סלינה - רשת מתחמי האירוח שהוקמה על ידי רפי מוסרי ודניאל רודשינסקי והייתה חלוצה בתחום ההוסטלים לנוודים דיגיטליים בדרום אמריקה, מאכזבת את המשקיעים.
בסוף השבוע צנחה מניית סלינה הנסחרת בבורסת ניו־יורק ב־41% ביום אחד. שוויה של החברה שהונפקה רק לפני שנה, באמצעות מיזוג לתוך ספאק, לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר - עומד כיום על 46 מיליון דולר בלבד. כלומר, 99% מתחת למחיר השיא – 5 מיליארד דולר לאחר ההנפקה. למרות כל זאת אומר מוסרי בשיחה עם "ממון": "אנחנו נצא מזה ביג טיים".
1 צפייה בגלריה
yk13555784
yk13555784
(צילום: יח"צ)
הרקע לשפל בסלינה הוא הפסדיה המתמשכים וחוסר שביעות רצון של המשקיעים. ברבעון הראשון של 2023 הציגה סלינה הפסד בסך 30 מיליון דולר, בעוד סך המזומנים בקופתה היה 23 מיליון דולר בלבד. בכל שנת 2022 ההפסד המצטבר של סלינה הסתכם בסך של 200 מיליון דולר וגירעון מצטבר בהון העצמי בסך 735 מיליון דולר.
הירידה החדה בסוף השבוע הגיעה בעקבות תשקיף שהגישה החברה ומאפשר לבעלי המניות לממש מוקדם מהצפוי את מניותיהם שהיו חסומות מאז ההנפקה, מה שיכול להתפרש כחוסר אמון מצידם בעתידה של החברה או לפחות בביצועי המניה. בנוסף - מימוש כמות כה גדולה של מניות שייצאו למכירה, סביר שיגרום לירידה נוספת במחיר המניה.
יש לציין כי להנפקה הגיעה סלינה עם 163 אתרי אירוח ביותר מ־20 מדינות. לאחרונה הודיעה סלינה על תוכנית התייעלות של פיטורי 350 עובדים ברחבי העולם וסגירת מתחמי אירוח מפסידים במקסיקו, בארה"ב, ביוון, באוסטריה ובקוסטה־ריקה.
הסגירה עוצרת רשמית את מדיניות ההתרחבות המהירה שאפיינה את החברה ברחבי העולם. ב־2022 פתחה סלינה 18 אתרים חדשים. חלק מההתרחבות המהירה, שכעת בעוכריה, נועדה להכין את החברה להנפקה ולהרשים את המשקיעים במסת הפעילות ולא נעשתה משיקולים כלכליים נטו.

ההתחלה בפנמה

האקזוטיקה בסיפור של מוסרי ורודשינסקי – שני ישראלים שפתחו הוסטל בפנמה בג'ונגל ליד הים והביאו בשורה לטיילים עם חללי עבודה וחיבור לאינטנרט – שווה את הלב, והביא לשגשוג הרשת בדרום אמריקה ולהפיכת המייסדים לסיפור הצלחה.
הבעיה הייתה כשהם החלו לרכוש מלונות בחו"ל, או כמו שהגדיר זאת אחד מבכירי ענף התיירות: "כשאתה בערסל ליד הים בקוסטה־ריקה הכל נראה טוב, אבל כשאתה במלון באירופה וארה"ב הציפיות והסטנדרטים שונים".
על בעלי סלינה נמתחה ביקורת על כך שאימצו מדיניות דומה לזו של אדם נוימן מווי־וורק - צמיחה מהירה על חשבון רווחים תוך צבירת הפסדים, שהביאה לבסוף לקשיים עד התרסקות. סלינה ברוחו של נוימן מכרה "חלום" והקפידה שלא להגדיר עצמה כרשת בתי מלון אלא כרשת לייף סטייל וכסטארט־אפ דיגיטלי בתחום האירוח.
בישראל, לדוגמה, סלינה פתחה מאז הקורונה 15 אתרי נופש. גורמים בענף אמרו ל"ממון": "מדובר במלונות לא רווחיים ולא מנוהלים רק כדי להגיע למסה ולהנפיק בשווי של פתאל. ההבדל שלפתאל לקח 20 שנה לבנות את האימפריה. לא ניתן להוסיף 20 מלונות בשנה ולצפות שהניהול יהיה מוצלח".

"נצא מזה"

רפי מוסרי ניסה להסביר אתמול ל"ממון" מה קרה לסלינה: "צמחנו מהר. עד גיל 30 הייתי רב־סרן בצבא. כשהתחלתי עסקים העולם היה בעידן כסף זול וריבית 0. חברה בצמיחה גם אם צברה הפסדים, קיבלה שווי יותר גדול מחברה רווחית שלא צומחת. הצמיחה שלנו בוצעה בקצב ציפיות המשקיעים, השוק תימחר פי 4 חברות שצומחות גם במחיר הפסד, מחברות מרוויחות אבל ללא צמיחה. פתחתי 7,000 חדרי מלון בשמונה שנים. בעלי מניות שהשקיעו בנו אמרו לנו 'אנחנו רוצים לראות שאתם גדלים פי שניים כל שנה, גם אם תפסידו'. זה היה הנרטיב".
מוסרי הוסיף: "עכשיו העולם השתנה, הריבית גבוהה ואנחנו משנים אסטרטגיה לטובת הדרישות החדשות של המשקיעים - רווחיות על חשבון צמיחה. הוצאות המטה שלנו ב־2019 היו 70 מיליון דולר וכעת ירדנו ל־26 מיליון דולר עם נפח פעילות פי שלושה, מה שמראה על התייעלות שממשיכה".
מוסרי מדגיש כי הוא ודניאל לא משכו עד כה כסף מהחברה ולא התפתו לאקזיט. "להפך, השקענו בחברה ביום ההנפקה 20 מיליון דולר, ועכשיו כשאיפשרו לנו למכור לא מכרנו. רק חלק קטן מבעלי מניות מכר בסוף השבוע. יש לנו 2,000 עובדים שמשקיעים את הנשמה עד שמגיעה התקשורת בישראל עם נרטיב שלילי. אנחנו סטארט־אפ בן שמונה שנים בלבד ששרד קורונה, ששינה את ההסתכלות על ענף האירוח בכל העולם. צריך לחבק חברות ששרדו משבר. אנחנו בדרך לצאת מזה ביג טיים. סלינה משלימה בקרוב גיוס של 185 מיליון שקל. הבאנו שותף אסטרטגי, גאס, מתחום החינוך שמביא עימו דאטה על סטודנטים וצעירים - קהל היעד שלנו, והתחייבות להשקעה של 30 מיליון דולר בחברה, שיתנו לנו רוח גבית. סגרנו אתרים מפסידים ובקרוב נוציא תחזית לשוק. כל האנרגיה שלנו לכיוון הרווחיות ואנחנו אופטימיים".