האם עוד לא חלפה הסכנה לדירוג האשראי של ישראל? משלחת כלכלנים של חברת מודי'ס צפויה להגיע לארץ בעוד ימים אחדים, עוד לפני ראש השנה, וחבריה ייפגשו עם כל בכירי המשק וגם עם פוליטיקאים. החברה צפויה לפרסם דוח על כלכלת ישראל כבר בחודש אוקטובר, ובכירים במשק מביעים דאגה לקראתו.
גורמים בכירים במשרד האוצר התבטאו בימים האחרונים בדיונים פנימיים כי חוסר הוודאות הנמשך במישור הפוליטי, נוכח ההמשך הצפוי של חקיקת הרפורמה המשפטית, לצד ההתדרדרות בתחום הביטחוני, היחלשות השקל וחשש מהרעה בנתוני המשק לקראת שנת 2024 עלולים להוביל "לדוח לא נעים ולהחלטה קשה למשק".
חברת הדירוג השנייה בגודלה בעולם עלולה להודיע על כוונה להוריד את דירוג האשראי או להפחית מיידית פעם נוספת את תחזית הדירוג, שכמוה כהורדת הדירוג למעשה, כבר בראשית הסתיו השנה. מודי'ס הייתה חברת הדירוג הבינלאומית היחידה שכבר הורידה פעם אחת את תחזית הדירוג בחודש אפריל השנה מחיובית ליציבה.
"החשש הפעם הוא אמיתי, משום שהמשך אי־הוודאות הפוליטית מכרסם בנתוני המשק וכבר גורם להאטה, פוגע בהכנסות המדינה ממסים, מגדיל את הגירעון ומהווה בסיס להחלטה של משקיעים פוטנציאליים אם להשקיע כעת בישראל. מה שצריך כעת בדחיפות זאת פשרה פוליטית והרגעה של הרוחות, וטוב יהיה אם הפוליטיקאים מכל הצדדים יפנימו זאת", התבטא גורם בכיר באוצר.
1 צפייה בגלריה
yk13558036
yk13558036
(צילום: ANDREW KELLY, רויטרס)

"לחזור לשפיות"

גורמים נוספים הבהירו כי קיים חשש שגם הנתון המצוין בתחום האבטלה, שהיא כיום מהנמוכות בעולם, פחות מ־3.5%, עלול להיפגע כבר בראשית 2024. "התחזית שלנו היא שנתוני המשק הישראלי יורעו בשנת 2024", התבטא אתמול גורם בכיר באוצר. לדבריו "צריך עכשיו להרגיע את המערכת הפוליטית ולחזור לשפיות במהירות האפשרית. כל העולם צופה בנו ומבין שמה שמתחולל במשק הישראלי כעת הוא דבר רע מאוד לכלכלה הישראלית".
כלכלני מוד'יס צפויים להיפגש, בין השאר, עם שר האוצר, נגיד בנק ישראל, מנכ"לי הבנקים הגדולים, נשיא התאחדות התעשיינים, יו"ר ההסתדרות וחברי כנסת, כולל חברי כנסת מהאופוזיציה ומהפלגות הערביות.

צפירת הרגעה מפיץ'

חברת הדירוג הבינלאומית פיץ' פירסמה בשבוע שעבר דוח על המשק הישראלי, שהצביע על הקשיים, והזהירה מהשלכות המשך החקיקה המשפטית באופן חד־צדדי וללא הסכמה רחבה. עם זאת החברה לא פגעה בדירוג האשראי של ישראל. סדריק ברי, שעומד מאחורי הדוח שבו הותירה פיץ' את התחזית ודירוג האשראי של ישראל ללא שינוי, מסביר כי ההחלטה נבעה, בין היתר, מכך שהממשלה החלישה את מאמציה לצמצם את כוחה של מערכת המשפט. "גם אם תתרחש זליגה של כישרון והון, עדיין תישאר בישראל די פעילות שתספיק כדי להניע את הכלכלה. גם אם הממשלה תשרוד ארבע שנים, לא סביר שקואליציה דומה תקום לאחר מכן, כך שתידרש רפורמה חזקה מאוד על מנת לגרום לנזק משמעותי, ואנחנו לא סבורים שזה הכיוון שהממשלה הולכת אליו" אמר ברי בראיון לבלומברג.