הפנייה של דינה עבור אמה, מרגלית: "אמא שלי, בת 90, היא סיעודית, עיוורת, חירשת, אינה יכול ללכת ונעזרת במטפלת זרה. היא עברה לאחרונה ניתוח לניקוז חומר דלקתי מהבטן ושוחררה לביתה עם נקז שאליו מתחברת שקית חיצונית. עם השחרור היא קיבלה מכתב הזמנה להמשך טיפול בבית החולים, אך מסיבה לא ברורה העבירו אותה לטיפול קופת החולים. בשל המוגבלות הקשה שלה אי־אפשר להביא אותה פיזית למרפאה, ולכן פנינו כמה פעמים למשרד המרפאה ולרופא המשפחה שלה בבקשה שישלחו אליה אחות שתחליף את החבישה מעל הנקז ותמנע זיהום, אבל פעם אחרי פעם נתקלנו בסירוב. יש פתרון אחר?"
על מה התרגזנו? על הקלות הזו שבה אפשר להתעלם מצרכיה של קשישה סיעודית. נראה לכם הגיוני להקל על האחות במקום על המטופלת הסיעודית? אין מילה אחרת מלבד – בושה.
למי פנינו? לכללית, משם נמסר: "אח מהיחידה להמשך טיפול של הקופה נשלח לביקור בביתה של מרגלית לשביעות רצונם של המטופלת ובני משפחתה. הוא ימשיך ללוות את המשפחה עד לביצוע ביקורת במרפאה הכירורגית".
הפנייה של דוד כהן: "אני קשיש סיעודי בן 85, ובגלל מצבי הבריאותי התקשורת שלי עם רופאת המשפחה מתבצעת באמצעות האפליקציה, שדרכה אני מבקש מרשמים לתרופות שלי והפניות לבדיקות לפי הצורך. לאחרונה, בשל מחסור בחלק מהתרופות, ניסיתי להתכתב עם רופאת המשפחה שלי כדי לקבל תרופות חלופיות, ולהפתעתי האפליקציה נחסמה. הסיבה: אין אפשרות לפנות לרופא המשפחה מעבר לחמש פעמים ברבעון. כלומר, כפעם וחצי בחודש. ומה אמור לעשות קשיש עם הרבה בעיות רפואיות שמתקשה להגיע לקופה?"
על מה התרגזנו? על פניו אנחנו צריכים להתרגז על הקצבת הפניות הקמצנית שמאפשרת הקופה דרך האפליקציה. אבל יש נקודה שגם המטופלים צריכים להבין: ממילא יש מחסור ברופאי משפחה, ובממוצע, כל אחד מהם רואה כמעט כפול חולים מהתקן. בלי הגבלת מספר הפניות המקוונות, זמינותם למפגשים פרונטליים תרד אף יותר.
למי פנינו? למכבי, משם נמסר: "לחברי מכבי מגוון רחב של אפשרויות לקבלת טיפול רפואי מרחוק, ובהן פנייה מקוונת. חברים בני 70 ומעלה זכאים לחמש פניות, ורובם המוחלט אינו מגיע למכסה הזו. נציגת המרפאה שוחחה עם המטופל ושיתפה אותו בכל האמצעים ליצירת קשר, ככל שיעלה הצורך בעתיד".
מנעו מכם תרופות חדשות? הרופא שאליו הופניתם אינו זמין? אף אחד לא אומר לכם מה הזכויות שלכם?
אריאלה איילון, כתבת הבריאות שלנו, תנסה לעזור גם לכם. שלחו פרטים מלאים לאימייל:
Ariela-a@yedioth.co.il, או התקשרו: 6082515־03