במשרד האוצר, בבנק ישראל ובמוסדות הפיננסיים בישראל נשמו אתמול לרווחה, לפחות זמנית. חברת פיץ', כצפוי, לא נקטה בצעד קיצוני של הורדה מיידית של דירוג האשראי של ישראל, כפי שנהגה דווקא מול ארה"ב, אולם מהדוח המיוחד שפירסמה אתמול ניתן ללמוד באופן ברור כי מדובר באתנחתא בלבד וב"איום" הנשקף להורדת דירוג האשראי של ישראל בעתיד.
מחד משבחת אחת משלוש חברות דירוג האשראי הגדולות בעולם את ביצועי המשק הישראלי, שנחלשו בינתיים רק מעט לעומת השנה שעברה, אולם מאידך החברה קובעת באופן מפורש כי "פעולת דירוג שלילית עלולה להתרחש אם ייפגע החוסן המוסרי כתוצאה מהרפורמה אשר תחליש את פיקוח המערכת המשפטית ותביא להשפעה שלילית על המדדים הכלכליים והפיסקליים". וזאת אזהרה מפורשת באופן מיוחד לאשר עלול לקרות לדירוג האשראי אם הממשלה בישראל תמשיך לדהור לחקיקת הרפורמה המשפטית ללא הסכמה רחבה.
החברה מציינת כי כוונות הממשלה לביצוע רפורמה משפטית רחבת היקף התמעטו נוכח המחאה הציבורית המשמעותית שפרצה ברחובות ישראל, אולם כלכלני החברה, שכבר קיבלו פעם אחת הבטחה מראש הממשלה בנימין נתניהו שרפורמה תיעשה רק בהסכמה, מציינים כי כעת הכוונה היא לקיים עוד צעד ברפורמה, אך זאת בריכוך כאשר בוועדה לבחירת שופטים לא יהיה רוב אוטומטי לקואליציה. כמו כן מציינים הכלכלנים כי הממשלה ויתרה על ההצעה שתאפשר לכנסת להתגבר על החלטות בית המשפט העליון נגד החקיקה, הלא זאת פסקת ההתגברות.
אולם בפיץ' מדגישים, חד וחלק, כי "החברה מאמינה שלשינויים עשויה להיות השפעה שלילית על פרופיל האשראי של ישראל אם היחלשות האיזונים והבלמים של המוסדות יובילו לתוצאות מדיניות גרועות יותר, או לסנטימנט שלילי מתמשך של המשקיעים או להיחלשות מדדי הממשל".
החברה מדגישה כי מדינות אחדות שהעבירו צעדים מהותיים לצמצום האיזונים והבלמים של המוסדות, ראו היחלשות משמעותית של מדדי הממשלה של הבנק העולמי, המשתנה בעל המשקל הגבוה ביותר במודל הדירוג הריבוני של החברה, לפעמים לאורך זמן".
תגובת ראש הממשלה ושר האוצר ששוב תוקפים את התקשורת שיצרה "תבהלה" מבהירים שהשניים לא התעמקו בניתוח הדוח. באופן המפורש ביותר נאמר בו שהמשך חקיקת הרפורמה המשפטית תביא לפגיעה בדירוג האשראי של ישראל. ולדוח הברור כל כך אפילו לא צריך תרגום מסובך מאנגלית או פירוש רש"י.
ולבסוף: החברה מציינת בסיפוק כי מספר חברי כנסת ושרים העלו הצעות להחלשת עצמאותו של בנק ישראל, אך אף אחת מההצעות לא יושמה. "אמנם לא מדובר בתרחיש הבסיס של החברה, אך היחלשות עצמאותו של הבנק המרכזי תפחית את אמינות קביעת המדיניות של ישראל, שכיום הינה חוזק בדירוג האשראי".
חד וחלק: הפירוש הוא שאם תפגעו בעצמאות בנק ישראל – דירוג האשראי יופחת. לתשומת לב מציעי ההצעות ההזויות הללו בכנסת.