נתחיל בחצי הכוס המלאה: האינטרס הלובי להתקרב לישראל – ודרכה למערב – לא נעלם ובמוקדם או במאוחר שתי המדינות יחזרו לדבר. אמנם המגעים בין ישראל ללוב חטפו מהלומה קשה מאוד, וכך גם האמינות של מדינת ישראל, שתיתפס כעת בעיני מדינות מוסלמיות כמי שממהרת לרוץ ולספר לחבר'ה. מנהיגים ערבים יצטרכו לחשוב 20 פעם לפני שהם יוצאים לפגישה חשאית עם בכיר ישראלי – שכן למחרת הם עלולים למצוא את עצמם מככבים בהודעה רשמית שמפרסם משרד החוץ בירושלים, ולהתמודד עם הפגנות סוערות בבית.
3 צפייה בגלריה
yk13568382
yk13568382
הפגנות הזעם ברחבי לוב, אתמול
(צילום: איי־פי Yousef Murad)
הפגישה בין שר החוץ אלי כהן לבין שרת החוץ של לוב, נאג'לא אל מנקוש, התקיימה ביום רביעי שעבר בדירה ששייכת למשרד החוץ האיטלקי ברומא, בתיווכו ותחת חסותו של שר החוץ האיטלקי אנטוניו טאיאני. האיטלקים, שקרובים מאוד ללובים, לחצו על טריפולי לחמם את היחסים עם ישראל. טאיאני קבע את הפגישה בין שני שרי החוץ, אך קדמו לה מגעים של בכירים בישראל עם אל מנקוש שהתקיימו בפריז.
ביום רביעי בבוקר טס כהן במיוחד לרומא, עם מנכ"ל משרדו רונן לוי (מעוז), שנחשב לאחד המומחים הישראלים הגדולים לענייני לוב. הפגישה בין שרי החוץ, שארכה כשעה וחצי, הייתה טובה מאוד וחמה. השרים דנו בקשרים ההיסטוריים בין העמים, במורשת יהודי לוב (שיקום בתי עלמין ובתי כנסת יהודים), ובאפשרות לשיתוף פעולה בין המדינות וסיוע ישראלי בנושאים הומניטריים, חקלאות, ניהול מים ועוד.
גורמים בכירים בישראל אומרים שהפגישה תואמה מראש. היא לא הייתה מקרית כפי שטענו בתחילה הלובים. בפגישה אפילו סוכם שתתפרסם הודעה לעיתונות בתוך יום־יומיים, אך ללא תמונה משותפת של שני שרי החוץ. הלובים לא שיערו שפרסום דבר הפגישה יחולל מהומה רבתי במדינה המסוכסכת.
3 צפייה בגלריה
yk13568388
yk13568388
שר החוץ, כהן
(צילום: יאיר שגיא)
לאחר הפגישה שב כהן לישראל ביודעו שהוא מתכוון לפרסם הודעה רשמית לגבי הפגישה ההיסטורית, שכמותה לא התקיימה מעולם. אלא שהדלפות שהגיעו בדבר קיומם של מגעים חשאיים בין ישראל ללוב לקראת הסכם נורמליזציה הפתיעו את משרד החוץ, שם בתום התלבטות קשה, החליטו על פרסום הודעה רשמית. שלשום אחר הצהריים ישראל אף הספיקה לעדכן את הלובים שעומדת להתפרסם הודעה, ואלה לא התנגדו.
אלא שהפרסום יצר מחול שדים. ההתחממות בין ישראל ללוב נתקלה בהפגנות זועמות שבהן שרפו המונים את דגלי ישראל וחלק מהמפגינים אף פרצו למשרד החוץ בטריפולי.
3 צפייה בגלריה
yk13568297
yk13568297
השרה הלובית, אל מנקוש
(צילום: אי־אף־פי RYAD KRAMDI)
ראש הממשלה הלובי, עבד אל־חמיד דבייבה שנלחץ, מיהר להשעות את שרת החוץ שלו וטען שזו הייתה פגישה מקרית – דבר שהוא שקר מוחלט. בפועל דבייבה היה זה שבחר באל מנקוש כשליחתו לשיחות עם ישראל.
אל מנקוש נמלטה מהמדינה עם בנותיה במטוס פרטי לאיסטנבול, ובהמשך עברה ללונדון. דבייבה מצידו פיטר אותה וכבר מינה לה מחליף, את השר לענייני צעירים ונוער בממשלתו. אל מנקוש תקפה את ראש הממשלה דבייבה והבהירה במפורש שהוא זה ששלח אותה לפגישה ושיש לה אפילו הוכחות בכתב על כך.
בלוב ממתינה ועדה מיוחדת, בראשות שרת המשפטים, כדי לחקור את אל מנקוש, ויו"ר הפרלמנט בלוב דורש להעמידה לדין באשמת "בגידה חמורה".
בהפגנות שממשיכות להשתולל בערים הגדולות של לוב, ומול משרד החוץ בטריפולי, תובעים ההמונים להדיח את ראש הממשלה דבייבה. המפגינים שורפים את דגלי ישראל וארצות־הברית, ויורקים על תמונותיה של השרה המודחת.
לאחר התפוצצות הפרשה החלו בכירים בממשלת נתניהו – מתוך שורות הליכוד – לתקוף את אלי כהן ולהאשים אותו בחובבנות מדינית, וכך גם מנהיגי האופוזיציה.
דיפלומטים אמריקאים אמרו אתמול שההתנהלות הישראלית עלולה לחבל במאמצים של הממשלה להביא להרחבת הנורמליזציה. אמש נועד שר החוץ כהן עם הממונה על השגרירות האמריקאית בירושלים, סטפני האלט.
מדובר בפגישת עבודה שגרתית שנקבעה מראש ועלו בה שורה של נושאים ובהם גם פרשת לוב. האלט העבירה מסר שלפיו חשוב לתת לסוגיה להתקרר. בתוך כך, מאחורי הקלעים יש דם רע בין המוסד למשרד החוץ הישראלי כאשר גורמים במשרד החוץ מאשימים את המוסד בהדלפת הפגישה בין כהן לבין שרת החוץ הלובית. במוסד מכחישים בתוקף, אך לא מסתירים את הכעס הרב שיש על התנהלות משרד החוץ שגרמה נזק רב שייקח זמן רב לשקמו.