים שמגיעים בשירות EMS אף שהלקוח לא בחר בזה. "לא ברור לנו לגמרי למה ישנם אלפי פריטים שנשלחים בשירות EMS, אבל כל החבילות האלה מגיעות דרך דואר סינגפור. אחת ההערכות היא שאולי יש פה איזה משהו לא כשר. אולי יש לעלי אקספרס הסכם עם דואר סינגפור על כמות מסוימת שנשלחת ב־EMS, וכשהם לא מגיעים לכמות החבילות שעליה שילמו - הם דוחפים עוד כמה אלפי חבילות בצורה הזו, ומי שנפגע הם הצרכנים בארץ שנאלצים לשלם על כך".
חוזרות לשולח
ואכן, מבדיקה עם הדואר עולה שהרבה מאוד מהחבילות האלה ששוויין נמוך, אלפי חבילות בשנה, מוחזרות לשולח כי בארץ הלקוח מסרב לשלם. בדואר הסבירו שפנו בעבר לדואר סינגפור בנוגע לתופעה אבל הנושא לא נפתר, ושבעקבות הפנייה שלנו פנו שוב אבל עדיין לא התקבלה תשובה.
בתגובה נמסר: "לדואר ישראל אין שום קשר לאופן שבו אתר הקניות בוחר לשלוח חבילה ללקוח, ואין לחברה מידע מה סוכם בין האתר לרוכש באשר לעלויות השילוח. כאשר מגיעה לדואר חבילה שנשלחה מחו"ל בשירות הבינלאומי EMS, הדואר מחויב למסור אותה בהתאם לדרישת השולח (אתר הקניות) שבחר בשירות שהוא מעין גוביינה, ובו עלויות השחרור משולמות על ידי מקבל החבילה. אנו ממליצים ללקוחות לוודא בעת הרכישה באתרים בינלאומיים באיזה סוג משלוח מדובר, ולפנות לאתר שממנו רכשו אם הסיכום הופר".
מה זה EMS?
שירות דואר בינלאומי מהיר, הכולל ביטוח. ב-EMS עלויות "עמילות המכס", הכוללות את שחרור החבילה, חלות על מקבל המשלוח ולא על השולח. זאת ללא קשר לתשלום מכס עבור תכולת החבילה, אם יש בכך צורך.