מחיר הדלק בתחנות עשוי לזנק בסוף השבוע הקרוב, אם במשרד האוצר יצמצמו את סבסוד מס הדלק שעולה לקופת המדינה מיליארדי שקלים. התייקרות חריגה של הדלק ב־1 בספטמבר עשויה להשפיע על החלטת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל אם להעלות ב־4 בספטמבר את הריבית הבסיסית במשק ברבע אחוז לשיעור של 5.0%.
בצמרת משרד האוצר התקיימו בימים האחרונים, גם אתמול, דיונים בנושא ומתלבטים אם ובאיזה שיעור להמשיך את סבסוד הדלק, שכבר עלה מאז יולי אשתקד שני מיליארד ורבע שקל לתקציב המדינה, ומאז הקמת הממשלה הנוכחית 1.1 מיליארד שקל מחודש ינואר ועד אוגוסט 2023.
יצוין שהמשך הסבסוד יעלה עוד מאות מיליוני שקלים בחודש לקופת המדינה, כאשר מגמת גביית המסים מצויה ממילא בירידה ניכרת בחודשים האחרונים, מה שגורם לגידול בגירעון בתקציב שכבר צפוי לעבור החודש את היעד שנקבע לשנה כולה.
בשל העלייה המשמעותית בשער הדולר בשבועות האחרונים, לצד עלייה מסוימת - לפי שעה - במחירי הנפט בעולם, בהשוואה למחיר החבית לסוף חודש יולי, עלול מחיר ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי, לעלות בעשרות אגורות, ואף ביותר מכך, כבר בשבוע הבא. זאת, אם הממשלה לא תתערב בסבסוד מס הדלק בשיעור משמעותי לחודש נוסף.
כיום מחיר ליטר דלק אוקטן 95 בשירות עצמי בתחנות עומד על 6.86 שקל, לאחר עלייה באגורה אחת בראשית חודש אוגוסט. מחיר ליטר בשירות מלא נותר גבוה בחודשים האחרונים מעבר לשבעה שקלים - 7.07 שקל.
כמו כן מסובסד כיום הדלק בתחנות ב־89 אגורות של הפחתת מס הדלק, ואלמלא הפחתה זו היה מחיר ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי מגיע בתחנות ל־7.75 שקל. יצוין שהסבסוד בשיעור הזה נכון עד לסוף החודש, בעוד תשעה ימים. אם הסבסוד במלואו לא יימשך, יישאר סבסוד עד לסוף דצמבר של 13 אגורות בלבד, דהיינו שרק מהסיבה הזאת יעלה מחיר הדלק ב־76 אגורות בסוף השבוע הבא.