שלשום התקיימה ישיבת ועדת המשנה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית. במדינת ישראל הרי הכלל ידוע: כשאתה רוצה לקבור עניין, תקים ועדה. במהלך הישיבה הודלפה שיחה בין רה"מ לעו"ד מודר יונס, יו"ר הוועד הארצי לראשי הרשויות המקומיות הערביות, שבה תקף אותו נתניהו על הטלת ספק במניע לרציחות בימים האחרונים, והטיל דופי בראשי הרשויות הערביות.
הניצול הציני של כאבם של ראשי הרשויות המקומיות הערביות על ידי ראש הממשלה מקומם. ברור לכל שהם עומדים בחזית המאבק בפשיעה, בהיעדר ממשלה ומשטרה מתפקדות. אני בעצמי הובלתי תוכנית למיגור האלימות באום אל־פחם מכספי תרומות, ונטלתי על עצמי אחריות שהיא בראש ובראשונה של הממשלה.
1 צפייה בגלריה
yk13562680
yk13562680
(עבדאללה ג'בארין מאום אל־פחם לפני שבועיים בחתונתו, יום לאחר שניצל מניסיון רצח. החברה הערבית בטראומה)
אבל המסר של ראש הממשלה ברור. החברה הערבית אשמה, זו תרבותה, מנהיגיה מעבירים כסף לארגוני הפשיעה ומזינים אותם. האמת מאוד שונה. הממשלה מפקירה את חיי האזרחים הערבים. הממשלה מחלישה את הרשויות המקומיות ופוגעת בשירותים לתושבים. ממשלת ישראל פועלת נגד אזרחיה.
חלקים רבים בהרכב הממשלה הנוכחית מפרקים כל מה שנעשה עד כה לצמצום פערים ולמיגור האלימות בממשלה הקודמת ובממשלת נתניהו עוד בשנת 2015. הם עושים את זה ללא בושה. שרי הממשלה פועלים נגד האזרחים הערבים ללא מסכות ותוך הצגת נתונים מעוותת. זה הפך לאטרקטיבי בעיני חלקם לשנוא ערבים ולפעול להחלשתם, תוך האשמת הקורבן בשפיכות הדמים ברחובות.
===
בימים אלה אני מתמודד עם שני אתגרים: הפשיעה בחברה הערבית והקושי בניהול הרשות המקומית מול הממשלה. ההתמודדות היום היא לא מול אלימות וסכסוכים בין אנשים, אלא מול פשיעה מאורגנת ממש. זו מתבטאת בפשיעה כלכלית, כמו מתן הלוואות בשוק האפור, שכבר אינה יכולה להיות מטופלת במסגרת ועדות סולחה. הגוף המוסמך לטפל בפשיעה אלימה ומאורגנת הוא המשטרה.
ההזנחה רבת־השנים בדיור, באזורי תעשייה שכמעט ואינם, וחוסר הנגישות לאשראי בנקאי, מסלילים את הצעירים לפשיעה. דוח מבקר המדינה ממאי קבע ש־29 אחוז מהצעירים הערבים חסרי מעש. צעירים חסרי מעש הם חסרי אופק, חסרי תחושת מסוגלות וחסרי כל תקווה.
בחברה הישראלית יש חוסר הבנה לנסיבות החיים של האזרחים הערבים. רבים לא יודעים שצעיר ערבי שרוצה להקים בית נעדר כל פתרון מסודר לבנות בית בעירו. הוא פונה לבנק לנטילת משכנתה, ובמקרים רבים מסורב מיד. הוא נאלץ לפנות לקבלת הלוואה נגישה יותר עבורו, עם ריביות גבוהות, ואינו יכול לעמוד בתשלומים.
מול הממשלה הנוכחית, האתגר בהתנהלות מעיד כאלף עדים על גזענות ואפליה ממוסדת. אום אל־פחם הוגדרה לאורך השנים כפריפריה חברתית, והמשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל בממשלה הקודמת העביר תקציבים לפרויקטים כלכליים ליישוב במסגרת החלטת הממשלה 550. זה היה צעד שיכול היה להגדיל את ההכנסות של העירייה ולהוריד את התלות במדינה. אלא שהממשלה הנוכחית החליטה להעביר את הפריפריה החברתית למשרד הפנים, ללא תקציב מקביל, החלטה שגרמה להפסד מיידי של עשרות מיליוני שקלים ששימשו בממשלה הקודמת למלגות לימוד להשכלה הגבוהה, הקמת אזורי תעסוקה ופרויקטים כלכליים.
אתגר נוסף מול הממשלה הוא ההחלטה של משרדי התחבורה והאוצר להקצות רק 3.5 אחוזים מתקציבי תוכנית החומש של נתיבי ישראל עבור החברה הערבית, לעומת 25 אחוז להתנחלויות. עוד קיצץ המשרד 75 אחוז מתוכנית נתיבי איילון לצמצום פערים בתשתיות וכבישים בחברה הערבית. קבלת ההחלטות באשר ליעדי הכספים הממשלתיים צרה ומפלה. הבייס הפוליטי נהנה מתקציבים בלי המלצות מקצועיות תואמות.
החברה הערבית בטראומה. למשרד הרווחה ולרשות לפיתוח כלכלי במשרד לשוויון חברתי יש תקציב להקמת מרכז חוסן עוד מהממשלה הקודמת. כדי לשחרר אותו נדרש קול קורא. שנה וחצי הוא מעוכב. לפתחו של משרד החינוך מונחות 350 בקשות לכיתות חדשות, כדי שילדים לא ילמדו בקרוואנים. משרדי החינוך והאוצר מעכבים את הקמתן, למרות שהתקציב קיים בהחלטה 550.
===
תקציבים אלה אושרו בתקציב המדינה. סמוטריץ' הצביע בעדם, גם בן גביר. אלא שבן גביר טען חודשיים לאחר אישורו בפנייה למזכיר הממשלה שהכסף יגיע לאחים המוסלמים וביקש להפסיק את התקצוב לחברה הערבית.
אני לא מעודָד. אחרי 158 נרצחים מתחילת השנה חשבנו שישיבת ועדת המשנה תניב החלטות אמיתיות לטיפול בפשיעה. במקום זאת, דיון של שלוש שעות הסתכם בהתבטאויות ריקות מתוכן. רה"מ נתניהו לא באירוע. הוא נוכח־נפקד. בישיבה עם ראשי הרשויות לפני חודש הוא טען שעד כה עסק ברפורמה, ומעתה ייקח את המושכות. מאז ועד היום, שריו פעלו בניגוד להחלטותיו. סתרו את אלה הבודדות שעלו באותה ישיבה, ופעלו בניגוד לבקשתו. קיים חשד ממשי בחברה הערבית שאין מי שמנהל את העניינים בממשלה, שהיא נותנת לכאוס לשלוט.
כל ההתבטאויות של סמוטריץ' מהימים האחרונים על דאגה לחברה הערבית כל כך לא אמיתיות שאין סיכוי שאפילו הוא מאמין לעצמו. סמוטריץ' פועל מתוך אג'נדה פוליטית ברורה להחליש את החברה הערבית, ובמקביל לחזק את ההתנחלויות. הוא יודע שאם החברה הערבית תתחזק ותשתלב בהשכלה הגבוהה, בהייטק ובכל מקום בכלכלה הישראלית, ותהפוך לחלק דומיננטי מהמשק הישראלי - זו תהיה הדרך לייצר חיים משותפים. החיים המשותפים והשותפות היהודית־ערבית הם האיום הכי גדול על מפעל ההתנחלויות והכיבוש.
אנחנו נמשיך במאבק. החלטנו - ראשי הרשויות וועדת המעקב העליונה - להשבית את מערכת החינוך ואת הרשויות המקומיות החל מ־1 בספטמבר. לא נוכל להחזיר את הילדים שלנו למערכת החינוך בהיעדר ביטחון אישי ויכולת לתחזק את בתי הספר ומערכת החינוך ביישובים.
נפעל גם להתארגנות החברה הערבית להשבתת תחומים שלמים במשק עד שהממשלה תפעל בצורה רצינית ובחירום למיגור הפשיעה האלימה. כל אזרח ואזרחית ערבים חיים בתחושת פחד מתמיד. מהלכים משותפים של ההנהגה והאזרחים יכולים להפוך את הקערה על פיה.
יש לנו ציפייה שיותר כוחות דמוקרטיים וליברליים בחברה הישראלית יצטרפו למחאה של החברה הערבית. לא מתוך תחושת חשש שהנשק יזלוג אל הרחוב היהודי, אלא מתוך הזדהות וסולידריות עם הכאב של החברה הערבית, ומתוך הבנה שזהו פתח לשותפות חדשה.