במחצית הראשונה של שנת 2023 חלה עלייה חדה, של 31 אחוזים, במספר הבקשות של חברות שפנו לבית משפט לאחר שנקלעו לחובות. בין השאר ניתן למצוא את חברת הנדל"ן רום כנרת, שמאות רוכשים מודאגים לא יודעים מה יעלה בגורל כספם; רשת מוצרי הטבע אניס, קרן הגשמה, רשת ג'מבו סטוק (נמכרה כבר-ל.ד) ועוד. מאחורי אותן חברות יש תמיד עובדים מודאגים, ספקים, לקוחות ששילמו ממיטב כספם לשירות שפסק, רוכשי דירות ועוד. כיצד ניתן "להריח" קריסה באופק? לאילו נורות אדומות חשוב שנשים לב? החלטנו לקבל עצה ממומחים בתחום על מנת שנוכל לצמצם נזקים.
עו"ד אהוד (אודי) גינדס, המשמש כאחד מנאמני חברת הנדל"ן רום כנרת, מסביר שכשמדובר בחברות ממונפות - כשהריבית עולה זה עלול להביא אותן לבעיות תזרימיות ואפילו לקריסה. ריבית גבוהה וחוסר ודאות שנובע מ"המהפכה המשפטית" מצננים מאוד כוונות של משקיעים לבצע השקעות ורכישות חדשות, דבר שגורם לכך שחברות מתקשות לגייס הון, ולעיתים הדבר מגיע עד לכדי הפסקת פעילות וחדלות פירעון.

העובדים אחרונים

עו"ד ליזה חדש, המייצגת עובדים בתחום דיני חדלות פירעון מציינת כי "עובדים הם תמיד האחרונים לגלות. מתעוררים בוקר בהיר אחד למציאות של אי־תשלום שכר - והנזקים גדולים ומשמעותיים". עו"ד אופיר רונן, המייצג עובדים שהחברה שלהם נקלעה להליכי חדלות פירעון, מציין כי בין האורות האדומים ניתן למצוא כי החברה מאחרת בתשלום המשכורות, מעכבת תשלומים לספקים בתירוצים שונים, מנכה משכר העובדים את הניכויים לקרנות הפנסיה ו/או ההשתלמות ולא מעבירה את הניכויים לקרנות. כמו כן, חשבונות הבנק של החברה הוגבלו ולמשרדיה מגיעים נושים הדורשים לקבל חובות. נושים מטילים עיקולים על חשבונות הבנק של החברה או על הציוד שלה, שיקים של החברה חוזרים ללא כיסוי, מוגשות תביעות כנגד החברה על ידי נושים שלה, מתקבלים מכתבי התראה מקרנות הפנסיה לעובדים על פיגור בתשלומים, ו/או נפתחים כנגדה הליכי הוצל"פ.