לאט ובהדרגה, מערכת ההפעלה Windows, שמלווה את המחשב האישי שלנו כבר 38 שנים, הולכת ומשנה את פניה. מיקרוסופט — אחרי המהלך המהיר להפליא של שילוב צ'אט הבינה המלאכותית "בינג" בדפדפן, בתוכנת "טימס" ובחבילת "אופיס" הפופולרית שלה — ממשיכה במלאכה גם במוצר הדגל, שמותקן בכ־70% מהמחשבים בעולם. המטרה: להפוך את מערכת ההפעלה ליותר ידידותית, יעילה ומותאמת אישית. אחרי שגרסת בטא חדשה של Windows 11, הכוללת אוסף פיצ'רי בינה מלאכותית בשם הכולל Copilot ("טייס משנה"), כבר הופצה לנסיינים בשבוע שעבר בטרם תושק רשמית בסתיו הקרוב — מדווח בימים אלה מגזין הטכנולוגיה Windows Central, כי החברה מתכוונת לשלב בקרוב יכולות בינה מלאכותית מתקדמות עוד יותר באפליקציות הבסיסיות והוותיקות ביותר של Windows, ובכך להעניק להן למעשה חיים חדשים.
2 צפייה בגלריה
yk13567503
yk13567503
חלונית הצד הקבועה למשימות בינה מלאכותית
בין השאר, מיקרוסופט עורכת ניסויים כמו שילוב OCR (טכנולוגיה להמרת טקסט וכתב יד מתמונה לטקסט "חי" במחשב) באפליקציות כמו "כלי החיתוך" ו"צייר" של Windows, ובאפליקציות המצלמה ו"תמונות". כך, "כלי החיתוך", שמשמש ללכידת צילומי מסך, יוכל לזהות טקסט שמופיע בתמונה שלכד ולהעתיק אותו למסמך טקסט, ואפליקציית המצלמה תאפשר לבחור ולהעתיק טקסט המופיע בתמונה.

ה"צייר" החדש

עבור האפליקציה "תמונות" מיקרוסופט עובדת על תכונה שתזהה אובייקטים או אנשים בצילום, ותאפשר "לגזור" אותם ולהדביק במקום אחר בלי שתיפגע איכות התמונה המקורית: החלל שנוצר שם יושלם מיידית בעזרת בינה מלאכותית. נכון, זוהי תכונה שאפשר למצוא כבר היום בסמארטפונים מתקדמים עם מערכות ההפעלה iOS ואנדרואיד, אבל עכשיו מיקרוסופט מביאה אותה גם ל־Windows.
2 צפייה בגלריה
yk13567502
yk13567502
דף הבית החדש של הגדרות מערכת ההפעלה
ולבסוף, דם חדש יוזרק גם לאפליקציית "צייר" המלווה את Windows מלידתה, כשניתן יהיה לבקש ממנה ליצור ציור בהתאם להנחיות טקסט של המשתמש, בדיוק כפי שניתן לבצע בעזרת תכונת ה־AI Image Creator בחלונית הצ'אט החדשה של "בינג".
על פי הפרסום, חלק מהתכונות החדשות, אגב, יפעלו רק עם רכיבי חומרה ייעודיים, שלא נמצאים כיום בכל מחשב נייד רגיל — NPU (יחידת עיבוד עצבי), למשל, שנכללת רק בחלק ממעבדי Arm של קוואלקום, ורוב המחשבים עם מעבדי אינטל ו־AMD אינם כוללים אותה בינתיים.
לא ברור מתי בדיוק מתכוונת מיקרוסופט לשלב את התכונות החדשות בעדכוני Windows הבאים. כולן נמצאות עדיין בשלבי ניסוי מתקדמים. אבל הכיוון ברור: החברה נחושה לשלב את הבינה המלאכותית כמעט בכל התוכנות שלה. באירוע שהיא מתכננת בניו־יורק ב־21 בספטמבר ייתכן שייחשפו פרטים נוספים.
בינתיים, גרסת הבטא של Copilot Windows 11, שממנה כבר ניתן להתרשם, כוללת אופציה לפתיחת חלונית צ'אט מבוסס AI, הן מסרגל כלים שנוסף לדפדפן "אדג'" והן מסמלון החיפוש "בינג" בשורת המשימות. החלונית נפתחת בצד המסך ולא מפריעה לעבודה השוטפת. היא מאפשרת גם יצירת תמונות AI באמצעות מודל DALL E2 של OpenAI — הטכנולוגיה המשמשת את מחולל התמונות של "בינג" — וגם גרירת מסמכים לחלונית כדי לתמצת את תוכנם. בנוסף, ודווקא בלי קשר ל־AI, נוספה בה תמיכה סוף־סוף בקבצים דחוסים בפורמטים נוספים, ולא רק בפורמט ZIP הוותיק (למשל, קבצי RAR ופורמטים אחרים). בבלוג המיועד לנסיינים החברה מבטיחה כי עם הזמן יתווספו למערכת תכונות נוספות.

לומדת את המשתמש

לפי מיקרוסופט, שילוב אינטגרלי וטבעי של Copilot — יכולות הבינה המלאכותית — יאפשר למשתמשים לבצע פקודות מסוימות ולשנות חלק מהגדרות Windows בקלות רבה יותר, וכן לחסוך את הנבירה באפליקציית ההגדרות או לימוד קיצורי מקשים; למשל, הפעלה של "מצב כהה" או צילום מסך. בכלל, הבינה המלאכותית תסייע ללמוד את ההעדפות וההרגלים שלנו, ולהתאים לנו אוטומטית הגדרות ותכונות.
בהזדמנות חגיגית זו, הגרסה מגיעה עם שיפורים ושינויים נוספים. למשל, האפליקציה "הגדרות" מקבלת "דף בית" שעוצב מחדש, וכולל מעין "כרטיסים" לפי נושא, המאפשרים לשנות במהירות הגדרות נפוצות — כמו התקני בלוטות' המחוברים למערכת, ערכת הנושא של שולחן העבודה, שירותי חשבון מיקרוסופט ועוד. הם גם ימליצו, במידת הצורך, על כוונון ההגדרות.
מקורות במיקרוסופט טוענים שאלו רק סנוניות ראשונות, חלקיות, למהלך דרמטי בהרבה: ההערכות בתעשייה מדברות על גרסה חדשה של Windows, כולה בסימן שילוב עמוק ויסודי של AI, שתופיע במהלך 2024. ˆ
israelwu@yedioth.co.il