כדאי להתחיל להתרגל לעובדה הזאת: גולשות הרוח של ישראל הן מעצמה עולמית. וזה לא רק היום המופלא שסיפקו אתמול באליפות העולם בהאג שבהולנד, אשר הסתיים בפודיום בלתי נתפס – שחר טיבי אלופת עולם, מדליית כסף לקטי ספיצ'קוב. שתי אילתיות שכבשו את העולם. מאחוריהן יש לנבחרת של המאמן שחר צוברי עומק כמעט בלתי נגמר. הטרגדיה של הסיפור הזה היא שבעוד שנה רק גולשת ישראלית אחת תוכל להתייצב לאולימפיאדת פריז, ועד אז הן יצטרכו להילחם זו בזו על הכרטיס הבודד.
כדי להבין עד כמה מדובר בנבחרת חזקה, כדאי להפליג שנה אחורה לאליפות העולם 2022 שנערכה בצרפת. גם אז ניצבו על הפודיום שתי גולשות ישראליות – דניאלה פלג זכתה במדליית הכסף, מאיה מוריס לקחה את הארד. המדהים הוא שאף על פי שהפעם מוריס סיימה רק במקום ה־15 ופלג הידרדרה למקום ה־29 – עדיין היו לישראל ארבע גולשות בעשירייה הראשונה. אחרי טיבי וספיצ'קוב שכבשו את שני המקומות הראשונים, תמר שטיינברג בת ה־17 (בתו של מאמן השייט גור שטיינברג) סיימה במקום השישי, שרון קנטור דורגה שביעית, ואליהן אפשר להוסיף גם את שחר רשף שבמקום ה־13.
1 צפייה בגלריה
yk13554233
yk13554233
(צילום: energy sailing)
ההישגים האדירים של צי הגולשות בדגם הזה, IQ פויל, רק מחדדים עד כמה מתוח ועיקש יהיה המאבק בין הגולשות על הכרטיס היחיד שיינתן לישראל. יש לנו את אלופת העולם 2023 (טיבי), סגניתה (ספיצ'קוב), סגנית אלופת העולם 2022 (פלג), מדליסטית הארד באליפות העולם 2022 (מוריס), ועוד לא דיברנו על מי שבכלל מובילה כרגע את המרוץ לפריז – שרון קנטור, סגנית אלופת אירופה 2023 שגם ניצחה בתחרות הקדם אולימפית־במארסיי, האתר שיארח את התחרות בשנה הבאה.
איך יוכרע המרוץ הזה? עד לאולימפיאדה נותרה אליפות עולם נוספת, בינואר 2024 בספרד, שגם בה אפשר לצבור נקודות דירוג. מי שתאסוף הכי הרבה נקודות במצטבר (כרגע המרוץ צמוד מאוד) תהיה זו שתיסע לפריז. לישראל יש כמה גולשות ברמה עולמית, זה כבר ברור, אבל רק אחת תוכל להיאבק על מדליה אולימפית.

חיבוק חם בסיום

טיבי וספיצ'קוב מגיעות שתיהן מאילת, וגדלו במועדון השייט המקומי שנחשב לאחד מהשניים החזקים בישראל. החיבוק החם ביניהן בסיום העיד גם על היחסים ביניהן. עבור אלופת העולם הטרייה זה היה רגע מרגש במיוחד. "אני לא יכולה לתאר מה אני מרגישה עכשיו", אמרה טיבי אחרי הזכייה. "אלו היו שנתיים קשות, אני לא יכולה להיות מאושרת יותר ממה שהשגתי. זה היה יום קשה, שבוע קשה, מאוד פיזי. הייתי קרובה מאוד בשנה שעברה, זו הפעם הראשונה שלי על הפודיום באליפות העולם. אין לי מילים".
"אני רוצה להקדיש את הזכייה הזו ללי קורזיץ", המשיכה טיבי. "עברו עשר שנים מאז הזכייה הרביעית והאחרונה שלה באליפות העולם, הייתי שם איתה כנערה בת 15. קורזיץ נלחמת כעת על החיים שלה והיא נתנה השראה לי ולעוד רבים".
טיבי בת ה־25 השלימה מהפך מדהים בשנתיים האחרונות, אחרי שחזרה לגלישת רוח, תחום שהצטיינה בו בגיל נוער. ב־2021 היא עוד השתתפה באולימפיאדת טוקיו בדגם 470 – סירה זוגית שבה התחרתה יחד עם נויה בר־עם. השתיים סיימו במקום השמיני, אך לאחר האולימפיאדה הוחלט כי התחרויות בפריז בדגם הזה ייערכו במתכונת מעורבת - זוג המורכב מגבר ואישה. טיבי החליטה לעשות את המעבר לתחרויות היחידים ב־IQ פויל – החלטה שהשתלמה בגדול.
גם ספיצ'קוב בת ה־24 השתתפה באולימפיאדת טוקיו, בדגם ה־RS:X שקדם ל־IQ פויל. היא הגיעה לטוקיו כאחת התקוות הגדולות ביותר של ישראל למדליה אולימפית, לאחר שזכתה פעמיים במדליית כסף באליפות העולם, אבל במשחקים עצמם איכזבה וסיימה במקום השישי.
במקביל, ספיצ'קוב עוררה סערה כאשר פיתחה קשר זוגי עם מי שהיה מאמן נבחרת הנשים לפני האולימפיאדה, פייר לוקווה הצרפתי. הזוג ניהל רומן והסתיר אותו מחברותיה של ספיצ'קוב לנבחרת, שהיו גם חניכותיו של לוקווה. לאחר שהרומן התגלה, לוקווה פוטר מהנבחרת, ואילו ספיצ'קוב מתאמנת בנפרד מהנבחרת, עם מאמן משלה.
"הייתה תחרות קשה, עם הרבה סיפוק", אמרה ספיצ'קוב. "אני סגנית אלופת עולם בפעם השלישית. מצד אחד זה מתוק מתמיד, אבל עם תחושת חמיצות. ‎הדרך לפה הייתה לא פשוטה: החלפת הדגם אחרי טוקיו והעובדה שאני גולשת עליו רק שנה וחצי, עליית המשקל וההתאמה של הגוף שלי לדגם החדש עדיין בתהליך. זאת עבודה יומיומית".
‎"בעבודה קשה הצלחתי לחזור לפודיום באליפות עולם", המשיכה ספיצ'קוב. "העובדה שעשיתי את זה בעיקר בעצמי ולבד, כמעט ללא סיוע מהאיגוד, מוכיחה שהפוטנציאל שלי גבוה. אני מאמינה שאם הייתי מקבלת אפילו 50 אחוז מהתמיכה שביקשתי, הדברים היו נראים עוד יותר טוב".

קל יותר, מהיר יותר

השינויים בדגמי הגלישה שנעשו אחרי אולימפיאדת טוקיו ולקראת המשחקים בפריז טרפו את הקלפים ואילצו גולשים רבים לבצע התאמות ולהסתגל לדגם החדש. ה־IQ פויל החליף את דגם ה־RS:X, שעליו לאורך השנים הגולשים הישראלים קצרו הישגים נאים באליפויות אירופה ובאליפויות עולם, כולל מדליית הארד האולימפית שבה זכה שחר צוברי בבייג'ינג 2008.
הדגם החדש נראה דומה מאוד ל־RS:X, אך לא כך הדבר. סוד הקסם הוא בסוג של סנפיר/חרב שמורכב בחלק התחתון של הגלשן וגורם לו לרחף מעל המים, ובכך מפחית את החיכוך של המים עם הגלשן, מה שהופך אותו למהיר יותר מקודמו. המהירות מגיעה בזכות העובדה שהוא קל יותר בחמישה קילוגרמים מהדגם הקודם. מצד שני, אם ב־RS:X אפשר היה להתחרות גם בתנאים של רוח חלשה, הדגם החדש אינו מסוגל להגיע לאותו מצב ריחוף בהיעדר רוחות. המהירות והעובדה שהגולש נמצא גבוה יותר מעל המים הופכות את הגלשן החדש להרבה יותר מסוכן, ולכן הגולשים נדרשים לחבוש קסדה וללבוש אפוד מגן.
מעבר למדליות של טיבי וספיצ'קוב, ישראל הבטיחה באליפות העולם את השתתפותה בארבע תחרויות גלישה באולימפיאדה – IQ פויל לנשים ולגברים, 470 (דגם מעורב) וקייט לנשים. זהות הספורטאים שיקבלו את הכרטיס לפריז תיקבע בחודשים הבאים. לפחות במקרה של נבחרת הנשים ב־IQ פויל, זה עשוי להיות קרב מורט עצבים.

ג'ודו: מוקי חזר לפודיום

חצי שנה אחרי הזהב בגראנד סלאם ת"א, הג'ודוקא שגיא מוקי (81 ק"ג) חזר למדרגה הגבוהה ביותר בפודיום עם ניצחון בגראנד פרי בזאגרב. יריבו בגמר, מדיקסון דל אורבה קורטוראל מהרפובליקה־הדומיניקנית, פתח עם ווזארי מהיר, אבל מוקי עשה מהפך עם ווזארי משלו ואיפון. ים וולצ'ק ואריאל שולמן (60 ק"ג) הפסידו שלשום בקרבות על הארד.
פראלימפי. ארבע מדליות ארד ותקווה לזהב נוספו אתמול לשחקני הבדמינטון של ישראל במשחקים האירופיים ברוטרדם. אמיר לוי, קונסטנטין איפנגנוב, נינה גורודצקי והצמד אפינגנוב ולוי הפסידו בחצי הגמר. גורודצקי ובת זוג מבלגיה עלו לגמר שיתקיים היום. נבחרת הכדורסל בכיסאות גלגלים ניצחה את אוסטריה 63:70 וסיימה במקום התשיעי. רוכב אופני היד עמית חסדאי הגיע למקום הרביעי במרוץ נגד השעון. (אברהם תשובה)