סיקור פרשת דריסתו של הילד רפאל אדנה ז"ל והמחאה נגד הפרקליטות מתפתח לכדי אחד האירועים העגומים בתקשורת בשנים האחרונות. הסיבה לכך היא שמשולבים בטרגדיה המזעזעת, שהלב נקרע ממנה, כמעט כל הרעות החולות של הזמן הזה: סטנדרטים עיתונאיים נמוכים; העדפת הסנסציה והרייטינג; דהירה צינית שנועדה לקדם אג'נדה פוליטית; וחוסר אחריות בתקופה של התפוררות האמון במערכות.
1 צפייה בגלריה
yk13562118
yk13562118
כל הרעות החולות
(מתוך "קשת")
רק אתמול, למשל, נכתב כאן על אייטם בחדשות "קשת" מלפני כמה ימים, שבו אלמז מנגיסטו ערכה "עימות" עם ד"ר היידי פסלר והטיחה בה טענות חמורות שכבר הוכחו כלא נכונות. איך יודעים? כי למחרת שודר אייטם באותה מהדורה, שבו גיא פלג הבהיר שפסלר לא חשודה בדריסתו ובהפקרתו של רפאל אלא אמא שלה. והנה אתמול הופיע בפתח מהדורת "שש עם" פרומו שבו שוב הוצג האישום הכוזב. אולי במערכת "שש עם" החמיצו גם את יתר הדיווח של פלג, שלפיו האקלים הציבורי הבוער כבר הוביל להשחתת המרפאה של פסלר וגם לאיומים נגדה.
אם זה לא מספיק, ב"מהדורה ראשונה" של ערוץ 12 ראיינה מנגיסטו את זיו אדנה, אביו של רפאל, ושאלה אותו על האיומים הללו. האב, ששרוי בצער נוראי, חש נבגד על ידי המערכת ושותף למצוקה של קהילה שסובלת מאפליה וגזענות, העלה אפשרות ש"מישהו... מהאנשים הקרובים אליה גרם לזה". עם כל הצער, לטענה כזאת יש רק הגדרה אחת: קונספירציה. במשדר חדשות סביר אמורים להקשות על הדובר ו/או לציין באופן חד וברור שאין לכך ראיות. מנגיסטו דיפדפה הלאה וגם לא התייחסה בסיום האייטם. אין שום הבדל בין התנהלות כזאת לנורמות של ערוץ 14 ויעקב ברדוגו, למשל.
לעומת זאת, ב"אזור בחירה" של "רשת" נהגו אחרת. המגיש רביב דרוקר שאף לעשות סדר בריאיון עם פרקליטת משפחת אדנה, עו"ד רוני אלוני־סדובניק, שכמובן האשימה אותו כמי ש"לקח צד" רק בגלל שהעז לא לקבל את טענותיה כתורה מסיני. ובכן, גם אם דרוקר ינסה, ספק אם זה ייראה כמו לקיחת הצד של דמויות אחרות על המסך, שמנהלות ג'יהאד יומיומי נגד הפרקליטות ומתנפלות על האסון הזה כמו שְׁחָפים על סנדוויץ'.
אך הדיון ב"אזור בחירה" היה אגרסיבי ורועש, ובשל כך הוא גם החמיץ במידה מסוימת את המטרה הראויה. גם ההערה הפרסונלית והלא קשורה של נתן זהבי כלפי האורחת הפכה את המחזה לגרוטסקה. אולם לפחות המהות של האייטם נותרה בעינה: לנסות להפריד בין אמת לשקר ובין מחדלים להזיות, במקום להיגרר לפופוליזם שבקצה השני שלו ממתין כאוס. למרבה הצער, מאמצים כאלה הם בקושי טיפה באוקיינוס.
בקטנה כצפוי, מכונת היח"צ של "קשת" הופכת את "רוקדים עם כוכבים" מתוכנית בידור לדרמת בית חולים. אמש כבר הפליגו שם עם פרומו בצורת שקופית דרמטית ("אתמול בשעות הלילה הרקדן ארטיום נפצע במהלך החזרות"), רגע היסטורי ("האירוע תועד במצלמות חדשות 12") וקליימקס עוצר נשימה ("לא ברור כרגע מה מצבו ואם יוכל להמשיך לרקוד עם עדי"). למה לעצור פה? למה לא מבזק מיוחד? פרשנות של פרופ' גבי ברבש? חשיפה של צילומי הרנטגן? ראיון בלעדי עם האורטופד? הלו, זה "רוקדים עם כוכבים"!