כשנה וחצי לאחר שהכריזה על רכישת חברת השבבים הישראלית טאואר סמיקונדקטור ממגדל העמק תמורת כ־5.4 מיליארד דולר, ענקית השבבים הבינלאומית אינטל הודיעה אתמול על ביטול העסקה לאחר שהרגולטור בסין לא נתן אישור להשלמתה במסגרת הזמן שנקבעה.
התלות בשלטונות הסיניים קשורה לחוק הסיני הקובע כי הרגולטור המקומי צריך לאשר כל מיזוג או רכישה של חברה ששיעור מסוים מהכנסותיה מגיע מסין. ב־2022 הגיעו 27% מהכנסות אינטל מסין. הרקע לסירוב נובע כנראה מהמתיחות שהחריפה באחרונה בין ארה"ב לסין בנושא פיתוח שבבים מתקדמים וטכנולוגיות אחרות.
1 צפייה בגלריה
yk13551800
yk13551800
(צילום: ויקיפדיה)
בהודעה לעיתונות שהתפרסמה אמש הביעה אינטל את צערה על הביטול, והמנכ"ל, פט גלסינגר, אף אמר כי "הכבוד שלנו לטאואר רק גדל לאורך התהליך, ונמשיך לחפש הזדמנויות לעבוד יחד בעתיד".
אינטל צפויה לשלם לטאואר 353 מיליון דולר דמי ביטול.
בסוף יום המסחר אתמול עמד מחיר המניה על 33.78 דולר. לשם השוואה, אינטל הציעה על העיסקה בזמנו מחיר של 53 דולר למניה.
לפי התכנון באינטל, טאואר הייתה אמורה להיות חלק מהכניסה שלה לתחום חדש - ייצור שבבים מכל סוג עבור חברות אחרות. זאת במטרה להפוך לספקית מרכזית של ייצור שבבים ברחבי העולם בעידן של ביקוש חסר תקדים. אתמול אמר גלסינגר, כי ביטול העסקה לא יפגע משמעותית בתוכניות החברה: "אנחנו מיישמים היטב את מפת הדרכים שלנו במטרה לחזור להובלה בתחום עד 2025", טען.
מנכ"ל טאואר, ראסל אלוואנגר: "אנו מעריכים את המאמצים שנעשו על מנת להוציא עסקה זו לפועל. במהלך 18 החודשים האחרונים, המשכנו להתקדם משמעותית מבחינה טכנולוגית, תפעולית ועסקית. אנו נמצאים במצב מעולה להמשיך ולהניע את השגת המטרות האסטרטגיות והטקטיות שלנו לטווח הקצר, הבינוני והארוך".