תנועות גדולות נולדות בדרך כלל בחדרים קטנים. זו יכולה להיות כנסייה באטלנטה שבה התאספו ב־1957 כ־60 צעירים שחורים כדי לשמוע כומר בן 28 בשם מרטין לותר קינג, וזה יכול להיות חדר במתחם דירות ברובע ברונקס בניו־יורק שבו, ב־11 באוגוסט 1973, נולד ההיפ־הופ. ההבדל בין שתי התנועות האלה, שבסופו של דבר קשורות מאוד זו בזו - הוא שרק אחת מהן התחילה עם כוונות היסטוריות.
כל מה שסינדי קמפבל רצתה כשהחליטה לעשות מסיבה, היה לגייס כסף לקניית בגדים חדשים לילדים לשנת הלימודים הקרובה. היא ידעה מי יגרום לנוכחים ליהנות ולהיות במצב רוח מספיק טוב לפתוח את הארנק: אחיה בן ה־18, קלייב "DJ Kool Herc" קמפבל. 300 בני נוער שילמו 50 סנט (בנים) ו־25 סנט (בנות) כדי להיכנס, ולא ידעו כי באותו רגע הפכו לחלק מההיסטוריה.
Herc, קיצור של הכינוי "הרקולס" שקיבל בזכות 195 סנטימטרים של שרירים, עמד מאחורי הפטיפון והתחיל לערבב סגנונות ולדבר. זה היה המפץ הגדול. אף אחד לא שמע דבר כזה קודם. המסיבה של סידני קמפבל עזרה לילדים ללכת לבית הספר עם בגדים חדשים, ובלי כוונה גם שינתה את העולם. בנובמבר הקרוב ייכנס סוף־סוף DJ Kool Herc, היום בן 68, להיכל התהילה של הרוק אנד רול. וכפי שקורה לא פעם, מרבית העולם שאוהב, שר, רוקד ומתפרנס היום מהיפ־הופ, לא יידע שהוא עומד על כתפיו. לא נורא, להרקולס יש כתפיים רחבות ומקום של זהב בהיסטוריה.
* * *
7 צפייה בגלריה
yk13549575
yk13549575
אייס טי
(Amy Harris / AP)
ההיפ־הופ חוגג החודש יום הולדת 50, והמסיבה הענקית שעושה לו אמריקה היא הוכחה מהחיים עצמם על ההתקדמות הגדולה של ארצות־הברית בתחום יחסי הגזע, גם אם זה לא תמיד נראה ככה. רק לפני פחות מ־60 שנה אמריקאים שחורים לא יכלו אפילו להצביע, והיום המוזיקה שנולדה בפרויקטים ושכונות שחורות הפכה אוניברסלית ושולטת באופן מוחלט בתעשייה.
לקח שמונה שנים מהמסיבה בבית של סידני קמפבל ועד שערוץ טלוויזיה ארצי עסק בז'אנר החדש. התוכנית 20/20 הקדישה כתבה ליום השנה למסיבה, והכתב, סטיב פוקס, הסביר ש"הראפ אמור להפוך לכוח תרבותי, כי הוא מאפשר לאנשים רגילים להביע רעיונות שחשובים להם, בשפה שהם מכירים, ולצלם מוזיקה שהם יכולים לרקוד איתה. לא כולם יכולים לשיר, אבל כולם יכולים לעשות ראפ“. הניסוח אכן נשמע כמו משהו שעיתונאי לבן יאמר ב־1981, אבל בבסיס, פוקס תפס במדויק את תמצית הקסם ההיפ־הופי: חופש מוחלט מכל מגבלות של ז'אנר, שפה, מעמד, גזע ושיפוטיות.
7 צפייה בגלריה
yk13549574
yk13549574
ראן די אם סי
(Chris Pizzello / AP)
ההשפעה המסיבית של ההיפ־הופ היא כמעט חסרת השוואה בהיסטוריה התרבותית המודרנית של ארה"ב. כל וידאו יוטיוב חמוד שבו מורה מקבל את תלמידי כיתה ג' שלו בלחיצת יד ארוכה שמצריכה כוריאוגרפיה שלמה נולד מההיפ־הופ. כל פריט אופנתי שנחשב היום קולי, נולד מההיפ־הופ. שפה שלמה נולדה מההיפ־הופ. "המילטון", ההצלחה הגדולה בהיסטוריה של ברודוויי - ברודוויי! - נולד מההיפ־הופ. ההיפ־הופ העברי (ר' מסגרת) נולד, ובכן, מההיפ־הופ. זו מהפכה שצריך גם מבט ציפור וגם מרחק היסטורי כדי לקבל את הפרספקטיבה האמיתית שלה, אבל הדרך לכאן - כמו כל דבר במאבק השחור לשוויון בארה"ב - הייתה קשה ורצופת תנועות נגד.
ב־1989 זכו DJ Jazzy Jeff ו־וויל סמית', תחת הכינוי Fresh Prince, בפרס הגראמי הראשון של ההיפ־הופ, על שיר הנושא של הסדרה "הנסיך המדליק מבל אייר". הטקס כולו הוחרם על ידי ראפרים, כולל שני הזוכים, במחאה על כך שהענקת הפרס בקטגוריה החדשה לא נכללה בשידור החי בטלוויזיה. אבל מאז, ההיפ־הופ הצליח להשיג הכל, מהאוסקר של ג'ון לג'נד וקומון על "גלורי", שיר הנושא לסרט "סלמה", ועד פרס פוליצר לקנדריק למאר.
7 צפייה בגלריה
yk13549589
yk13549589
קנדריק למאר
(Chris Pizzello / AP)
הקבלה לחיקו החמים של המיינסטרים הדגישה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר של ההיפ־הופ: ההשפעה על השפה האנגלית והכנסת מלים חדשות שהיום אפשר לשמוע בכל מקום. למשל Dope (מצוין), או Woke (מילה שכוונתה המקורית הייתה "להישאר עירני לקיפוח חברתי" לפני שהפכה לכלי נשק בידי הימין השמרן), או Wildin' (נפש חופשית, פראית, כזו שאי־אפשר לביית), עוד מלה שביטאה עצמאות וביטחון שחורים והפכה לנשק גזעני. לא עזר, המלים האלה נכנסו לשפה.
ההשפעה על השפה באה לידי ביטוי אפילו במאבק על החופש להגיד באמת כל דבר בשירים, כולל מלים "גסות" וביטויים שגורמים לאוזניים של אמריקה של פעם להסמיק. Ice-T היה הראפר הראשון שעל האלבום שלו הודבקה מדבקה שמזהירה בפני שפה גסה. "הדוד לוק" היה הראפר הראשון שעל האלבום שלו הודבקה מדבקת אזהרה להורים. ב־1990 היה לוק מעורב במאבק שהגיע עד בית המשפט העליון להגנה על חופש הביטוי במוזיקת ראפ, אחרי שאחד משני השירים של להקתו, Live Crew, נאסר להשמעה. הלהקה ביצעה אותו בכל זאת ונעצרה על ידי המשטרה. בית המשפט העליון פסק פה אחד לטובת Live Crew. מאז אף אחד לא מעז לפסול להשמעה שירי ראפרים.
7 צפייה בגלריה
yk13549595
yk13549595
די.ג'יי קול הארק
(Scott Roth / AP)
* * *
אף ז'אנר מוזיקלי לא חגג את כוחו של כסף כמו ההיפ־הופ, וגם זו תוצאה של המקור שממנו הוא צמח. עבור ראפרים שחורים, המוזיקה היא דרך לייצר עושר דורי שאליו כנראה לא יכלו להגיע בדרכים אחרות, והם חוגגים את זה בכל דרך, משרשראות זהב מוגזמות ועד מכוניות מוגזמות לא פחות. Run DMC הפכו בשנות ה־80 שיר על נעלי הספורט האהובות עליהם לעסקה חסרת תקדים בת שבע ספרות עם חברת "אדידס". שני עשורים מאוחר יותר שיתף "פיפטי סנט" פעולה עם חברת המים Vitaminwater, וכבר קיבל לא רק כסף מזומן, אלא גם מניות. ג'יי־זי שווה היום 2.5 מיליארד דולר.
7 צפייה בגלריה
yk13549605
yk13549605
סנופ דוג
(Chris Pizzello / AP)
ההיפ־הופ גם שינה את האופן שבו תעשיית המוזיקה עושה עסקים ואת האופן שבו מוזיקאים מרוויחים מהיצירה שלהם. דורות של ראפרים פורצי דרך הפכו לאנשי עסקים שהמציאו מחדש את המשחק. במחצית הראשונה של 2023, היווה ז'אנר ההיפ־הופ, על כל גווניו, 25.9 אחוז מצריכת המוזיקה המוקלטת בארה“ב. במקום השני נמצא הרוק עם 19.8 אחוז.
חלק ממכונת הכסף הזו קשור להבנה של הראפרים כי הם יכולים לשווק הרבה יותר ממוזיקה. ככל שההיפ־הופ התפתח במהלך שנות ה־80, אפשר היה לראות את היוצרים והמבצעים מפתחים, למשל, סגנון לבוש. Run DMC, שוב הם, נטשו את החליפה והעניבה, ועברו לטריינינגים ונעלי ספורט. כך גם נולד הקשר ההדוק בין ההיפ־הופ לספורט, במיוחד כדורסל. שחקני NBA התלבשו כמו ראפרים, וחלקם, למשל שאקיל אוניל, אף הפכו לראפרים.
7 צפייה בגלריה
yk13549608
yk13549608
דוקטור דרה
(Steve Luciano / AP)
כוכב פילדלפיה 76', אלן אייברסון, היה הראשון להביא את אופנת ותרבות ההיפ־הופ ל־NBA באמצע שנות ה־90. הקומישינר דאז, דייויד סטרן, העביר בתגובה תקנות ספציפיות שנועדו למנוע ממנו להתלבש ככה. שנים אחר כך, כשג'יי־זי הפסיק ללכת עם גופיות של שחקני NBA, סטרן כבר ביקש ממנו לחזור להתלבש כך, כי הייתה ירידה גדולה במכירת הגופיות.
הניסיון להפוך צורת לבוש מסוימת לאינדיקציה לכך שהמתלבש הוא פושע היה חלק ממערכת יחסים לא פשוטה של ראפרים עם שלטונות החוק בארה"ב. מכיוון שמוזיקת ראפ הייתה ה־"CNN של הגטו", כפי שהגדיר צ'אק D מ־Public Enemy, היא גם תיארה באופן אגרסיבי את החוויה של הגבר השחור עם רשויות אכיפת החוק. לכל זמר היפ־הופ שחור יש לפחות שיר אחד לכל שלב במערכת המשפט הפלילי: ממפגש עם שוטרים ומעצר עד למשפט וישיבה בכלא.
בשיר "F--- tha Police" משנת 1988, שרו חברי להקת N.W.A על הגזענות של משטרת לוס־אנג‘לס. פחות משלוש שנים אחר כך, ראה כל העולם את שוטרי משטרת לוס־אנג'לס מרביצים באכזריות לרודני קינג, אבל עוד לפני כן קיבלו חברי N.W.A מכתב מדובר ה־FBI שכלל אזהרה מרומזת: "השיר מעודד אלימות כלפי קציני אכיפת החוק. רציתי שתהיו מודעים לעמדת ה־FBI ביחס לשיר ולמסר שלו". באופן כללי, הניסיון להפליל את המוזיקה הזו נשאר עיקש לאורך עם השנים.
אבל למרות כל הבעיות, חלקן אמיתיות וחלקן תגובת נגד, ההיפ־הופ ניצח. זמרים בכל ז'אנר עושים אותו. יותר ויותר נשים הן הכוכבות האמיתיות שלו. אף אחד לא יכול אפילו לדמיין יותר עולם מוזיקה בלי ההיפ־הופ. ווסלי מוריס, זוכה פרס פוליצר, הסביר השבוע ב"ניו יורק טיימס" את הקסם הבאמת מדהים של הצלחת ההיפ־הופ: "למוזיקה הזו היו ייסורים, הכחשה והזנחה משותפים עם אבותיה, והיא פותחה בתקופה שהייתה חסרת תקווה במיוחד. אף אחד לא חשב שזה יימשך כל כך הרבה זמן, אבל זה כן החזיק מעמד, וזו סיבה מספיקה לעצור ולהגיד, 'hip-hop hooray'!” •