אחת האטרקציות הקולינאריות שהתחבבו על גולשי הטיקטוק בישראל היא "שווארמה מומי". מומי נוהג לטגן את הפיתה כמו שניצל ולמלא אותה בהר של שווארמה. בעקבות הטיקטוק הגיעו המעריצים, שמוכנים לעמוד בתור, בתקוה לטעום את המנה המושחתת. מתברר שבאילת ענף השווארמה פורח. "כל בוקר אני מתעורר לשווארמייה חדשה ולא מאמין", צוחק שמעון אלגזי, בעלי "הפינה התאילנדית". "בכלל, אוכל הרחוב באילת בעלייה".
ירדן מזרחי, מנהלת המדיה ויחסי הציבור של תיירות אילת, מסכימה. "הקולינריה מתפתחת אצלנו עכשיו בקצב מסחרר וכך גם אוכל הרחוב. אפשר למצוא את כל הטרנדים. הרבה חבר'ה שנולדו וגדלו בעיר, חוזרים אליה, אחרי שעבדו ולמדו בתל־אביב או בחו"ל, ומקימים מקומות איכותיים, בעיקר במרכז העיר, באזור התעשייה ובשכונות. אוכל הרחוב של אילת הוא מאוד קליל, טעים ומהיר, מתאים לטמפרטורות, למזג האוויר ולמצב הרוח שלנו. לא תמצא כאן דוכני מרקים ותבשילים חמים. הוא גם מתאים לכיס, ורוב המקומות לא נורא יקרים".
2 צפייה בגלריה
yk13605021
yk13605021
(צילומים: חיים דוד, רוני בלחסן, באדיבות לוויתן, ירדן מזרחי)
בעקבות המסע שערכתי בעקבות אוכל הרחוב באילת, הנה שבע המלצות על מקומות שווים בעיר - ותיקים ומיתולוגיים לצד חדשים לגמרי.

ולנו יש פלאפל

בשדרות התמרים ניצב בוטקה קטן וכחול ומעליו מתנוסס שלט גדול המכריז על ייחוסו: "בוטיק הפלאפל - עסק המזון הוותיק באילת. נוסד בשנת 1970". 53 שנה חלפו מאז שהזוג ביטון פתח את המקום, והתור עדיין משתרך. למרות החום בחוץ, לקוחות מכורים ונאמנים (אחד מהם שהגיע במיוחד מבאר־שבע ומכריז: "בכל הערבה אין פלאפל כזה"), פועלים זרים ותיירים, עומדים בסבלנות ומחכים לפלאפל המיתולוגי, לסביח או לשקשוקה בפיתה.
"כולם באים אלינו. אפילו גידי גוב ושלמה ארצי. אני לא קשוח עם הלקוחות ושומר על מדיניות - ואהבת לרעך כמוך", אומר איציק ביטון, בנם החייכן של המייסדים, בעודו שואל את אחד הלקוחות, אם להוסיף עגבנייה וטחינה לפיתה.
"מה סוד ההצלחה של בוטיק הפלאפל? התמדה והרצון הבלתי נלאה לפרנסה. אני כאן מגיל 12 - כשאבא שלי נפטר לפני 44 שנה, נכנסתי לבוטקה לעזור לאמא. יום אחד לא סגרתי. המקום עובד, פעיל ונושם תמיד, חוץ מבשבתות".
כשאני נוגס בכדורים הלוהטים, אני מבין את פשר התור, ועוד בצהריים, ומתחיל לחקור את ביטון מה הוא שם בהם. "אני שמח שטעים לך, אבל לא אגלה לך. אספר רק שאני מכין אותם מחומוס ומתבלינים. עם השנים כיווננו את המרכיבים, עד שהגענו לתוצאה הרצויה". מחיר המנות בפיתה: פלאפל - 24 שקל, חצי מנה - 17 שקל, סביח - 27 שקל, שקשוקה - 27 שקל, שניצל - 38 שקל. בבאגט או בחמגשית המחירים נעים בין 34 שקל ל־50 שקל.
בוטיק הפלאפל, שדרות התמרים 107. 050-5851741.

קיבוץ גלויות בסיר

כשנכנסים ל"המטבחון של עמוס", קשה להתעלם מעשרות הסירים הכסופים, הבוהקים והלוהטים, הניצבים על התנורים, העושים חשק להרים את המכסים ולגלות מה בתוכם.
גם החתום מעלה התקשה להתאפק, וגילה שמתבשלים בהם מטעמים נהדרים של עדות אחדות: טבחה ביל כמון (תבשיל בשר עם שעועית לבנה), קציצות דגים ברוטב חריימה, קוסקוס עם ירקות וספגטי אדום מהמטבח הטריפוליטאי, אורז וחורשט סבזי (תבשיל בקר עם הרבה ירק) מהמטבח הפרסי, קובה סלק וקובה חמוסטה מהמטבח הכורדי, ופקיילה טוניסאית - תבשיל בשר, מנגולד ושעועית. יש גם מנות כמו מוח ברוטב ותבשיל בשר ראש עם גרגירי חומוס. לכל הטוב הזה, אחראים עמוס אטיאס ורעייתו איילה, שהכירו לפני 24 שנה במלון אילתי, שם עמוס עבד כשף.
"המטבחון של עמוס" הכְּשרה פועלת במרכז מסחרי בשכונת דקל. היא פתוחה כבר תשע שנים. עמוס מופקד על התבשילים ואיילה על הסלטים הרעננים והטובים.
"לפעמים קשה לעבוד יחד", צוחקים השניים, "אבל בסך הכל אנחנו מסתדרים". המסעדה גיבשה סביבה עדת מעריצים והאווירה משפחתית. "אנחנו יודעם מה כל אחד אוהב לאכול. לפעמים מגיעים סלבריטאים כמו מוש בן ארי ומוטל'ה שפיגלר ותיירים, אפילו מסין".
משה, מהקבועים פה, מצטרף לשיחה. "אני בא לכאן כל יום, נהנה מכל ביס, מתנחם ונרגע".
המחירים הוגנים: מנה עיקרית פלוס סלטים - 70-50 שקל. בשישי המקום מתפקד כקייטרינג המוכר אוכל לשבת.
המטבחון של עמוס, ברנע 463/15. 08-6318881.

המבורגרים משודרגים

עד גיל 18, השף ליאור רפאל לא נגע בג'אנק-פאסט פוד. היום הוא מתקין, יחד עם רעייתו הקונדיטורית ענבר שפירא, המבורגרים מהטובים והמושחתים בארץ. תחילה השניים הנהיגו את "לוויתן", מסעדת שף יוקרתית, ובשל אילוצי הקורונה החליטו להתמקד בהמבורגרים איכותיים. המסעדה המרווחת שמשקיפה על הלגונה ומקושטת בציורי ענק מרהיבים של שפירא מעולמות המדבר והים, הפכה ל"המבורגר בלוויתן".
הקציצות מוכנות מבשר טרי ומוקפד, במידת עשייה מדיום וול. הלחמניות מורכבות ממתכון סודי ונאפות במקום. ההמבורגרים מוגשים עם חסה ורוטב ביג מס, המורכב ממיונז, קורנישונים, צלפים, בצל כבוש ותערובת תבלינים חשאית, שרק אדם אחד במסעדה יודע אותה. שתיים ממנות הדגל מלוות את הזוג כבר הרבה שנים: לה ביג מס - קציצת בשר בבישול ארוך עם רוטב ברביקיו, ושרימפבורגר - קציצות שרימפס מטוגנות ומצופות בפנקו ובתערובת תבלינים. מחירי ההמבורגרים (המוגשים עם צ'יפס ושתייה קלה), נעים בין 68 שקל ל־92 שקל. גם מנות הצד מעולות -מצ'יפס וסלטים ועד לפירות ים מטוגנים. "התפריט שלנו יכול להיות מוגזם וגרוטסקי", מסכם רפאל. "הוא חוויה, שפועלת על כל החושים. התפריט גורם לך לעיוורון חושים, מרוב שהוא מוגזם".
המבורגר בלוויתן, הים 6. 08-9209393.

ד"ש טעים מהודו

ב-1995 הגיע ראג' קומר מכפר קטן בפנג'אב, מדינה בצפון־מערב הודו לאילת, והחל לעבוד כטבח במלונות. הוא הכיר פה את שרון, בת למשפחה הודית. הם התחתנו, הקימו משפחה וב-2015 פתחו באזור התעשייה אתTikka Masala - המסעדה ההודית היחידה באילת.
העיצוב הססגוני כולל את דגל הודו ופוסטרים של הגנגס והטאג' מהאל. בתפריט המקיף (50 פריטים) תמצאו מאכלים ממחוזות ילדותו של קומר. מדובר בגן עדן לטבעונים ולנמנעים מגלוטן.
הקומרים המקסימים, נוהגים לשאול את האורחים בדבר רמת החריפות הרצויה ומכינים את המנות בהתאם. גם כאלו ששבו מטיול בהודו שמחים לאכול פה עוף טיקה מסאלה, ביריאני (אורז עם בשר וירקות), סמוסה, באטר צ'יקן, עוף טנדורי, שיפודים ופלטת מטוגנים. "התרמילאים אומרים שאצלנו יותר טוב מהודו", צוחק קומר.
2 צפייה בגלריה
yk13605022
yk13605022
צילומים: חיים דוד, רוני בלחסן, באדיבות לוויתן, ירדן מזרחי
בחצר פועל טאבון שקומר הביא ממולדתו, ממנו נשלף גם הנאן - לחם שטוח שדומה לפיתה רכה. התפריט מציע גם מנות מסין ותאילנד. בין הסלבריטאים שכבר נהנו ממטעמי קומר: דביר בנדק ונועה קולר. טווח המחירים מתרוצץ בין 20 שקל ל־120 שקל, והמוקם פתוח בכל יום (חוץ משבת) בין השעות 23:00-11:00. אפשר לרכוש גם כלי בית ומטבח תוצרת הודו.
Tikka Masala, האורגים 2. 08-6336631.

סושי, פאד תאי ואגרול במקום אחד

"שמעון התאילנדי", זה הכינוי שדבק בשמעון אלגזי, טיפוס כובש וססגוני, בעלי "הפינה התאילנדית". אחרי מסכת הרפתקאות ומסעות במזרח הרחוק ובארצות־הברית ועבודה במסעדנות, אלגזי פתח לפני 15 שנה, דוכן של מטעמי ממלכת סיאם, בשוק המנוח של אילת. "אני מכיר את המטבח התאילנדי על בוריו", הוא מתפאר. לאור ההצלחה, אלגזי הרחיב את העסק המשפחתי, שהוא מנהל עם גרושתו ענת וילדיהם.
למסעדה יש שלושה חללים צמודים, ותגבור בדמות לאדה, שפית מבנגקוק. "אנשים שנוסעים לחופשה בתאילנד טוענים שאני משחזר עבורם את הטעם. אפילו הפועלים התאילנדים ממושבי הערבה אוכלים פה", מדווח אלגזי. "וכשנערכה בעיר תחרות מיס יוניברס, שגרירות תאילנד חגגה אצלנו עם מיס תאילנד".
המקום כשר והשם המשני שלו הוא "מתחם האוכל האסיאתי" והתפריט עשיר ומגוון, מאגפי פאד תאי ונודלס ועד למחלקת סושי גדולה, מסלט גזר אינדונזי ועד לאגרול וייטנאמי. המחירים שפויים ורוב המנות עולות פחות מ־60 שקל.
הפינה התאילנדית, גן בנימין 8. 08-6374447.

שניצל דקיק וקבב מפואר

נתנאל מלכה נולד לתוך עולם המסעדנות: כבר בגיל שש הוא עבד בשיפודי אילת האייקונית, של אביו יוסי. "וכשהייתי בן 10, עמדתי על כיסא וחתכתי שווארמה". אחרי כמה שנים בארצות־הברית, שם כונן מסעדה במיאמי, הוא חזר לאילת. לפני שנה וחצי, פתח את "סטריט פוד - אוכל רחוב", במרכז מסחרי בשכונת שחמון, וסגר מעגל. "גדלתי בשכונה הזאת והיינו יושבים שעות במרכז הזה", הוא אומר.
בין המנות המומלצות: קבב ("זוהי מנת הדגל. אני טוחן אותו מבשרים הכי איכותיים וטריים. לא מערבב שומן כבש"), עראייס, פילה עוף במרינדת שום, סלט עוף, סלופי ג'ו בתוך פרנה, פלאפל ירוק, שניצל דקיק מצופה בפנקו השוכן בבאגט פריך שנאפה במקום או בחלה (בימי שישי) עם מטבוחה וחציל. מלכה בהחלט לא מבייש את המסורת המשפחתית. "מה למדתי מאבא? הכל: הסדר, הניקיון, השירות והטעם הכי טוב שיש".
המקום כשר. ומחירי המנות נע בין 25 שקל ל־58 שקל.
סטריט פוד - אוכל רחוב, בני ישראל 6. 077-8181611 .

כנאפה מתוקה וקריספית

טרנד הכנאפה הגיע גם לאילת, ולמרות שקצתי בו, שמעתי שבחים על "הכנאפה של זוהר" והחלטתי לתת צ'אנס. ואכן כשטועמים, קשה שלא להתמכר. זוהר, בדואי מהכפר נין הסמוך לעפולה, שהקסם האישי שלו מתוק כמו הכנאפה, גדל על הקינוח המסורתי שהכינו סבתו ואמו, "על בסיס יומיומי".
הוא הגיע לאילת בצעירותו, לפני 22 שנה, ועבד במשך שנים רבות כשף במלונות. כמה ימים לפני פרוץ מגפת הקורונה, הוא השיק את "הכנאפה של זוהר". "במלונות הכנתי תמיד כנאפה וכולם רצו אותה ודיברו עליה. אז בחרתי לפתוח מקום שיוקדש לה. הקורונה נתנה פוש וחיזקה את העסק. אנשים הזמינו משלוחים. עכשיו באים אלינו מכל הארץ, כולל מקיבוצי הסביבה. יש גם הזמנות לבתי המלון. הכנאפה היא הקינוח הכי טעים ופופולרי בעולם. מה מיוחד בכנאפה שלי? היא שונה מאלה שגדלתי עליהן. הכנאפה שלי קריספית מאוד, טעמיה חזקים. אני שם בה גבינה וסמנה - חמאה מזוקקת מיוחדת".
התפריט כולל גם קינוחים נהדרים כמו בקלאוות ומלבי תוצרת בית, ואפשר לרכוש גלידות וממתקים מטורקיה. מטורקיה, זוהר חובב הענתיקות גם הביא חפצים שרכש בשוקי פשפשים, כמו פינג'אן ענק, נרגילות, תרבושים ופרימוסים, שתורמים לאווירה האוריינטלית. מחיר הכנאפה מתחיל ב־30 שקל. המקום כשר.
הכנאפה של זוהר, שדרות התמרים 27. 08-9969819.