7 צפייה בגלריה
מורי הטיקטוק
מורי הטיקטוק
מורי הטיקטוק

את מי מעניין משפט פיתגורס?

מיכל בוזגלו (buzaglomichal), בת 26, רווקה. מורה לתיאטרון ברמת–גן
7 צפייה בגלריה
yk13559623
yk13559623
(מיכל בוזגלו | צילום: יריב כץ)
טיפ להורים לקראת שנת הלימודים: להדגיש שציונים לא מגדירים את מי שאתה ושהמעמד החברתי בכיתה יכול להשתנות. הכי חשוב לתת לילד תחושת ביטחון וזרימה, כי תכלס, כדאי להכין אותם לכל תרחיש הזוי שעוד עלול לקרות במדינה, בין אם זה עוד מגפה, שביתה, הפגנות או פלישת חייזרים. אין לדעת כמה זמן מערכת החינוך תשרוד השנה.
איך הגעת לטיקטוק? כשסיימתי את לימודי המשחק חיפשתי עבודה זמנית, עד שאשתלב בתעשייה, והפכתי למורה לתיאטרון. בהתחלה לא מצאתי את עצמי כל כך במערכת. עם הזמן התחלתי להיפתח לתלמידים, להיות נוכחת ברגע והכל פשוט התחבר. תמיד הייתי המצחיקנית של הכיתה. הייתי אני, והשיעורים היו קורעים מצחוק, ופתאום חשבתי לעצמי, למה שלא כולם ייהנו ממה שקורה פה? הסרטונים נתנו לי אופציה כשחקנית לעשות את מה שאני אוהבת, לשמח אנשים ולתלמידים לצאת מהשיעור בתחושה מיוחדת וכיפית.
הכי ויראלי שלי: סרטון שבו כביכול תפסתי תלמיד שלי, שהכין את שיעורי הבית באנגלית עם גוגל טרנסלייט. ובמקום: בברכה, עילאי ‑ יצא לו In the swimming pool, עילאי. הרבה אנשים לא הבינו בהתחלה שמדובר בסרטון קומי, ויצאו להגנתו.
התלמידים שלך עוקבים אחרייך בטיקטוק? חסר להם שלא, ומי שלא עושה לייק ‑ הציון שלו נפגע משמעותית. בצחוק, בצחוק.
איך היית מעדכנת את מערכת החינוך לשנת 2023? דחוף להחליף מקצועות, את מי מעניין משפט פיתגורס? תנו לילדים שיעורים בכלכלה, בעמידה מול קהל. יש תלמידים שמפחדים אפילו להגיד את שמם בכיתה.
מה היית אומרת לשר החינוך? אני תמיד אומרת לתלמידים שלי, שמזל ששר החינוך לא נוכח בשיעור. בקיצור, מעדיפה לשמור על זכות השתיקה.
המקצוע האהוב עלייך כתלמידה? תנ”ך. עלילה מרתקת ודמויות עגולות.
המקצוע השנוא עלייך כתלמידה? לשון. סורי, השתעממתי למוות.
מקצוע שהיית מוסיפה למערכת? עוד יחידות במתמטיקה כמובן. סתם, תיאטרון. חובה.
מה הקושי הגדול ביותר של התלמידים בעידן הטיקטוק? שהייה ברשתות יכולה לגרום לבדידות, חוסר ביטחון וקשיים חברתיים. כשאתה מסתכל על כל כך הרבה אנשים יפים, מצליחים חכמים ומצחיקים, תמיד תרגיש שחסר בך משהו. צריך לעזור להם להבין מה מייחד אותם, מה הם יכול לחדש ולהביא לעולם. אני לדוגמה, משתדלת להיות כמה שיותר אותנטית, כדי להראות שאפשר להיות אתה ועדיין להצליח.
איך מתמודדים עם אופציית השימוש בבינה המלאכותית להכנת שיעורי בית? למזלי עליי, כמורה לתיאטרון, לא יכולים לעבוד. שום מחשב מתקדם לא יעזור להם פה. ובלי שום קשר, אני נגד שיעורי בית.

פלטפורמה לקידום אג’נדות

אלון מאיר (alonmeir10), בן 47. נשוי ואב לשלושה. מורה לשל"ח בתיכון בנשר, צלם טבע, מרצה ומחבר הספר "על אנשים וחיות אחרות"
7 צפייה בגלריה
yk13559851
yk13559851
אלון מאיר
טיפ להורים לקראת שנת הלימודים הבאה: כדאי לוותר על אמירות כמו ‘לך לישון מוקדם’, כי עוד מעט כבר לא תוכל לקום מתי שאתה רוצה, או להזכיר את שיעורי הבית לחופש שהילד לא נגע בהם. כל אלה מייצרים אנטגוניזם. כן כדאי להזכיר את המפגש הקרוב עם החברים, עם המורים שהוא אוהב (יש כאלה לפעמים) והטיול השנתי.
איך הגעת לטיקטוק? הילדים שלי שיכנעו אותי. נכנסתי לאפליקציה בחשדנות, אבל מהסרטון הראשון הבנתי שמצאתי ערוץ תקשורת מופלא לנוער הישראלי, שעוזר לי לקדם אג’נדות סביבתיות ולשווק את הטיולים השנתיים ואת שיעור השל”ח כדברים מגניבים.
הכי ויראלי שלי: סרטון שבו אני מסביר לתלמידים על ייחודו של הר סדום בגבישי המלח המרכיבים אותו. וכשאחד מהם טועם את המלח בהתלהבות, אני מוסיף שזו גם נקודת סימון הטריטוריה של היעלים באמצעות שתן.
התלמידים שלך עוקבים אחריך בטיקטוק? כן, ועל אלה שלא אני מאיים שאוריד להם ציון. סתם, אני צוחק כמובן.
המקצוע האהוב עליך כתלמיד? טבע וביולוגיה.
המקצוע השנוא עליך כתלמיד? כימיה, חוץ מהקטע של לשרוף את המעבדה. עכשיו אפשר להודות שזה הייתי אני.
מקצועות שצריך להוסיף למערכת: משחק ודיבור מול קהל.
מה ההורים צריכים לדעת על המורים? אל תשכחו לגלות רגישות כלפיהם, כשאתם משוחחים עם הילד בבית. כשהילד מרגיש שהוריו תופסים את המורים כחלשים, לא יעזרו המילים והשיחות. והמפסיד העיקרי יהיה הילד.
מה היית אומר לשר החינוך? מה שבן־גוריון אמר על ירושלים: "ניתן לקדם חינוך ללא מדינה, אבל לא ניתן לקדם מדינה ללא חינוך".
תומך בשביתה הצפויה? כן, אבל הייתי רוצה שהמאבק ייצר יותר אמפתיה ושיימצאו דרכים יצירתיות יותר מהדרכים המיושנות והדורסניות של שביתה וביטול טיול שנתי.
האם מורים צריכים לדבר על פוליטיקה בכיתה? לא לדבר על פוליטיקה זו עמדה פוליטית, שמשמעותה התעלמות מהמציאות שבה אנו חיים.
מה הקושי הגדול ביותר של התלמידים בעידן הטיקטוק? קודם כל, מורים, תכירו את הטיקטוק. לא חייבים להעלות סרטונים, אבל מי שעובד עם ילדים ‑ צריך ללמוד את שפתם. נכון שמתבגרים היום עלולים למצוא עצמם כשהם רודפים אחר מציאות אוטופית שלא באמת קיימת. מצד שני, הטיקטוק הוא גם פלטפורמה נהדרת לפתח יצירתיות, ללמוד, למצוא חברים ופתרונות למצוקות. הכל נמצא שם רק צריך לדעת איך לתעל את האינפורמציה בצורה נכונה.

שיעור “הכנה לחיים” חובה

שירי קניגסברג לוי (shirikenigsberglevi), בת 45. נשואה ואמא לארבעה. מורה לחינוך מיוחד באשקלון
7 צפייה בגלריה
yk13559298
yk13559298
שירי קניגסברג לוי | צילום: רועי עידן
(רועי עידן)
איך הגעת לטיקטוק? בקורונה העליתי סרטון על למידה מרחוק שהפך ויראלי. הבת שלי אמרה לי: אמא, את חייבת לפתוח טיקטוק הסרטון שלך יעוף שם. הסתכלתי עליה ולא הבנתי אם היא מדברת ברצינות או צוחקת איתי. היא לא צחקה.
הכי ויראלי שלי: סרטון הומוריסטי עם שני ילדים מדהימים שמגלמים את ילדיי, חלק מסדרת סרטונים שנקראת “אמא פדחנית”.
התלמידים שלך עוקבים אחרייך? בהתלהבות ומבקשים להשתתף בסרטונים שלי. מדי פעם אני מסכימה, אבל מקפידה שזה יהיה בגבול הטעם הטוב ומנתבת את הפלטפורמה הזו להעברת מסרים חשובים כמו הסכנות של חרם.
איך היית מעדכנת את מערכת החינוך לשנת 2023? צמצום מספר הילדים בכיתה, למידה מחוץ לכיתות. וכל יום חייב להיפתח בשעת חינוך, כשכולם יושבים במעגל.
מה ההורים צריכים לדעת על המורים? שהם קודם כל בני אדם ומשתדלים לעשות את הכי טוב שאפשר. ושאנחנו לא מספיקים לסיים את כוס הקפה שלנו אף פעם.
מה היית אומרת לשר החינוך? שמקצוע ההוראה הוא המקצוע הכי חשוב במדינה וצריך לקבל את המעמד שלו הוא ראוי. שישמע את הקול של המורים בשטח. המקצוע האהוב עלייך כתלמידה: ספרות.
המקצוע השנוא עלייך כתלמידה: מתמטיקה.
המקצוע שהיית מוסיפה למערכת: לתיכונים הייתי מוסיפה שיעור “הכנה לחיים” חובה. הדור הזה תקוע בפלאפונים וברשתות החברתיות ונראה די אבוד בכל הנוגע לחיים האמיתיים. האם מורים צריכים להביע עמדה פוליטית בכיתה? מורה צריך להשאיר את דעותיו הפוליטיות לעצמו, על מנת לאפשר לתלמידים להרגיש בנוח להביע את עמדתם ולייצר שיח מכבד ונעים. מה הקושי הגדול ביותר של התלמידים בעידן הטיקטוק? ילדים חשופים היום לתכנים לא פשוטים, מה גם שיש המון פייק ברשתות ולא כל מה שנראה נוצץ הוא אכן כזה וזה יכול לגרום לילד להרגשת נחיתות, דימוי עצמי נמוך ולרצון להיות כמו אחרים בכל מחיר ולעיתים המחיר יקר. וזו הסיבה שאני כן משוחחת עם התלמידים בפתיחות על הנושא. ואם כבר הפלטפורמה קיימת אז ננצל אותה למטרות חיוביות. ברגע שמורה מבין שבשנת 2023 זה מה שמעניין את הילדים ‑ עדיף לקחת את הכלי הזה ולעשות בו שימוש לטובתנו.
איך מתמודדים עם אופציית השימוש בבינה המלאכותית להכנת שיעורי בית? קודם כל צריך להנגיש למורים את הנושא, שלא יירתעו מהקִדמה הטכנולוגית ויידעו לתווך זאת לתלמידים ולנתב אותה לצרכים שלהם.

קיצור תורת הקוונטים

לביא שחר (teacherlava), בן 39. גרוש ואב לילד מנס–ציונה. מורה לפיזיקה בחטיבת ביניים ברחובות, מנהל מוצר ומרצה
7 צפייה בגלריה
yk13559608
yk13559608
לביא שחר | צילום: אביגיל עוזי
(אביגיל עוזי)
טיפ להורים לקראת שנת הלימודים: באופן כללי, שווה לחנך את הילדים לסקרנות. גם כשעוברים ליד גדר חלודה ברחוב – אפשר להסביר מה זו חלודה למשל. אם נגרום לילד להפנים שכל דבר יכול להיות גם מעניין ‑ הוא יצליח אולי גם להתעניין יותר בשיעורים. וצריך גם להזכיר לילדים, בעיקר לאלה שסובלים מסטרס, שיש דברים יותר חשובים בחיים מלימודים ושווה להשקיע זמן גם בחברים ולא להלחיץ אותם משיעורי הבית.
איך היית מעדכן את מערכת החינוך לשנת 2023? מכפיל את שכר המורים, מה שיוביל ליותר ביקוש למקצוע ולאפשרות לצמצם את מספר התלמידים בכיתות. הייתי נותן גם אוטונומיה למנהלים ולמורים, כך שיוכלו להשפיע על נושאי הלימוד ומצמצם את לימודי התנ"ך, הספרות, ההיסטוריה והמתמטיקה.
איך הגעת לטיקטוק? נכנסתי לראות על מה כל התלמידים מדברים, העליתי סרטון הומוריסטי שחשף את זה שאני מורה לפיזיקה, והשאלות התחילו לזרום. מאז כבר הסברתי על מנהור, מכניקה קוונטית ושדה הכבידה.
הסרטון הכי ויראלי שלי: הדגמתי בו עליית וירידת לחץ אוויר על שקית במבה ובקבוק קולה תוך כדי טיסה במטוס.
המקצוע האהוב עליך כתלמיד: חד־משמעית מתמטיקה.
המקצוע השנוא עליך כתלמיד: אזרחות. לימדו את זה בצורה כל כך משעממת.
המקצועות שהיית מוסיף למערכת: שיעורי פילוסופיה וחשיבה ביקורתית. וגם ידע בסיסי בהתנהלות כלכלית, קורסי עזרה ראשונה (שיש קצת בתיכון), הגנה עצמית ושמירה על אורח חיים בריא.
מה ההורים צריכים לדעת על המורים? שאנחנו רואים גם את הטוב בילדים, אפילו אם אנחנו מדברים רק על הבעיות איתם. ואם אתם לא מרגישים את זה, שווה לשאול אותנו ישירות – במה הילד טוב? במה הוא התקדם? וכו'. ותזכרו גם שהמורים מרגישים לא מתוגמלים מספיק על מקצוע מאוד דורשני ומאוד שוחק. אם לפעמים אנחנו שוכחים משהו או עושים עבודה לא מושלמת – זה כי יש לנו המון על הראש.
מה היית אומר לשר החינוך? הוא כבר יודע שארגוני המורים תוקעים כל מיני תוכניות חדשניות של משרד החינוך. מה שאני מציע לך, השר קיש, זה לתת להם לשבות כמה שבא להם, ולעשות מה שטוב לחינוך. במשך שנה שלמה בקורונה בקושי היו לימודים והמדינה לא קרסה. אם נוכל להמשיך אחרי השביתה בלי כל הארגונים האלה ‑ זה שווה את זה.
האם מורים צריכים להציג עמדות פוליטית בכיתה? שאלה קשה. זו תמיד דילמה עד כמה להיכנס לנושאים נפיצים בשיעורים. והפוליטיקה עכשיו מאוד־מאוד נפיצה. אני חושב שאפשר, אבל בזהירות, ובלי להציג אף אחד מהצדדים כטיפש או רשע.
מה הקושי הגדול ביותר של התלמידים בעידן הטיקטוק? יש הרבה ילדים שנמצאים כל כך הרבה שעות מול מסכים עד שאין להם מושג איך מדברים זה עם זה. שמעתי על שני חברים בכיתה ט' שתיקשרו ביניהם רק בהתכתבות, והתביישו אפילו להסתכל אחד על השנייה במסדרון. דור ה־Z נלחץ משיחות טלפון ודיבור פנים מול פנים, כי אי־אפשר למחוק ולתקן לפני ששולחים.
איך מתמודדים עם אופציית השימוש בבינה המלאכותית להכנת שיעורי בית? שואלים את התלמידים על העבודות, מבקשים שיצרפו לינקים למקורות המידע ובודקים שהם אמיתיים.

תספורת לא תקינה

חן חלבי (henhalabi), בן 35, מקריית–אתא. רווק. מורה למתמטיקה ומחנך בתיכון
7 צפייה בגלריה
yk13559686
yk13559686
חן חלבי | צילום: דנה קופל
(דנה קופל)
טיפ להורים לקראת שנת הלימודים: רוב התלמידים חוששים מהלחץ הלימודי ומהלחץ החברתי. אני מציע לשוחח איתם על התחושות שלהם ולשאול איך אפשר לעזור להם בשנת הלימודים. חשוב מאוד שהילדים יידעו שיש להם מבוגר שהם יכולים לשתף במה שהם מרגישים.
איך היית מעדכן את מערכת החינוך לשנת 2023? שם דגש על למידת ״עמיתים״: חלוקת מטלות בקבוצות של עד ארבעה תלמידים, כשהמורה עובר ביניהם כמנטור ולא מעביר את החומר בצורה יבשה.
איך הגעת לטיקטוק? במהלך הקורונה העליתי סרטון שבו צריך לנחש מה המקצוע שלי, ובסופו חשפתי שאני מורה למתמטיקה. למחרת התעוררתי לנייד מלא בהודעות ובטלפונים ובתגובות, הסרטון הפך לוויראלי והגיע לכ־500k צפיות. ומשם הבנתי כמה כוח יש ברשת וכמה אפשר להשפיע על הדור הבא ולהציג את המורה המודרני שמצד אחד מכיל ומאידך מציב את הגבולות.
הכי ויראלי שלי: זה שבו אני מספר איך מנהלת בית ספר לא קיבלה אותי לעבודה, כי התספורת שלי לא הייתה תקינה למורה בישראל בעיניה. במקומי, התקבל מורה שנראה תמים שביצע מעשים מגונים בתלמידה שלו. זה חרה לי והחלטתי לצאת בפוסט ובטיקטוק חשוב על הנושא.
התלמידים שלך עוקבים אחריך? כן אני חשוף בפניהם באינסטגרם ובטיקטוק, אני לא מתבייש. להפך.
מה ההורים צריכים לדעת על המורים? אני מבין את האכפתיות והדאגה שמתבטאות בהרבה מעורבות של ההורים, לצד זאת צריך להבין את דרך החינוך של המורים ולא לנסות לנהל את הכיתה מרחוק.
המקצוע האהוב עליך כתלמיד? מתמטיקה.
המקצוע השנוא עליך כתלמיד? ספורט.
המקצוע שהיית מוסיף למערכת? מינהל עסקים או עמידה מול קהל.
מה היית אומר לשר החינוך? תוריד מקצועות לימוד ותוסיף יותר מסגרות שיאפשרו לתלמידים לשתף ולהביע את עצמם בלי קשר לציון או עבודה מסכמת.
האם השביתה המסתמנת מוצדקת? מאוד, מורים עובדים הרבה מעבר לשעות המוגדרות. אבל היו צריכים להתחיל לדון בזה בתחילת החופש הגדול ולא בדקה ה־90.
מה הקושי הגדול ביותר של התלמידים בעידן הטיקטוק? מאוד קשה להיות ילד היום, התלמידים חשופים למסרים רבים ולא יודעים איך לעבד את זה. כמורה, אני מסביר להם בשיעורי חינוך שלא כל מה שמוצג להם זה האידיאל והכי חשוב זה שיאהבו את עצמם.

הדור הלחוץ

יובל אבידר (yuvalavidar1, מוכר גם כ"יובל המורה מהטיקטוק"), בן 27 מראש–העין. נשוי ואב לשלושה. בוגר ומחנך בתיכון ממלכתי–דתי בראש–העין. מלמד בעיקר מקצועות הקודש, ספרות ושל"ח
7 צפייה בגלריה
yk13559596
yk13559596
יובל אבידר | צילום: יריב כץ
(יריב כץ)
איך זה ללמד בבית ספר שלמדת בו? מרגש. אתה פוגש את המורים שלימדו ובנו אותך, שעכשיו אתה חלק מהם.
טיפ להורים לקראת שנת הלימודים: שיחה פתוחה ‑ דברו עם הילד על ציפיותיו מבית הספר ורגשותיו לגבי השנה הבאה. שמרו על רוגע ושדרו אופטימיות ותמיכה בהכנה למשימות החדשות.
איך היית מעדכן את מערכת החינוך לשנת 2023? הכנת תלמידים לעולם הדיגיטלי והכשרה לשימוש חכם ואחראי בטכנולוגיה ובאינטרנט. והכי חשוב, למידה ערכית: התמקדות בהתנהגות אתית, שותפות חברתית וכו’, ״דרך ארץ קדמה לתורה”.
איך הגעת לטיקטוק? בספונטניות. אני מאוד אוהב את ההוראה ואת התלמידים - לעצב אותם, לכוון ולהחדיר בהם ביטחון ומוטיבציה, יש המון סיפוק בלראות אותם מתבגרים. מדובר בדור שכל הזמן מחפש אקשן, ופה נכנס הטיקטוק שבעזרתו אני מצליח להתקרב לתלמידים, לצחוק איתם ולהעביר שיעור חווייתי, והבונוס הוא שזה נוגע במדינה שלמה.
הכי ויראלי שלי: תלמיד שביקש לצאת לנוחיות ואמרתי לו שכדאי לו לחשוב טוב־טוב אם לצאת – דברים רגילים של מורה, אבל עם טוויסט מצחיק.
הנושא הכי מורכב שנגעת בו בסרטון: דיברתי על כך שצריך לקבל כל אדם כפי שהוא ללא הבדל דת, גזע ומין. זה זכה להמון צפיות.
מה היית אומר לשר החינוך? קודם כל שיצליח בתפקידו ושאשמח להתלוות אליו ליום אחד. בנוסף, אני חושב שהדור שלנו נהיה לחוץ יותר ויותר וההורים משדרים את זה לילדים, במודע או שלא. לכן גם הנערים לחוצים מאוד לקראת העתיד, צריך לחשוב על פתרון שיוריד את הלחץ הנפשי של החיים במרוץ מגיל צעיר.
המקצוע האהוב עליך כתלמיד? ספורט, הייתי בכושר שיא.
המקצוע השנוא עליך כתלמיד? מתמטיקה, זה עשה לי כאב ראש, אבל לא ויתרתי ועשיתי 4 יחידות.
המקצוע שהיית מוסיף למערכת הלימודים? התנהלות כלכלית נבונה.
האם מורים צריכים להביע עמדה פוליטית בכיתה? לא, רק להציג בפניהם את המצב. כשמחנך מביע את דעתו התלמידים עלולים לחשוב שזו הדעה הנכונה.
מה הקושי שתלמידים מתמודדים איתו בעידן הטיקטוק? יש הרבה גירויים בחוץ, אבל אם התלמיד מודע לכוחות הנפשיים שלו, הוא לא יכניס את עצמו למצבים מסוכנים. אנחנו כמורים יכולים לתת לו את הכלים לכך.
איך מתמודדים עם אופציית השימוש בבינה המלאכותית להכנת שיעורי בית? אני חושב שזה בחירתם האישית של התלמידים, אם להחכים וללמוד. אני תמיד אומר להם: ״ידע זה כוח״.