הכרזתו בליל שבת של יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, ג'רום פאוול, כי הפד ימשיך להעלות את הריבית עד שהאינפלציה תרד בשיעור חד ל־2%, תשפיע במידה רבה על החלטת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל. להערכת האנליסטים, בנק ישראל צפוי להודיע על העלאת הריבית כבר בשבוע הבא ברבע אחוז, ל־5%.
הנגיד האמריקאי נשא את הנאום המרכזי בכנס הנגידים השנתי בג'קסון, שם נכח גם עמיתו מישראל, הפרופ' אמיר ירון. פאוול הצהיר כי "המצב כרגע הוא שיש חודשיים בלבד של נתונים טובים יותר, אך זאת רק ההתחלה. עלינו לבנות ביטחון שהאינפלציה תרד בהקדם לרמה הרצויה".
1 צפייה בגלריה
yk13565021
yk13565021
(צילום: בלומברג)
האינפלציה בארה"ב עומדת כרגע על 3.2%, בעוד שאינפלציית הליבה, שלא כוללת את השינויים במחירי המזון והאנרגיה, מצויה בשיעור גבוה מאוד של 4.7%. מחירי המזון עלו בכמעט 5%. השיעור השנתי של הריבית עומד 5.25% עד 5.5%, בעוד הריבית הבסיסית של בנק ישראל היא 4.75% בלבד. האינפלציה בארה"ב נמוכה מעט מאשר בישראל - 3.2% לעומת 3.3%. יו"ר הפד ציין כי המהלכים להורדת האינפלציה מלווים בחשש שתהיה תקופת האטה בפעילות הכלכלית בארה"ב וירידה של הצמיחה אל מתחת לממוצע. ביום שישי התחזק הדולר ולראשונה נקבע שער יציג של 3.80. היורו נקבע על 4.09 שקל.