ת"ז: בת 51, נשואה, אמא לשלוש בנות, משוהם.
רזומה: יושבת ראש משותפת של ארגון מנהלי בתי הספר בישראל.
1 צפייה בגלריה
yk13588353
yk13588353
(אורית גור כהן)
זה די מפליא, אבל עד שנת 2018 למנהלי בתי הספר לא היה ארגון מקצועי שדאג לזכויותיהם. הם השתייכו לארגון המורים ולהסתדרות המורים, אבל שם דואגים יותר למורים מאשר למנהלים. "רן ארז עצמו אמר לנו: 'לכו תקימו לכם ארגון, אני פה כדי לדאוג למורים'", מספרת אורית גור־כהן, שאחראית להקמתו של "ארגון מנהיגים" הפועל למען מנהלי בתי הספר - יסודי, חטיבות ותיכונים, מכל החברה הישראלית.
"מטרת הארגון היא לחזק את מעמד מנהלי בתי הספר, שנהיה שותפים בקבלת החלטות מול האוצר, החינוך ושאר משרדי הממשלה, להגן על מנהלים שנתבעים באופן אישי בשל החלטות מקצועיות שהם מקבלים במסגרת תפקידם, ולדאוג לתנאי העסקה ושכר, כי יש מקרים שבהם מנהל מרוויח פחות ממורה".
ומה עם אוטונומיה למנהלים מול משרד החינוך?
"גם זו בהחלט מטרה שלנו. שמנהל ינהל את בית הספר בהתאם לצרכים של הקהילה שלו. למנהלים יש המון אחריות, אך במקרים רבים הם כמעט בלי תקציבים, בלי כוח אדם, בלי סמכויות".
סמכויות מול מי?
"גם מול ארגוני המורים, שדואגים למורים - וזה דבר חשוב ומבורך, אבל לא מאפשרים, למשל, לעשות מהלכים ולפטר מורים; גם מול משרד החינוך בהקשר של חלוקת שעות, תקנים, תכנים פדגוגיים; מול משרד האוצר ועוד. בהיעדר גמישות קשה לנהל כמו שצריך. מעבר לכך, כיום שווה לך להיות מורה ותיק ולא לקחת ניהול – כי אין תגמול ראוי".
חסרים היום מאות מנהלים.
"משרד החינוך יגיד שלא חסרים, כי הם הורידו את הדרישות ואת הרף של מי יכול להחזיק בתפקיד. רק שמנהל בית ספר זה תפקיד שאי־אפשר להתפשר עליו".
מנהלים יכולים להתנגד לתכנים שמשרד החינוך יכפה עליהם?
"מנהל בהחלט יכול להחליט מה הוא מכניס לבית הספר ומה לא. ובסוף לומדים גם ממורים, לא רק מספרי לימוד".
מה שכר מנהל כיום?
"זה יכול לנוע בטווח ברוטו של בין 14 ל־30 אלף שקל, לפי גורמים משתנים. בסוף, זה בהתאם לוותק יותר מהכל".
מנהלים מול מנהלות – מה יש יותר?
"ביסודי יותר מנהלות, בעל־יסודי זה כמעט שווה בשווה".