צמד המתקפלים של סמסונג הגיע למדפים השבוע, ומשניהם, מי שמושך הכי הרבה תשומת לב הוא סמארטפון הצדפה, הגלקסי Z פליפ 5, המתקפל מגודל סמארטפון רגיל למכשיר מרובע קטן יותר. ארבעה דגמים של הפליפ מאחורינו, אבל החמישי הוא השדרוג המשמעותי ביניהם, שסוף סוף משחזר את הקסם הראשוני של החידוש: את ההבדל עושה מסך ה־OLED החיצוני, שגדל מחלונית של 1.9 אינץ' בדגם הקודם ל־3.4 אינץ', ומכסה הפעם כמעט את כל חזיתו.
2 צפייה בגלריה
yk13561747
yk13561747
(צילום: סמסונג)
עד הדגם הקודם יתרונו הגדול של הפליפ הסתכם בקומפקטיות שלו בזכות הקיפול; אבל בכל פעם שהיה צורך לבצע פעולה מעבר לצפייה בהתראות, צילום סלפי או ניגון מוזיקה, נדרשה פתיחה שלו. אז מה אפשר לעשות היום במסך הזה מבלי לפתוח את המכשיר? למעשה הכל — אפשר להפעיל בו אפליקציות, לדפדף בין ווידג'טים, לענות מיידית על הודעת טקסט בעזרת מקלדת מלאה, להקליט ולשגר הודעות קוליות, לענות וליזום שיחות טלפון (ברמקול או באוזניות), לבדוק את מזג האוויר ואת מצב המניות, לצפות בסרטי יוטיוב ונטפליקס, לנווט במפות גוגל, ועוד.
ההתאמה האישית של סגנונות הטפט במסך הזה דומה להתאמה האישית בשעון חכם — בוחרים סגנון בסיסי ואחר־כך את הצבעים המועדפים, ושומרים. לחיצה ארוכה — וניתן לעבור בין מסכי הנעילה האפשריים בהחלקת אצבע מלמעלה למטה.

סודות המעבדות

למעשה, המסך החיצוני הקטן יכול להריץ גם אפליקציות, כמו מסך סמארטפון רגיל, אבל סמסונג הרשמית מגבילה בינתיים את מספרן וגם מסרבלת את הגישה אליהן מסיבות לא ברורות. כדי לבחור אפליקציות להפעלה מן המסך הקטן יש להיכנס בהגדרות המכשיר ל"תכונות מתקדמות/ מעבדות". אם תרצו בכל זאת — כמונו — להריץ אפליקציות נוספות, יש לבצע מעקף קטן: מחנות האפליקציות הייעודית של סמסונג בטלפון, Galaxy Store, הורידו אפליקציה בשם Good Lock. מתוכה הורידו אפליקציה נוספת בשם Multistar, ושם בחרו ב־Launcher. זה יאפשר לכם לבחור בכמה אפליקציות שתרצו להפעיל. לאחר מכן יהפוך לעוד ווידג'ט במסך החיצוני, שמתוכו תוכלו להריץ את האפליקציות הללו.
2 צפייה בגלריה
yk13562867
yk13562867
צילום: סמסונג
ניסינו. נכון, החוויה לא מושלמת בגלל מגבלות המסך הקטן: ככה זה כשלוקחים אפליקציות שמיועדות למסך גדול ומלבני ומפעילים אותן בתוך ריבוע קטנטן. אבל ברוב המקרים זה עבד וחסכנו פתיחה של המכשיר. אגב, אם יש בעיה שעל סמסונג עוד לפתור במתקפלים שלה — זו הפתיחה הידנית המסורבלת־יחסית ממצב סגור, תוך הפעלת כוח פיזי מתון. בעבר, בימי הפיצ'ר־פונס של שנות ה־90, מכשירי הצדפה המתקדמים נפתחו בלחיצת כפתור צדדי.

הרווח נעלם

חוץ מן המסך שהוגדל, סמסונג בצעה השנה מקצה שיפורים גם בפליפ וגם בפולד: שני המתקפלים החדשים שוקלים קצת פחות מבעבר, במיוחד הפליפ, ונעלם הרווח המפורסם שנוצר באזור הקיפול בין החלק העליון לתחתון: החברה פיתחה ציר מתקפל בשיטה שונה, שמאפשר סגירה בלי להותיר רווח, וגם עמיד יותר. זה נראה כמו שינוי קטן, אבל מדובר בהישג טכנולוגי ממדרגה ראשונה. הפליפ קיבל גם עיצוב שטוח קצת יותר, עם מסגרת פחות מעוגלת ועם שלדת "אלומיניום תעופתי", ואת הזכוכית הכי עמידה בינתיים של חברת "גורילה גלאס", מסדרה 6. והוא גם מוגן ממים — יתרון חשוב ואתגר עצום למתכננים — בתקן IPX8. עמידות גם בפני אבק היא כנראה אתגר מסובך יותר, שעליו סמסונג מתקשה להתגבר כרגע בעלות סבירה. הפליפ החדש גם דק ב־2 מ"מ מקודמו כשהוא סגור. המסך הפנימי, עם פתיחתו, הוא בגודל סמארטפון ממוצע, 6.7 אינץ'. הבהירות המקסימלית של המסך הזה גדלה ביותר מ־30% יחסית לדגם הקודם, לצפייה גם באור שמש. קורא טביעת האצבע מותקן בפליפ כחלק מכפתור הנעילה הדקיק, והוא התגלה כרגיש וכמהיר.
המעבד ב־Z פליפ 5 הוא החזק בשוק נכון להשבוע: גרסה מיוחדת של סנפדראגון 8 מדור 2. הביצועים חלקים, כצפוי, באופן עקבי, גם בעבודה עם אפליקציות תובעניות ומסך מפוצל. המצלמות זוכות לשיפורים בזכות אלגוריתם עיבוד התמונה (ISP) עם הבינה המלאכותית והביצועים שלהן טובים באור יום, אבל בתנאי תאורה גרועים נופלים קצת מביצועי מצלמות משפחת הגלקסי S23. חיישן העדשה הראשית קטן יחסית, 12 מגה־פיקסל בלבד. אבל הוא כולל ייצוב תמונה אופטי (OIS). אין עדשת טלפוטו (זום). היתרון באופציית הקיפול הוא, שלצורך צילום אפשר להעביר את הטלפון לתצורת האות L ופשוט להניח אותו על מתקן כלשהו, כך שהעדשות בחלק העליון האחורי מופנות כלפי המצולם (ראה תמונה מימין).
זו גם הדרך המעניינת שבה ניתן גם לצפות בווידאו וגם לצלם: החלון העליון משמש כתצוגת התמונה או הסרטון, בעוד שהתחתון מספק כפתורי פעולה או משטח עכבר קטן, בהתאם לסוג האפליקציה. סמסונג קוראת לזה Flex Mode Panel — פאנל שמופיע בחלקו השוכב של המסך. הוא מאפשר גם להריץ שתי אפליקציות שונות על שני חלקי המסך — למשל, בעליון סרטון יוטיוב ובתחתון וואטסאפ.

לפני בוא האייפון

כבר שנתיים שהאינפלציה וההאטה הכלכלית פוגעות במכירות מכשירי הסלולר, בעולם וגם בארץ. היחלשות השקל בימים אלה מייקרת את המכשירים המיובאים וגם היא פוגעת במכירות. בתקופה כזו המכירות יורדות באחוזים משמעותיים והחשק לשדרג סמארטפונים ישנים צולל. סמסונג לבדה מכרה ברבעון השני של השנה 8 מיליון מכשירים פחות מב־2022. מה עוד, שההבדלים בין הדגמים השונים הולכים ומיטשטשים. המתקפלים הם מוצר ייחודי, שמדגיש את עליונותה הטכנולוגית של סמסונג, והיא הספיקה לצבור את הוותק והניסיון הנדרש כדי לעקוף את מתחרותיה בתחום. כך שהבליץ הפרסומי — בטלוויזיה, בשלטי החוצות, ברשתות החברתיות — אינו מקרי: סמסונג יורה בכל כלי הנשק האפשריים כדי להחדיר את הפליפ (והפולד הגדול ממנו) לתודעה, ולהעלות את גרף המכירות עוד לפני בוא האייפונים החדשים, באמצע ספטמבר.
על פי הדיווחים בעולם, לפחות ההזמנות המוקדמות של הפליפ 5 שברו שיאים ועקפו את ההזמנות בפליפ הקודם. האם בתג מחיר גבוה כל־כך, של 4,000 שקל, תצליח סמסונג לכבוש הפעם את קהל היעד החלומי — והעצום — של הצעירים ובני הנוער? ספק גדול. האם המוצר שהיא מציעה תמורת הסכום הזה חכם, מושקע ומהנה מבעבר? אין ספק.
הטוב: עיצוב "נקי", מסך חיצוני גדול, ווידג'טים שימושיים, עמידות מלאה במים.
הרע: חיי סוללה בינוניים, אין עמידות באבק.