בשבוע שעבר פורסמו תוצאות המכרז של משרד החקלאות ליבוא דבש לישראל, שכולל יבוא של 495 טונות דבש. במכרז זכו חמש הצעות שכוללות את ויקטורי, רמי לוי, שופרסל, אושר עד ויוחננוף. ההצעה הזולה ביותר היא של רשת השיווק החרדית אושר עד, שהציעה למכור דבש ב־17.90 שקל לק"ג. זאת כאשר המחיר הממוצע בישראל לקילו דבש עומד על 45.6 שקל. המכרז עורר תגובות חריפות בקרב מגדלי הדבורים, שטענו שמדובר באקט פופוליסטי שיפגע בענף החקלאות. בעקבות תוצאות המכרז שוחחנו עם דורון ליבנה, מגדל דבורים מכפר ביל"ו, שלו 1,200 כוורות.

משוגעים לדבר

1 צפייה בגלריה
yk13552365
yk13552365
(דורון ליבנה, בעל 1,200 כוורות מכפר ביל"ו)
כמה דבש צורכים הישראלים?
"כל הצריכה המקומית לשנה היא 5,000 טונות (ישנו יבוא של 1,000 טונות מדי שנה המחויב במסגרת הסכמי סחר של ישראל - נ.ז.). לדבש יש משוגעים לדבר, אבל הצריכה הממוצעת לנפש בשנה בישראל היא זניחה ועומדת על 600 גרם בלבד. לקחו את הדבש ושמו אותו כסמל ליוקר המחיה. גם אם מחר אני אחלק דבש חינם, כמה את ומשפחתך תגדילו את הצריכה בדבש? או שאת פריקית של דבש או שלא. צריך להבין שמה שחשוב הוא לא ענף הדבש אלא ענף ההאבקה. התרומה של הדבורים לכלכלה, אין עליה עוררין, הכוורנים נותנים שירותי האבקה לכל החקלאות בישראל והצומח. מרגע שלא יהיה לי מה לעשות עם הדבש כי יביאו הכל מחו"ל הענף הזה ייכחד. ומי יאביק את הצומח? 600 גרם צריכה פר נפש לשנה, אם אני מכפיל ב־20 שקל, שזה ההפרש במחיר לק"ג בין הדבש המקומי לדבש המיובא, זה חיסכון לצרכן בשנה של 10-5 שקל. זה שווה לעומת הסיכון בפגיעה בצומח שיעלה מיליארדים?"
המדינה לא מבינה את הסיכון?
"יש פה תחרות בין ניר ברקת לסמוטריץ' מי פותח יותר ומי יעשה יותר כותרות. מכריזים פה על בשורת המחיר כאילו הגענו להסכם שלום עם הפלסטינים. הפרופורציה של האירוע, בין תרומתו לכיס של הצרכן וליוקר המחיה לבין הכותרות שהוא זוכה לו - זה הזוי. איפה הבעיה האמיתית ביוקר המחיה? בדבש? או במחיר הדירה, מחיר הדלק, המסים? התרומה השולית של האירוע לכיס של הצרכן לעומת הסיכון באירוע הזה - האבקת הגידולים לחקלאים, הוא לא ייאמן. על זה מסכנים את כל יבול הירקות, הפירות והצומח. זה ניסוי מטופש של המדינה".

מעבירים מכיס לכיס

המדינה הציעה לכם פיצוי תמורת פתיחת היבוא?
"המדינה מציעה פינוי על פתיחת היבוא, ומאיפה מגיע כסף? מהמסים של הצרכנים. זה יד אחת נותנת ויד שנייה לוקחת מאותו כיס".
המחיר של 18 שקל לקילו דבש זה נשמע לך ריאלי?
"דבש הוא בין מוצרי המזון המזויפים ביותר בעולם ובאיחוד האירופי כבר נותנים את הדעת על כך. אני לא אומר שמגיע דבש מזויף, אבל המחיר שזכה לא נשמע לי ריאלי. דבש איכותי בחו"ל נמכר במחיר דומה לנו בניכוי המע"מ. 500 טונות שיגיעו לא ימוטטו את הענף, אבל התחילו ב־200 טונות יבוא בשנה שעברה, עכשיו זה כבר 500, והחשש שלנו שזה ימשיך ויעלה ואני אצטרך לסגור את הכוורות שלי. ואז כשתרצי לקנות אבטיח - במקום 10 טונות לדונם יהיו רק 2 טונות כי לא יהיו דבורים להאבקה, ותשלמי על אבטיח הרבה יותר".