נכון, לא תמיד חייבים לצאת מהבית בשביל "יום כיף", אבל אם כבר החלטנו לעשות זאת, יש מה שיעזור לשמור על התקציב. מדריכת ההורים לאה שטרן מסבירה כל מה שצריך לדעת על בזבוזים בבילויים עם הילדים.
לאה, האם נכון לדבר עם ילדים על כסף לפני יום כיף?
"בהחלט, חשוב להגדיר מה נוכל ומה לא יתקיים. יש פער בין מה שהילדים מצפים שיקרה, לבין היכולות הכלכליות או הערכים שלנו, למשל, הם מדמיינים גלידה בלי הפסקה ואנחנו מוכנים לקנות רק אחת, מסיבות כלכליות או תזונתיות. ככל שהציפיות שלהם יהיו קונקרטיות יותר, הם יהיו עסוקים במה שיש - ולא יתמקדו במה שהיו רוצים ולא קיבלו".
כדאי להגדיר לכל ילד תקציב אישי?
"בחופשות ארוכות בהחלט כדאי להגדיר תקציב אישי, שבו הילד יכול לקנות כאוות נפשו, וללמוד להתמודד עם תקציב, וכך גם ביום כיף. ניתן גם לומר 'כל אחד יוכל לבחור ארטיק או ממתק עד עשרה שקלים' וכדומה. כך אנו מלמדים אותם שגם בתקציב מוגבל יש בחירה, והם מתנסים בקבלות החלטות. רצוי גם להסביר להם על פער המחירים, הרי לימוד של התנהלות כלכלית נבונה הוא חלק מהתפקיד ההורי שלנו להכשרתם לחיים. כדאי לקבוע עם הילדים עוד בבית מה ניקח ומה נקנה, ובכך להימנע מריבים מיותרים. וכן, כדאי להביא חטיפים מהבית".
אז איך מדברים על זה? ומה אומרים לילד שרק רוצה עוד?
"עלינו לתווך לילדים את הסיבה להחלטות שהתקבלו, ולעמוד מאחוריהן. תסכול הוא חלק מהחיים - הילדים שלנו נחשפים, ועוד ייחשפו, לאכזבות, לתשובות שליליות ולשלל מצבים שאינם נוחים עבורם. התמודדות עם אכזבה תשפר את היכולת והמיומנות שלהם להתמודד במצבים אלה בעתיד. לכן נהיה אמפתיים אך נחושים. לאחר שיירגעו, נוכל לעודד אותם על ההתגברות ועל היכולת להתמודד עם מציאות בלתי רצויה".
ומה אומרים לילד שמתלונן ש"כולם נוסעים" או ש"לכולם מרשים בחופש לקנות"?
"נעביר מסר ברור: כל משפחה מתנהלת בדרך אחרת. כסף אינו ערובה להנאה או לאושר, ועלינו להכשיר את ילדינו לראות את חצי הכוס המלאה. מי שכל הזמן רק ידרוש וידרוש, לא יוכל ליהנות או להעריך את מה שיש לו ותמיד ירצה עוד. וגם, אם הילדים שלנו יראו בבית מודל של הורים מרוצים בחלקם, סביר שגם הם יאמצו תפיסת עולם אופטימית".

דמי כיס

- הגדירו בעצמכם את התקציב הרצוי לבילוי
- ממנו, גזרו תקציב אישי לכל ילד/ילדה
- למדו את הילדים לבחור מתוך תקציב מוגבל
- הסבירו מושגים כמו "פער מחירים", עלויות" ועוד
- הם רוצים עוד? הכילו את התסכול והיו נחושים
- העבירו מסר: כסף אינו ערובה להנאה או לאושר
- הביאו חטיפים מהבית...