המשבר שפקד את קיבוצי ישראל בשנות ה־90 הוביל רבים לחשוב שהחלום הקיבוצי לקראת סופו. אך שני עשורים לאחר מכן, הקיבוצים מוכיחים שהם עדיין רלוונטים עם שיא במספר התושבים בהם, גם אם בדרך נשארו חלק מהערכים של המקימים מאחור. "הוגי הקיבוץ היו מתמוגגים מנחת מהנתון שקיבלנו לפני מספר ימים", בטוח ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית. "בסוף שנות ה־90 התחיל שינוי באורח החיים בקיבוצים. וכשבני הקיבוץ גילו עד כמה מדובר בדרך חיים מבוקשת התחילה חזרה המונית ונעצרה העזיבה מהקיבוצים".
על פי הנתונים שנאספו, בסוף שנת 2022 הגיע מספר התושבים בקיבוצים ל־193,500 תושבים. מאיר בטוח שמגמת גדילת הקיבוצים רק בתחילתה: "התנועה המפוארת, שהתחילה מ־25 חלוצים ציונים, מתקרבת היום לכמעט 200 אלף תושבים, שכוללים חברי קיבוץ, ילדיהם, מועמדים לקליטה ותושבי ההרחבות. רשימות ההמתנה לקליטה בקיבוצים ארוכות מאוד, ובימים אלה, שהוסרו המגבלות על הבנייה, אנו מקווים לגדול בקצב הרבה יותר מהיר, ואנו מתגאים בדור החמישי שגדל היום בקיבוצים".
2 צפייה בגלריה
yk13558367
yk13558367
(צילום: גיל נחושתן)
משפחת זינגר מקיבוץ רמת דוד שבעמק יזרעאל, היא אחת הדוגמאות הבולטות לצמיחה הדמוגרפית של התנועה הקיבוצית. בלומה, חברת הקיבוץ בת 96 וחצי, עלתה לישראל באלטלנה מטרנסילבניה, גורשה לקפריסין עם כל מאות המעפילים שהיו עליה, וחזרה לישראל בשנת 1948 והשתקעה בקיבוץ. במשך השנים היא גידלה שם את משפחתה - שנשארה גם היא ברמת דוד. "זו התחושה הכי טובה בעולם שילדיי, נכדיי וניניי גרים בקיבוץ ומבקרים אותי בתדירות גבוהה", היא מספרת, "אני מרגישה מוקפת בהמון אהבה, זה תורם לאריכות הימים ולמצב שלי שאני פוגשת את המשפחה שלי בכל יום, זו התגשמות חלום אישי".
בנה, שוקי בן ה־72, מדגיש כי מעולם אפילו לא שקל לעזוב את הקיבוץ : "בשבילי הקיבוץ הוא המקום הכי טוב בעולם ולכן נשארתי בו. בשום שלב לא הייתה דילמה. הייתה לי אפשרות לעבור לקיבוץ של אשתי, אבל הצלחתי לשכנע אותה לבוא לכאן. יש לי ארבעה ילדים, שניים גרים ברמת דוד, בת אחת אמורה לבנות ברמת דוד, והבן הצעיר חי בת"א, ואני מעריך שבשלב מסוים גם הוא יחזור לשורשים".
2 צפייה בגלריה
yk13558636
yk13558636
מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר | צילום: דנה בר־און
לקראת נקודת הציון המרגשת עבור התנועה, מסכם מאיר: "אני מאמין שבעשור הקרוב נגיע ל־300 אלף תושבים. נעמוד על כ־100 אלף בתי אב, שימשיכו ליישב את המדינה מאל־רום שבצפון הגולן ועד לאילות שבכניסה לאילת. אנו גאים בתרומה שלנו לחברה הישראלית, ליצרנות הישראלית, לביטחון, לחקלאות ולתעשייה. גם היום 100 קיבוצים מסמנים את גבולות המדינה".