חום יולי־אוגוסט מתאר הכי טוב את ההרגשה של ההורים בישראל שמעיפים מבט הקיץ הזה בחשבון הבנק שלהם. כן, הילדים בחופש כבר שבעה שבועות, ומה שבטוח זה שהארנק של ההורים לא יצא לחופש וההוצאות רק נערמות להן. בתחשיב שעשינו בסיוע 6 משפחות ממקומות שונים בארץ — הורים לילדים מתבגרים ולפעוטות וגם אמהות יחידניות — עולה שההוצאות הנוספות לכל משפחה כתוצאה מהחופש הגדול נעות בין אלפי שקלים לעשרות אלפי שקלים. בתחשיב כללנו קייטנות, נופשים בארץ ובחו"ל עם הילדים, בילויים באטרקציות, בים ובבריכה, ארוחות במסעדות ובטייקאווי, דמי כיס למתבגרים ובייביסטר לקטנים.



רק אתמול נחשף ב"ממון" כי חלה עלייה דרמטית במספר העובדים שנוטלים הלוואות מהמעסיק כדי לממן את הוצאות הקיץ. הורים שאיתם דיברנו במהלך הכתבה סיפרו כי נאלצו להגדיל את תקרת האשראי בכרטיסים שלהם וחלקם אף נטלו הלוואה. הורים אחרים גילו כי נאלצו לפתוח תוכניות חיסכון. יוקר המחיה נותן את אותותיו ובגדול גם בחופש הגדול. התחושה היא שהכל התייקר ושאף פעילות לא מסובסדת על ידי המדינה חוץ מהקייטנות שמפעיל משרד החינוך ביולי — וגם זה רק עבור ילדי הגנים וחלק מתלמידי היסודי. ומה עושים עם שאר הילדים, ומה קורה באוגוסט? מחירי הקייטנות הפרטיות מרקיעים שחקים ויכולים להגיע לסכומים של 3,000 שקל וצפונה. הלאה, מחירי החופשות בארץ אסטרונומיים, סופ"ש באילת מגיע בקלות ל־10 אלפים שקל. בילוי באטרקציות עם שני ילדים, כולל כרטיס כניסה, חנייה, אוכל ושתייה מסתכם בלפחות 300־400 שקל לכמה שעות. משפחות שאיתן דיברנו סיפרו כי בניגוד לשנים קודמות הן מביאות אוכל ושתייה מהבית לבילוי של כמה שעות בחוף הים. כל הורה שהיה הקיץ עם הילדים בים יודע שארוחת צהריים במסעדות על החוף היא עסק יקר במיוחד שעלול להגיע אפילו ל־250 שקל לשני ילדים והורה.
אחד הטיפים הטובים הוא לבדוק הנחות לאטרקציות במועדוני הצרכנות ובמבצעי כרטיסי האשראי. החיסכון יכול להסתכם ביותר מאלף שקלים למשפחה למשך הקיץ. הילה קניסטר בר־דוד, מנכ"לית מועדון "צרכנות שלך", מחדדת את הנתונים. "השנה אנחנו רואים עלייה נוספת במחירי האטרקציות השונות בטווח 8-5 אחוזים, דבר שמאלץ את מועדוני הצרכנות לפעול באופן מעמיק יותר מול בתי העסק כדי לתת מחירים משתלמים לקהל הצרכנים. הפערים בין מחיר כרטיס הנרכש בקופה לעומת כרטיס שנרכש במועדון צרכנות מגיע לעשרות אחוזים ואף יכול להגיע להסתכם ב־60 אחוזי הנחה".
רייזאפ, חברת הפינטק הישראלית ששמה לה ליעד לשפר את הרווחה הכלכלית של משתמשיה, בדקה עבור "ממון שישי" את הרגלי הצריכה של הישראלים בחודש יולי 2023 לעומת החודש המקביל אשתקד. על פי נתוני החברה, הוצאה ממוצעת של משק בית בישראל בחודש יולי האחרון עמדה על 26,414 שקל, לעומת 21,931 שקל ביולי 2022 — גידול של כ־20%. יובל סמט, מנכ"ל רייזאפ: "מאז ומתמיד אוגוסט הוא חודש מאתגר להורים והשנה — עם המחירים שעולים — הוא מאתגר אולי מאי פעם. כל הורה רוצה למלא את הקיץ של הילדים בחוויות, אבל קשה שלא להיכנס ללחץ מההשלכות של החופש על חשבון הבנק. ההוצאות המצטברות, היעדר המסגרות והקושי במציאות תעסוקה איכותית לילדים — כל אלה מייצרים לחץ נפשי שלא מאפשר לעשות חשבון שקול עם הכסף שלנו. הקיץ שילבנו בין הכוח הטכנולוגי של הבינה המלאכותית לבין חוכמת ההמונים של קהילת רייזאפ, ויצרנו את "אתגר אוגוסט" — מיזם שמטרתו לעזור להורים ומשפחות לשרוד את החודש בתקציב שפוי, ועדיין ליהנות עם הילדים".
אנה ודן ויזנפלד, בני 35 מצורן, הורים לשניים, משתתפים באתגר אוגוסט של רייזאפ וקבעו הגבלה של 150 שקל ליום בתקציב ההוצאות בחופש. "בחודש יולי הגענו להוצאה של 14,400 שקלים בהערכה גסה, באוגוסט אנחנו כבר מתנהלים הרבה יותר נכון כלכלית באמצעות האפליקציה. שנינו עובדים בחברות הייטק, ועדיין היה לנו קשה לסגור את החודש. אנחנו לומדים הרבה מחוכמת הקהילה ומקבלים לא מעט טיפים מהורים אחרים שעוזרים לנו לחסוך הרבה כסף".


7 צפייה בגלריה
.
.
צילום: מהאלבום המשפחתי

משפחת בן יהודה מנתיבות: "ידענו חודשיים מראש מה כל ילדה תעשה וכמה זה יעלה"

ההורים: יונית ויאיר הילדים: תמר (16), אליה (13), רוני (10), נעמה (8), מעיין (5), שיר (1.5)
ההורים יאיר, יועץ משכנתאות, ויונית, עורכת דין, הם זוג מחושב ומתוכנן. עם שישה ילדים אין הרבה ברירות כי אחרת אפשר להסתבך עם הוצאות לא מתוכננות בהיקף של אלפי שקלים. "אנחנו מנוסים בעניין הקיץ והחופש הגדול", מסביר יאיר. "יש לנו טבלה גדולה של כל ימי החופש, איפה ומתי יש טיולים ופעילות, בכסף או בחינם, ולפי זה אנחנו מחלקים את כל הלו"ז של המשפחה. אישתי ואני יודעים חודשיים קדימה מה כל אחד עושה באיזה יום, ככה יש פחות הפתעות".
איך מוצאים תעסוקה לשישה ילדים?
"הגדולות יודעות להעסיק את עצמן לבד, אין להן קייטנות חוץ מאלה של בתי הספר. הילדה מספר שתיים שלנו, עוד מעט בת 14, עשתה עם חברות קייטנות לילדי השכונה וזה עזר להן לתעסוקה וגם להכנסה. לנו זה עזר כי גם הילדות הקטנות שלנו השתתפו בקייטנה שלהן. כלכלית, לכל ילדה גדולה יש תקציב מסודר, דמי כיס לקיץ שנקבעו מראש, הן מבינות מה זה כסף ושהוא דבר שנגמר. כל אחת מהן קיבלה בין 200 שקל ל־800 שקל בהתאם לגיל והן הבינו שזה מה שיש להן לבזבז לכל הקיץ. מי שתוכיח לנו שהיא הצליחה לחסוך תקבל בונוס. כך כל ילדה היא המחליטה על עצמה, זה ממש שיעור פיננסי עבורן לתת להן להתנסות בניהול תקציב. עם שתי הקטנות זה כמובן אחרת, תקציב שנערכנו אליו. אנחנו משפחה שחושבת על כל שקל שיוצא ועל המשמעות שלו".
תדע לך שזה די נדיר.
"המשפחות מסביבנו אולי פחות מחושבות, אבל לא חושב שבאופן קיצוני. התקופה היום לא פשוטה ואנשים מבינים שיש משמעות לכל הוצאה".
מה עם נופשים, אטרקציות?
"הלכנו לאטרקציה אחת בלונה פארק בתל־אביב והוצאנו אלף שקל ביום אחד כולל רכבת, כרטיסי כניסה ואוכל. היו לנו כל מיני הנחות שהפעלנו לכרטיסים ועדיין זה יצא יקר. לנופש יצאנו עם המשפחה המורחבת, ההורים של אשתי השתתפו איתנו בהוצאה, שכרנו וילה גדולה בנתניה לשני לילות, כולל אטרקציות ביום הראשון והשני, שמונה נפשות, כולל על האש, יצא לנו 3,500 שקל".
ליאור אוחנה

7 צפייה בגלריה
.
.
צילום: ריאן פרויס


משפחת שטרית מרעננה: "נגסתי בחסכונות, אי–אפשר לממן סכומים גבוהים כאלה"


האם: תמנע , הילדים: איתי (8) ואוהד (6)
תמנע שטרית, מנהלת שיווק בחברת "ליב" ויועצת שיווק בפרילנס, נבהלה כשקיבלה את התוצאה הסופית של סיכום ההוצאות בחופש. "זה מטורף, ידעתי שזה עלה לי המון, אבל לא חשבתי על 38 אלף שקל, אולי עדיף שלא הייתי יודעת", היא מחייכת. "מצד שני, כשאני רואה כל מה שעשיתי עם הילדים בחודשיים האלה אני שמחה שהענקתי להם חופש גדול ואיכותי עם תכנים מגוונים ולא רק רביצה מול המסכים. נגסתי בחסכונות שלי כי אי־אפשר לממן סכום כזה כאם שמפרנסת לבד. עצוב שהכל בארץ יקר ולא מסובסד למעט קייטנות החופש הגדול של משרד החינוך בחודש יולי".
הוצאת הרבה על קייטנות פרטיות.
"הבנים צעירים מדי כדי להישאר בבית ולהעסיק את עצמם לבד, וכמי שעובדת מהבית הרבה, הנוכחות שלהם בבית לא מאפשרת לי לעבוד. בחרתי בקייטנת 'בראש חושב' בכפר הירוק בעלות של 3,800 שקל לשבועיים לכל ילד כי הרגשתי שאחרי 'קייטנות הבייביסיטר' של משרד החינוך מגיע להם תוכן איכותי וכיפי. לא הייתי מסוגלת לשלוח אותם לעוד קייטנת 'העיקר שיעבור הזמן ושמישהו ישמור עליהם'. הילדים לומדים שחמט, מפצחים אתגרים, עושים ספורט, אני חייבת לפרגן על הרמה הגבוהה".
גם הטיול לחו"ל יקר בהשוואה לשלל הדילים.
"היינו בטירול באוסטריה עם Funtasy — ההחלטה הכי חכמה אולי שעשיתי הקיץ למרות העלות הגבוהה של 20 אלף שקל. בהשוואה ל־7,000 השקלים ששילמתי על 2 לילות בים המלח עם שני הבנים בלי פעילות מיוחדת ובלי אוכל ובלי הדלק, מה שקיבלנו בתמורה בטיול המאורגן היה מעל ומעבר לציפיות. וגם הכרנו חברים חדשים. עוד עלות גבוהה היא שיעורי שחייה לשני הילדים ואטרקציות כמו תערוכת הבלונים, בבילון בנמל תל־אביב, סקיי ג'אמפ, סרטים וכו'. זה עולה הרבה כסף וגם ההוצאות הנלוות על האוכל. ויש גם חשבונות חשמל גבוהים, קניות לבית ספר, חוגים לשנה החדשה, חופש בחגים, הדולר שמשתולל".

7 צפייה בגלריה
.
.
צילום: עוז מועלם

משפחת אדלשטיין ממושב יד נתן בחבל לכיש: "כל יום בחופש הופך למאבק הישרדות קשוח"

מטי, אם יחידנית, והילד הוד (5.5)
מטי, אם יחידנית, ללא עזרה מהמשפחה, מתקשה לג'נגל בקיץ ולהסתדר עם האתגרים של החופש הגדול. "אני עובדת כמעצבת חנויות ובתערוכות, שעות העבודה שלי ארוכות ולא קבועות, אני המון בדרכים, עושה הרבה עבודת שטח. אין לי סיוע בשמירה על הילד, ואחת ההוצאות הקבועות והגדולות שלי מעבר לעלות הצהרונים זה תשלום על בייביסיטר — 35 שקל לשעה. אין לי הרבה ברירות כי אין לי שום סיוע. אני לפעמים חוזרת מתערוכות בחצות או באחת בלילה כי יש לי גם נסיעה ארוכה מהמרכז וזה מגיע לסכומים מטורפים, אבל אני חייבת לעבוד. תוסיפי לזה את המשכנתה שעולה בלי הפסקה".
על נופשים, אומרת מטי בצער, אין בכלל על מה לדבר. "אני יכולה רק לחלום על חו"ל או על מלון בארץ. הוד, אגב, שואל אותי: 'אמא, מתי נישן במלון כמו החברים שלי?' יש לו הרבה חברים שטסים לחו"ל עם המשפחה, ואני צריכה להמציא לו תשובות ולפצות אותו עם ימי כיף באטרקציות שעולות לא מעט כסף. היינו בתערוכות הבלונים והדינוזאורים ובבוטניפלצת. כדי לבלות עם הילד באילת, התארחתי אצל חברה טובה שלי בבאר אורה. הוא למד לשחות אצלם בבריכה, תחשבי כמה חסכתי על זה".
מה לגבי אוכל בחוץ?
"אני משתדלת להביא אוכל ושתייה מהבית, אבל בים הוד רוצה גלידה או שניצלונים. אישה כמוני שמגדלת את הילד שלה לבד ולא רוצה להחסיר ממנו מגיעה למצב שכל יום הוא מאבק הישרדות קשוח. המדינה לא עושה כלום לסייע לאמהות יחידניות, עכשיו אני בתהליך להביא להוד אח או אחות, יצאתי בגיוס המונים, יהיה לי קשה לגדל שני ילדים, אבל אני לא רוצה לוותר על החלום".

7 צפייה בגלריה
.
.
צילום: חיים הורנשטיין

משפחת חדד מבאר-שבע: "את חושבת שמה שקנית יספיק לחודש, הכל נגמר ביום"

ההורים: שירה וינון, הילדים: צור (2.5) וראם (8 חודשים)
האם שירה סיימה השנה תואר ראשון בעבודה סוציאלית, ינון משרת בצה"ל. "רוב הזמן בחופש הגדול הייתי בבית עם הילדים כי ינון בצבא ולא מתאפשר לו להיות איתנו כל הזמן. זה דרש ממני מלא התארגנות לפני — לחשוב על פעילויות, מדבקות ואביזרים ממקס סטוק — את חושבת שמה שקנית יספיק לחודש, זה בקושי מספיק ליום".
מה לגבי חופשות?
"עשינו חופשות משפחתיות קצרות, היינו בקמפינג קרוואנים בירושלים. לקחנו את הילדים לגן החיות ולאקווריום בירושלים, בכל הפעילויות אני מחפשת כמה שיותר מזגן. ישבנו לפני הקיץ וחישבנו מה התקציב שלנו לכל פעילות. אני סטודנטית, ינון חייל, ואין לנו כסף מיותר. עשינו רק מה שחובה עבור הילדים, את החופשה בכלל סגרתי עוד בפסח, בלי לדעת מה יקרה איתנו בתאריכים האלה בקיץ. החודשיים האלה היו מאוד מאתגרים, לאו דווקא רק כלכלית, ילדים קטנים זה לא פשוט בכללי, בטח כשאין מסגרת תומכת".
לפחות ילדים קטנים דורשים פחות אטרקציות.
"כן, זה תלוי גיל, ילדים גדולים דורשים יותר פעילויות, אבל גם עם קטנים זה להעסיק אותם כל היום מהבוקר עד הלילה ומלא הוצאות על אוכל. אם אוכלים בחוץ או בבית זה שונה לגמרי תקציבית. למרות הכל ההוצאות לא שברו אותנו, אטרקציה אחת ביום ושנת צהריים זה מספיק להם. בעיקר ג'ימבורי שעולה 20 שקל, עם מזגן ופופים להורים".
ליאור אוחנה


7 צפייה בגלריה
.
.
צילום: מתוך אלבום משפחתי

משפחת שרמן מעומר: "חבל שמחירי החופשה באילת כאלה יקרים"

ההורים: אמיר ולימור, הילדים: לין (17) ואורי (13)
האב אמיר עובד בהייטק בתחום הבינה המלאכותית, האם לימור מנהלת אדמיניסטרטיבית וגיוס עובדים בחברת רואי חשבון. המשפחה בדיוק חזרה מנופש באי היווני קורפו. המחיר 30 אלף שקל לשבוע, אולי נשמע גבוה, אבל אמיר מרוצה. "יצאנו בדיל עם ארקיע שתפרו לנו חבילת חופשה כמו התאמה של חליפה. נופש שמתאים לגיל של הילדים וגם לנו. אחרי שבדקנו מחירים לאופציה לחופשה במלון מפנק באילת הבנו מיד שאין תחרות. באילת דרשו 10 אלפים שקל על 2 לילות בסוף שבוע בלי טיסות עם ארוחת בוקר בלבד. ביוון שילמנו על שבוע מלא ומפנק במלון הכל כלול, חמישה כוכבים פלוס־פלוס. חבל שאלה המחירים בארץ למוצרי תיירות למשפחה".
בכלל, טוען אמיר, הכל בארץ מאוד יקר. "חזרנו מרילוקיישן בפרנקפורט, שם גרנו 6 שנים במסגרת עבודתי. בחופש הגדול הכל שם מסובסד לילדים, גם האוכל בחוץ והאטרקציות הרבה יותר זולות. אחת ההוצאות הכבדות אצלנו בחופש הגדול הן על אוכל בחוץ כי אין ממש סדר לילדים בלי בית הספר ולפעמים משלבים ארוחה עם יציאה לקולנוע או מופע. הילדה המתבגרת יוצאת לקניון או לבילוי עם חברים, ומגיעים לפי החישוב שלי לסכום מטורף של 9,000 שקל ואוגוסט עדיין לא הסתיים. על מנוי קיץ לבריכה בעומר שילמנו 1,500 שקל, ועל קייטנת ספורט עוד 1,200. כשגרנו בפרנקפורט סל הוצאות חופשת הקיץ שלנו היה זול בהרבה בזכות טיסות צ'ארטר זולות, 79 יורו לכרטיס לסיציליה למשל, זה לא דומה בכלל למחירי הטיסות בישראל".


7 צפייה בגלריה
.
.
צילום: יאיר שגיא

משפחת דגן־כץ מאבן יהודה: "כאילו שאוגוסט לא מספיק, צריך כבר להיערך לחגים"

ההורים: איילת וגיל, הילדים: התאומים נעם ונדב (12) ונטע (8)
האב גיל רואה חשבון, האם איילת בונה אתרי תדמית ונטורופתית. סל ההוצאות שלהם לחופש מגיע ליותר מ־40 אלף שקל — מרכיב בולט בסל הוא 4 שבועות של קייטנות לכל הילדים. "נטע הקטן סיים כיתה ב' והיה בקייטנת החופש הגדול של משרד החינוך, 450 שקל בסבסוד ל־3 שבועות ואחר כך עוד שבוע של קייטנת כדורסל בעלות סבירה של כ־500 שקל. בנוסף רשמנו את התאומים לקייטנה במרכז מחוננים ברעננה. סך כל ההוצאה לשני מחזורים, כל מחזור בן שבועיים, עומדת על 8,000 שקל עבור שניהם".
מה לגבי נופש?
"היינו שבוע בפריז, רק על כניסה לכל המשפחה לדיסנילנד שילמנו 550 דולר. כל הטיול, כולל טיסות, עלה לנו 5,000 דולר. היינו גם בצימר ביחד ב־4,000 שקל. לזה תוסיפי את העלות של האחזקה לבריכת האינטקס שהקמנו להם בחצר בבית, התחזוקה השוטפת ומילוי המים זה עסק לא זול. ויש גם טייק אווי ובילויים. סרטים, אנחנו מקפידים לקנות בהטבות של כרטיסי האשראי או מועדוני צרכנות, אבל עם הפופקורן וכל המסביב זה עדיין יקר. ותחשבי גם שכעצמאית אני מורידה הילוך בעבודה באוגוסט וגם זה הפסד של כסף".
וכאילו שלא חסרות צרות, באופק כבר רואים את חגי תשרי. "יש את סל החזרה לבית ספר, שיעורים פרטיים לתגבור באנגלית והזמנו חופשה בטוסקנה בחגים. חישבנו שתעסוקה לילדים בארץ תעלה יותר. כעצמאית אני מתפללת שמישהו במשרד החינוך יבין שחייבים לקצר את החופש ולחבר אותו עם החגים".