חולים במחלות קשות, שנשקפת להם סכנת חיים ושרק טיפול רפואי ותרופות יקרות שאינן נכללות בסל הבריאות יכולים להציל את חייהם - יוכלו כבר בימים הקרובים לקבל בחזרה את המע"מ ששילמו. זאת לאחר שיגישו תביעה בטופס מיוחד להחזר המע"מ, שיוזיל להם, אם ההחזר יאושר, ב־17% את עלות התרופות. אתמול הודיע משרד האוצר כי הוועדה להחזר מסים עקיפים אישרה לראשונה מבחן חדש שמאפשר החזר מע"מ לתרופות מצילות חיים ו"תרופות חמלה".
1 צפייה בגלריה
yk13545913
yk13545913
(צילום: אבי מועלם)

באוצר התנגדו

בכך נענתה הוועדה לבקשת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר דוד אמסלם להקל על חולים המצויים בסכנת חיים ברורה. מטרת הקריטריון החדש היא להקל על הנטל הכלכלי המוטל על חולים קשים הזקוקים לטיפול תרופתי מציל חיים שעלותו השנתית עולה על 90 אלף שקל.
ההחלטה התקבלה למרות התנגדות הדרג המקצועי באוצר למתן פטור על תרופות. מאחר שהשר אמסלם היה עדיין רק ח"כ כאשר הגיש הצעה לפטור גורף ממע"מ לכל התרופות הנחשבות מצילות חיים, הוחלט שהפטור יחול רק במקרים שבהם התרופות יאושרו כמצילות חיים, כל מקרה לגופו. החשש באוצר היה שהחלטה גורפת תעבור בכנסת מטעמים פופוליסטיים ותעלה עשרות מיליוני שקלים בשנה.
הקריטריון החדש מאפשר לקבל החזר מלא על מע"מ ששולם ברכישת תרופות מצילות חיים שאינן בסל התרופות או תוכניות השב"ן. הוא יחול על כל תרופה שתוגדר מצילת חיים ועל יבוא תרופות חמלה שניתנות ללא עלות על ידי חברות תרופות לחולים במחלות קשות במיוחד.
סמוטריץ': "החלטתה התקדימית והחשובה של הוועדה להחזר מסים עקיפים במשרד האוצר מהווה בשורה משמעותית שתקל על ציבור החולים ומשפחותיהם, והנה צעד ערכי ומוסרי ראשון במעלה המקדשת את ערך החיים".
אמסלם: "מדובר בפרויקט שאותו אני מקדם כבר מיומי הראשון בכנסת. מדובר בסוג של צוואה שזכיתי להגשים לזכר אשתי המנוחה רוזי ז"ל ולמען חולים רבים שיזכו לעוד כמה חודשים או שנים טובות בזכות העובדה שיוכלו להשיג תרופות מצילות חיים ללא מע''מ".

שאלות ותשובות

מי יהיה זכאי להחזר המע"מ?
מדובר אך ורק בחולים במחלה קשה כאשר הרופאים המטפלים מאשרים כי מדובר בתרופות ובטיפול שהם מצילי חיים ושאלמלא הם החולה עלול לסיים בקרוב את חייו עקב המחלה ואף לסבול ממנה קשות.
מה היה המצב עד עכשיו?
במקרים מיוחדים ניתן פטור ממע"מ בעיקר ביבוא מוצרים, שאינם תרופות, עבור חולים במצב קשה במיוחד. למשל, מוצר שיעסיק ילדים חולי סרטן במצב קשה וציוד אחר שאיננו רפואי.
האם החולה יקבל את הנחת המע"מ בעת קניית התרופות?
קודם החולה ישלם את מלוא המחיר, ורק לאחר שיתבע את ההחזר ידונו במשרד האוצר בבקשה על פי חוות הדעת בעניין מצבו הקשה של החולה. אם תאושר הבקשה יוחזרו לחולה 17% מהמחיר ששילם.
כמה חולים כאלה קיימים ומה תהיה עלות ההוראה החדשה?
במשרד האוצר לא ידעו לומר כמה חולים כאלה קיימים ולכן לא ברורה עלות ההחלטה עדיין. בכל מקרה ציין גורם במשרד האוצר כי "מדובר בוודאי בעלות של מיליוני שקלים בשנה לתקציב המדינה".
באילו מחלות מדובר בעצם?
מחלה שבגינה מצוי חולה בסכנת חיים, כמו סרטן, מחלות לב, איידס, מחלות דם ואחרות לפי קביעת הרופאים, תאפשר את החזר המע"מ אם התרופות אינן נכללות בסל הבריאות.