כמאל חלבי הסתובב אתמול בבוקר בין עשרות קליעי הרובה ושאריות התחבושות שנותרו בלב מטע הזיתים בפאתי אבו־סנאן, והתקשה לעכל. שלשום בערב נרצח שם קרוב משפחתו סלמאן חלבי מהכפר הדרוזי הסמוך ירכא, לצד שלושה מבני משפחת סעב – גאזי (53) שהתמודד לבחירות לרשות המקומית, זהר (45) ואמיר (28).
"אין לי מילים", נאנח חלבי. "אם מדינת ישראל שולטת במזרח התיכון ובעליונות על כל מדינות ערב, איך היא לא יכולה לשלוט בדבר כזה? אם המדינה לא תעשה משהו, אנחנו ניקח את החוק לידיים".
2 צפייה בגלריה
yk13561757
yk13561757
(צילום: יריב כץ)
לדברי חלבי, סלאמן שכר שטח אדמה סמוך שבו גידל זיתים, ושלשום ביקר במתחם את בעל השטח, אמיר סעב ובני משפחתו. הארבעה ישבו יחד ועישנו נרגילה כשכדורי הרוצח השיגו אותם.
"אין לו שום קשר לכל הרצח הזה", אמר חלבי בכאב. "כל הילדים שלו משרתים בצבא, משרתים בקבע ביחידות מובחרות, וגם הוא שירת את המדינה. זו משפחה שתרמה את הדם שלה למדינה".
סיף משלב, בנו של ראש מועצת אבו־סנאן, מתמודד בבחירות הקרובות לראשות המועצה. "אנחנו רואים גל מתמשך של הרג מדי יום", אמר אתמול. "זו לא מדינה גדולה, זה לא כל כך קשה ומורכב, צריך לשים את זה על שולחן הממשלה, להתמקד בזה, לתת את התקציבים והאמצעים הנדרשים ובתקופה מאוד קצרה זה ייעצר וייפתר".
ד"ר יוסף מתאנס, ממלא מקום ראש המועצה, מגדיר את הרצח המרובע כ"אסון לאומי". "זה אסון גדול לכפר שלנו, שלא ידע אירוע כזה", אמר אתמול בעיניים דומעות.
2 צפייה בגלריה
ארבעת הנרצחים באבו־סנאן. מימין: גאזי, זועיר ואמיר סעב, וסלמאן חלבי
ארבעת הנרצחים באבו־סנאן. מימין: גאזי, זועיר ואמיר סעב, וסלמאן חלבי
ארבעת הנרצחים באבו־סנאן. מימין: גאזי, זועיר ואמיר סעב, וסלמאן חלבי
נכבדי העדה הדרוזית החליטו להשבית את העסקים והשירותים המוניציפליים במועצה עד ליום שני בבוקר. "כל המוסדות סגורים, גם בתי עסק. אחרי ההלוויה תהיה תהלוכה, לא רק של תושבי אבו־סנאן, גם של תושבי האזור. אנחנו דורשים מממשלת ישראל, מראש הממשלה, ומכל האחראים – לשים יד על הנשקים".
תת־אלוף (מיל') אנואר סעב, הוא קרוב משפחתם של שלושת בני משפחת סעב שנרצחו שלשום. הוא משוכנע שאין להם שום קשר לעולם הפשע ושהם לא חוסלו במסגרת סכסוך בין משפחות העולם התחתון. "אלה אנשים שנקלעו למקום הלא נכון, בזמן הלא נכון", אמר. "זה אירוע מטורף והזוי, לא מבינים מה קורה פה. משפחת סעב היא אחת המשפחות המשכילות והמלומדות שיש בארץ, עם עשרות קצינים, רופאים מהנדסים ועורכי דין. משפחה שמעולם לא נתקלה באירוע פשע, אין אצלנו אפילו גניבות".
אתמול בבוקר השתתפו אלפים בהלווייתו של מנכ"ל עיריית טירה, עבד אלרחמן קשוע, שנרצח ביום שני האחרון. באקט של מחאה עבר מסע ההלוויה של אלרחמן קשוע דרך תחנת המשטרה בעיר - ששוכנת סמוך לזירת הירצחו.
"עצם זה שרוצחים בעל תפקיד בכיר מראה את סכנת החיים שנשקפת לכל האזרחים הערבים בגלל הפשיעה והרציחות", אמרו משתתפי מסע ההלוויה. בהלוויה השתתפו חברי הכנסת מנסור עבאס, אחמד טיבי, וליד טאהא וראשי רשויות ערביות. "נמשיך במאבק ונחסום כבישים עד שיעצרו את כל הפושעים שרוצחים אותנו", זעמו תושבי טירה. "הפעם המאבק יהיה חזק. אפילו אם יהיו עצורים וכתבי אישום, ניאבק נגד הפשיעה".
ח"כ (ליכוד) טלי גוטליב תקפה אתמול בחריפות את היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב־מיארה, והאשימה אותה בעקבות אירועי הרצח בחברה הערבית. "דם הנרצחים על ידיה. ככה זה כשיש סמכות עם אפס אחריות", אמרה ח"כ גוטליב. "המשטרה ביקשה ממיארה לפני כמה חודשים צווי מעצר מנהליים לשישה יעדים סופר מסוכנים.מיארה סירבה. מאז חמישה מהם היו מעורבים במעשי רצח וניסיונות רצח. העיקר שהיא מצאה זמן למה שחשוב באמת, וזה להפריע לממשלה למשול".