פעם הייתה כאן תוכנית טלוויזיה שנקראה "סיבה למסיבה". אז שיהיה ברור – מדד חודש יולי שפורסם אתמול הוא ממש לא "סיבה למסיבה", גם אם קברניטי הממשלה כבר משיקים כוסיות וצוהלים בגין "עצירת האינפלציה".
נכון, שיעור האינפלציה השנתי ירד, ואפילו בשיעור חד. הסיבה היא ממש לא שהאינפלציה נעלמה כלא הייתה, אלא דווקא חודש בודד בשנה שעברה, יולי 2022, שבו האינפלציה הרקיעה שחקים וזינקה בחודש אחד בשיעור מדהים של 1.1%.
את חישוב המדד השנתי עושים כך: משווים את החודש שלגביו פורסם המדד החדש (יולי 2023) לחודש המקביל אשתקד (יולי 2022). ההפרש מוביל את האינפלציה לעלייה או לירידה בחישוב פשוט של שנה לאחור.
לכן, כאשר נרשם ביולי אשתקד מדד גבוה במיוחד של 1.1%, גם אילו המדד היה עולה ביולי השנה באחוז שלם – מה שכמובן לא קרה – יכולים היו בממשלה לטעון שהמצב מצוין: שיעור האינפלציה השנתי בישראל מצוי בירידה. ולא היא. מדוע?
כי בחודש הבא, אוגוסט, האינפלציה השנתית שוב תקפוץ כלפי מעלה. למה? מאותה הסיבה בדיוק שהיא ירדה בחודש יולי. באוגוסט 2022 ירד המדד ב־0.3% ואם מדד אוגוסט השנה, למשל, יעלה לפי התחזיות בכ־0.4% - האינפלציה השנתית תזנק לגבהים בעוד 0.7%.
ומי מכירים יותר טוב מכולם את "פטנט" החישוב הזה? חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, שיצטרכו לקבל ב־4 בספטמבר החלטה האם לחדש, לאחר הפסקה קצרה בלבד, את העלאות הריבית. ההחלטה שמסתמנת כעת, למרות הירידה הזמנית בשיעור האינפלציה השנתית, היא שהריבית שוב תעלה ותגיע לרמה הגבוהה של 5.0%, שהם 6.5% ריבית פריים.
הסיבה היא לא רק שיעור האינפלציה השנתי והחודשי כי אם גם גורם אחר שצפוי ללבות אותה כבר בקרוב: העלייה החדה בשערי הדולר והיורו מול השקל, שנמשכה גם אתמול. זה גורם לייקור חד של היבוא, החל בחומרי הגלם וכלה במכוניות, במקררים ובמוצרי מזון.
וכאשר קיים איום של התייקרויות כאלה, בעוד שברקע מבהיר ראש הממשלה כי חקיקת הרפורמה המשפטית תימשך – בבנק ישראל לא ימתינו. ההערכה היא שהבנק המרכזי יחזור, לאחר הפוגה אחת בלבד, ויעלה שוב בתחילת החודש הקרוב את הריבית. זאת, למורת רוחם של התעשיינים, האזרחים וגם של מי שמנהלים באוצר את תקציב המדינה. זהו מעגל קסמים עצוב, שאולי ניתן יהיה לעצור אותו רק בקבלת שתי החלטות חשובות מאוד: הודעה של הממשלה על עצירה מוחלטת של הרפורמה המשפטית, ומלחמת חורמה, שלא התקיימה עד כה, ביוקר המחיה.
בחודש הבא האינפלציה שוב תקפוץ. למה? מאותה הסיבה שהיא ירדה החודש. באוגוסט 2022 ירד המדד ב־0.3% ואם בחודש הבא המדד יעלה לפי התחזיות - האינפלציה השנתית שוב תזנק לגבהים