נתונים מאכזבים של המשק הישראלי לרבעון השני של השנה, כמעט בכל התחומים העיקריים, פורסמו אתמול על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במסגרת דוח על "החשבונות הלאומיים" של המדינה ברבעון השני של השנה.
בעוד הצמיחה הסתכמה רק ב־3%, כאשר פוטנציאל המשק הישראלי תמיד היה לצמיחה של יותר מ־5%, נרשמה ירידה מדאיגה ביצוא, למרות העלייה הרבה בשערי המטבעות הזרים. הירידה ביבוא גבוהה אף יותר ובעיקר נרשמה גם ירידה בהשקעות ועלייה מעטה מאשר שיעור הגידול באוכלוסייה בצריכה הפרטית, שהובילה את הצמיחה במשק בשנים האחרונות. ירידה בצריכה הפרטית לנפש משמעותה האטה בפעילות הכלכלית, גביית פחות מסים על ידי המדינה, ועדות לתחושה של הצרכנים שיש להצטמצם בהוצאות בעת המטלטלת הזאת מבחינה כלכלית.
2 צפייה בגלריה
yk13544817
yk13544817
(צילום: שאטרסטוק)
בהשוואה לרבעון הראשון של השנה וגם בהשוואה לרבעון המקביל ב־2022 נרשמה עלייה של 3.0% בתוצר המקומי הגולמי (שיעור הצמיחה). הנתון סביר עדיין, אולם נמוך בהרבה מהפוטנציאל במשק הישראלי ומהווה ירידה לעומת שיעורי הצמיחה בעת היציאה ממשבר הקורונה, שהגיעו ברבעון הראשון של 2022 לשיעור גבוה של 10% וברבעון השני והשלישי ל־7.7% ול־5.9%. התוצר המקומי לנפש עלה ב־1.1%.
לעומת זאת מדאיג במיוחד המצב במספר תחומים עיקריים במשק:
יצוא הסחורות והשירותים רשם ברבעון השני השנה לעומת הרבעון הראשון ירידה משמעותית של 4.2% ולעומת הרבעון המקביל אשתקד ירידה ב־1.7%. היבוא ירד ברבעון השני בשיעור גבוה במיוחד של 7.5% ולעומת הרבעון המקביל ב־2022 נרשמה ירידה של 6.4% ביבוא. בניכוי ההשפעות העונתיות הירידה היא אף של 11.2% ביבוא! המקורות שעמדו למשק ירדו ברבעון השני ב־0.3%, נתון מדאיג כשלעצמו, לאחר שעדיין עליה ברבעון הראשון ב־1.3%.
ירידה של 1.1% נרשמה בהשקעות בנכסים קבועים (בבתי מגורים, בציוד וכלי תחבורה) לעומת הרבעון הראשון אך עלייה של 6.3% בהשקעות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
ההוצאה לצריכה הפרטית הצטמצמה לראשונה לעומת שיעור הגידול השנתי של האוכלוסייה בישראל (בממוצע כ־2% בשנה) מזה תקופה ארוכה. לעומת הרבעון הראשון השנה העלייה היא רק בשיעור של 1.9% ולעומת החודש המקביל אשתקד העלייה מסתכמת במחצית מהגידול באוכלוסייה, רק 1.1%.
ההוצאה הפרטית השוטפת לנפש (על מזון, משקאות, טבק, שירותים אישיים, דיור, דלק וחשמל, אחזקת הבית ומוצרים לצריכה שוטפת) ירדו ברבעון השני ב־0.6%, סימן מדאיג לחששות האזרחים מהרעה במצבם הכלכלי.
ההוצאה למוצרים בני קיימה למחצה (הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים חשמליים, מוצרי בידור ופנאי וחפצים אישיים) ירדה ברבעון השני בשיעור עצום של 11.2%. ההוצאה על הלבשה והנעלה אף ירדה ב־14.9%.
ההוצאה למוצרים בני קיימה לנפש (מקררים, מכונות ומייבשי כביסה, מזגנים וכדומה) צנחו ב־17.5% וההוצאות לכלי רכב לשימוש פרטי רשמו ירידה גבוהה של 14.5%.
בתוצר העסקי נרשמה עלייה מזערית מעבר לשיעור הגידול באוכלוסייה, של 2.4% בלבד מול הרבעון הראשון ושל 3.0% מול החודש המקביל אשתקד.
בהוצאה לצריכה הציבורית נרשם גידול של 3.6% מול הרבעון הראשון השנה ושל 2.8% מול הרבעון המקביל אשתקד, שבו כיהנה עדיין הממשלה הקודמת.
מדאיגה במיוחד הירידה של 19.8% בהשקעה במכונות ובציוד ענפי טכנולוגיות המידע והתקשורת, המעידים על צמצום של המפעלים ובתי העסק מחשש להתרחבות העסק והקטנה של הייצור, לקראת העתיד הלא ברור כיום במשק.