השבוע האחרון של אוגוסט, כיתה א' (לא קנינו כלום חוץ מתיק), תמרה מתחילה גן חדש, ובין ייסורי הגמילה וההתעסקות אני אפילו לא מצליחה להתרגש. אני רוצה שרק זה יעסיק אותי. רק העלייה של הילדים למסגרות, רק הקשיים שבגמילה מחיתול והסיר והקקי והפיפי במושב של האוטו. אני רוצה להתעצבן ולהתרגש מהדברים האלה.
אבל אני אפאתית. כבר פיתחתי איזה סוג של נמנום מול הכל, כאילו שאני על כדורים למרות שאני לא. כשסיימנו את החופשה בקיבוץ בצפון פתחתי את הטלפון לקרוא קצת. בכל זאת חוזרים לשגרה. ממש נפלו פניי. חברה שלי אפילו תפסה אותי ושאלה מה קרה לוודג' ולמה הוא נפול. "קראת חדשות, הא?"
אני מנסה לעשות רשימה של מה עוד לקנות. מה בכלל צריך בכיתה א'? אני מרגיעה את עצמי שלא צריך הכל ליום הראשון וזה סבבה שאין הכל מוכן. ושעם תמרה באמת לא צריך כלום חוץ מהתקווה שהיא תיגמל לפני שהשנה תתחיל.
אני עושה חישוב כמה הקיץ עלה לנו. בלי טיסות לחו"ל, רק חופשה אחת של עשרה ימים בקיבוץ, שלוש קייטנות, בייביסיטר, שיעורי שחייה, שלושה שיעורי שחמט, קצת קולנוע. לא פארק מים, לא לונה פארק, לא משהו מוגזם, לא לדעתי בכל אופן. גם עשינו שיעור רכיבה על סוסים בקיבוץ. לא קיפצובה, לא תערוכה, לא שום מתחם. הוצאנו כסף, זה ברור, אני מנסה לחשב כמה. איך בכלל מחשבים? אפשר לחשב טריליון שלוקים? כמה זה במצטבר? לא משחק חדש, לא נינטנדו, לא בגדים. בעצם כן כמה טי־שירטים מ־H&M לילדים.
היינו במסעדות. לא יותר מדי. בעיקר מסעדות ים. כמה זה 200 שניצלונים? כבר הגענו ל־23,909 שקל בלי דלק, בלי אוכל, בלי עוזרת, אבל כולל בייביסיטר. ברור שכולל. כולל אבטיח וענבים. סירי, כמה זה 30 קילו ענבים? לפי מה מחשבים? לא יודעת. לא יכול להיות שכולם ככה. כנראה זו רק אני.
אבל מה, רשי רצה שיעור רכיבה. אני לא אתן לו? זה שווה בעיניי, אני בעצמי רכבתי עשור בחיי. מה, לא ניסע לשום מקום? כאילו מה, אני אמורה לשים אותם מול הטלוויזיה לאכול חטיפים? חטיפים, כן, חשוב להוסיף. כמה זה 90 במבות קטנות למען השם?
אנחנו כבר ב־24 אלף לא כולל דלק, עוזרת ואוכל. דלק, עוזרת ואוכל זה שנתי, זה לא קשור לחופש. ומה עם חשמל? לחשב חשמל? כמה זה 90 שעות של מזגן? חשמל זה שנתי, זה כל השנה, זה לא כאילו בגלל הקיץ או החוק, זה בגלל ההתחממות הגלובלית.
אני בולעת רוק וחושבת על ספטמבר. כן, יש עוד כמה חופשים. כן, יש עוד דברים לעשות. אבל מה עוד אפשר לעשות? מה לא עשינו? ניסע לחו"ל? אבל הדולר כבר כמעט ארבעה (!) שקלים. ואז ייגמרו החגים ובאמת יהיה קשוח. אז המציאות באמת תכה ולא נוכל לומר: כן, זה החופש, החגים, זה הקיץ. זה פשוט יהיה עושק המחיה הרגיל שאנחנו מסכימים לקבל.