מוגש מטעם עמותת "למען אחיי" ורשת "יוחננוף" חגי תשרי הם תקופה משמחת ומרגשת עבור רובנו, אולם יש כאלה שעבורם הימים האלה מסמלים ביתר שאת את קשיי הקיום. לא פשוט לדעת כי אצל משפחות אחרות שולחן החג שופע ועתיר מטעמים, ואילו החוויה הזאת תיחסך ממשפחתך בשל מחסור כלכלי. אולם בשנים האחרונות, הודות למיזם מיוחד, עשרות אלפי משפחות זוכות לסלי מזון שמאפשרות גם להן לציין את החג כהלכתו, להתחיל את השנה החדשה עם חיוך ואופטימיות.
2 צפייה בגלריה
איציק כהן ליד השלטים בקופות יוחננוף, שמזמינים לתרום למבצע
איציק כהן ליד השלטים בקופות יוחננוף, שמזמינים לתרום למבצע
(איציק כהן ליד השלטים בקופות יוחננוף, שמזמינים לתרום למבצע | צילום: לאון רביץ)

מי שעומדות מאחורי המיזם הן עמותת "למען אחיי" ורשת "יוחננוף". עמותת "למען אחיי" החלה לפעול לפני שנים בשכונת קריית משה ברחובות, אחת השכונות המאתגרות בעיר ואולי גם בישראל כולה. "המטרה הייתה להביא גרעין קהילתי של משפחות צעירות שיעברו להתגורר בשכונה, להשתלב בשכונה ולתרום לשכונה ולסחוף אוכלוסייה צעירה אידיאליסטית נוספת. שינוי דמוגרפי הוא המפתח לשינוי חברתי", מספר שלומי תורג'מן, מנכ"ל "אטלס", סטארט־אפ שממפה את עולם הפילנתרופיה המקומי והעולמי, המשמש גם כיו"ר העמותה בהתנדבות זו השנה השמינית.
"למען אחיי" הקימה גרעין משימתי לשכונה, שעד עכשיו הביא אליה קרוב ל־100 משפחות חדשות. משפחות אלה הביאו עימן שורה של מיזמים חברתיים, אשר עזרו ליצור במקום תחושה של קהילה. "לאורך השנים הקהילה הזו יצרה אדוות", מספר תורג'מן, "הוקמה מכינה קדם־צבאית בשכונה, 'מצפה רחובות', ובשנה האחרונה סיימו ללמוד בה תלמידי המחזור הראשון שלה. כן הוקם בית ספר יסודי, וגם כפר סטודנטים בשיתוף עם מכון ויצמן, שמעניק מלגות לסטודנטים הלומדים במוסדות העיר. העמותה ומפעלותיה הביאו לשכונה כוחות חזקים ואידיאליסטיים. הפכנו את השכונה לקהילה, ובוגרים שלה, גם כאלה שיצאו ממנה לתקופה מסוימת, חזרו אליה. כך השכונה בעצם קלטה לתוכה אנשים שלא היו מגיעים אליה ללא המיזם הזה. הכל נעשה בשיתוף עם העירייה, וחייבים לתת קרדיט לה ולעומדים בראשה".
2 צפייה בגלריה
איתן יוחננוף
איתן יוחננוף
איתן יוחננוף
(| צילום: גבע טלמור)

פרויקט החסד של חלוקת סלי מזון בחגים – ראש השנה ופסח – החל כמיזם מקומי בשכונה שזכה לשם "כולנו משפחה אחת". עם הצטרפותה למיזם של רשת המרכולים "יוחננוף", השפעתו התרחבה הרבה מעבר לגבולות השכונה. תחילה הוא הגיע לכל חלקי רחובות, וכבר מספר שנים מחולקים סלי מזון ותווי קנייה בפריסה ארצית – בין באר־שבע לקריית־שמונה. בתחילת הדרך תיפעלו את המבצע אנשי הגרעין בשכונת בקריית משה, ובשנים האחרונות יש השתתפות פיזית ענפה של אנשי הרשת ומתנדבים שהצטרפו למיזמיה הפילנתרופיים: הם אורזים את המזון ומשנעים אותו למשפחות נזקקות, חיילים בודדים, ניצולי שואה, נשים במעגל האלימות, ילדים ואנשים עם מוגבלות, תלמידי ישיבות הסדר וכדומה.
"אני מגיע מבית שבו אמא ואבא תמיד ראו את החלשים", מסביר איתן יוחננוף, המנכ"ל והבעלים של הרשת, "כמו ההורים של רובנו, גם ההורים שלי הגיעו לארץ בלי כלום, וגם אחרי שכבר הצליחו לעמוד על הרגליים תמיד חינכו אותנו לא לשכוח את מי שנזקק. לכן, למרות שאנחנו גדלנו כבר ללא מחסור, אנחנו יודעים שעלינו לזכור לעזור למי שקשה לו יותר. זה מוטמע בנו".
הוא מספר בגאווה כי תרומה לקהילה היא חלק מהמהות של רשת "יוחננוף", שמסייעת בקביעות לגופים שונים בקהילה החברתית הישראלית. "כחברה קמעונאית שפוגשת פיזית את הצרכנים בחנויות, הקשר עם הקהילות הישראליות חשוב לנו מאוד", מסביר יוחננוף, "אנחנו רוצים להיות חלק מהקהילה, וחשוב לנו להיות מעורבים לא רק בצד העסקי, אלא גם בצד החברתי. לשם כך, כחברה מסחרית וכרשת קמעונאית שהיא חלק מהקהילה, חשוב לנו להטמיע ערכים חברתיים בשלל פעילויות פילנתרופיות והתנדבותיות. ב'כולנו משפחה אחת' אנחנו מתחברים ישירות לנושא שלנו, מצרכי היסוד והמזון. אנחנו גם מכירים את המספרים האמיתיים של המחסור. שנים רבות עשינו פעילויות למען אוכלוסיות נזקקות, אבל כשעושים את זה בצורה מאורגנת, מבחינתנו, אנחנו מרגישים שאנחנו מנצלים את הכוח שלנו בצורה אופטימלית ונכונה".
הוא מציין כי חלק מכוחו של המיזם נובע ממתנדבים רבים, שהכירו את הצד החברתי של הרשת לאחר שהיא נרתמה לעזור במבצע "שובו אחים", שבו נערכו חיפושים אחר שלושת הנערים החטופים, גיל־עד מיכאל שער, יעקב נפתלי פרנקל ואיל יפרח. "בעקבות המבצע הצטרף אלינו כוח פיזי משמעותי, שרתמנו לפעילויות שונות של הרשת", מספר יוחננוף, "אז התחברנו עם עמותת 'למען אחיי' וגם עם מד"א, שמתנדביה עוזרים לנו בחלק מהשינוע של החבילות עד הבתים. הדבר היפה הזה נשמר כבר שנים, ולמרות שהיינו שמחים שלא יהיה בו עוד צורך כי לכולם יהיה מספיק משל עצמם, אנחנו שמחים שיש לנו הזדמנות לעשות אותו".
השניים מספרים כי המוצרים בחבילות שנתרמות מאפשרים להפוך כל שולחן חג לשמח ומכבד. אפשר למצוא שם תירוש לשתייה, פסטה, פתיתים, אורז בסמטי, ממרחים איכותיים, דבש, עוגת דבש, שמן, חומץ, מלח ופלפל ועוד הרבה דברים טעימים.
ביוחננוף מגייסים תרומות למיזם בדרך שמקובלת מאוד בחו"ל: "השוואה", או "matching". מדובר בשיטה שבה התורם המרכזי "מאתגר" את הציבור ומתחייב כי על כל שקל שיתרום מישהו אחר, הוא "ישווה" עם שקל משלו. בימים אלה נפתח מבצע התרמה בסניפי הרשת, הלקוחות מתבקשים לתרום לפי יכולתם ורצונם, והחברה תעניק למיזם את אותו סכום שייתנו כלל התורמים האחרים. למעשה, בשנים קודמות הרשת לפעמים נתנה גם פי שניים או שלושה מהתרומות שהתקבלו בסניפים. "אנחנו חברה חזקה ויש לנו איך לעזור בעצמנו", מסביר יוחננוף, "אבל אנחנו חושבים שיש גם משמעות בלרתום את הצרכנים לתרום בעצמם. כל אחד צריך לעשות את המצווה שלו – וכל אחד מוזמן לעשות אותה דרכנו ואצלנו. אני מתחייב לכך שהכסף יגיע כולו למי שהכי נזקקים לעזרה".
מי שמקדם כיום את המיזם הוא איציק כהן, השחקן רב־הזכויות והפרזנטור של הרשת, שאף השתתף בסרטון שמציג את הפרויקט. כהן, שבוחר בקפידה באילו שיתופי פעולה ליטול חלק, מתרגש מהמהלך. "מדהים שרשת כמו יוחננוף משתמשת בעצמה ככלי חברתי לעזרה לנזקקים", הוא אומר, "העובדה שהם מכפילים כל תרומה היא מדהימה. זה מיזם נטול ציניות, עם דאגה אמיתית לכלכלה ולרווחה של משפחות. אני גאה בהם, וגאה להיות חלק מפרויקט שעושה כל כך הרבה טוב".