בחודשים יוני עד אוגוסט 2023 חלה עלייה חדה של כ־84% במספר הבקשות של חברות שפנו לבתי המשפט בבקשה למנות להן בעל תפקיד באופן מיידי לאחר שנקלעו לחובות (נקראים תיקים מורכבים). זאת, לעומת יוני עד אוגוסט 2022.
עוד עולה מהנתונים של הממונה על חדלות פירעון, עו"ד ורו"ח אשר אנגלמן, כי פילוח בין סוגי הבקשות בתקופה זו, מראה כי בתיקים המורכבים חלה עלייה בשיעור של כ־36% בחודשים ינואר עד אוגוסט 2023, בהשוואה לחודשים אלו בשנה שעברה. במשרד הממונה על חדלות פירעון ציינו כי "בחינת מגמת השינוי בשנת 2023 תעשה בתום השנה".
כמו כן, בחינת הנתונים לעניין בקשות יחידים (אנשים פרטיים - ל.ד) להיכנס בשערי הליכי חדלות הפירעון בין החודשים ינואר-אוגוסט 2023 לעומת חודשים אלו בשנת 2022, העלתה כי חלה עלייה של 6.7% במספר הבקשות לפתיחת הליכים בעניינם של יחידים. בחינה ביחס לחודשים יולי-אוגוסט 2023 לעומת חודשים מקבילים בשנת 2022, מצביעה על עלייה בשיעור 12.9% במספר הבקשות לפתיחת הליכים. מדובר למעשה בבקשות להיכנס להליך של חדלות פירעון של אנשים פרטיים שפנו בבקשות לפתיחת הליכים (בעבר נקראו בקשות פשיטת רגל - ל.ד).

שני סוגי תיקים


בתיקי חברות יש שני סוגים. יש תיקים שבמהותם הם פשוטים וטכניים יותר ביחס לתיקים המורכבים. מדובר, על פי רוב, בתיקים של חברות ללא פעילות וברוב המקרים מתבקש צו פירוק על מנת שהעובדים יוכלו לפנות לביטוח לאומי או תיקים שיש בהם מעט מימושים. אלו הם תיקים קטנים שבמהותם אינם תפעוליים או עתירי נכסים.
2 צפייה בגלריה
yk13569771
yk13569771
רו"ח ועו"ד אשר אנגלמן | צילום: שני משה
(שני משה)
לעומת זאת, יש תיקים מורכבים שבהם מבקשות החברות מבית המשפט למנות בעל תפקיד באופן מיידי או מנהל הסדר חוב מטעם בית המשפט.
מנתוני הממונה על חדלות פירעון עולה, כי אם מסתכלים על מכלול התיקים של בקשות החברות אז יש ירידה במחצית הראשונה של 2023 במספר הבקשות שהוגשו (714) לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה (801 תיקים).
אבל אם מסתכלים על התיקים המורכבים שמשפיעים על המשק, כלומר חברות שפונות לבית משפט בבקשה לצו פתיחת הליכים והקפאת הליכים ומבקשות למנות נאמן, או חברות שפנו לפי תיקון 4 לחוק חדלות פירעון שהוא תיקון שבא להקל על חברות שנקלעו לקשיים בעקבות הקורונה, אז ניתן להבחין כי בתיקים האלה קיימת השנה עלייה חדה של כ־31% במחצית הראשונה של 2023 לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
בחודשים יוני-אוגוסט השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד יש כאמור זינוק של 84%.
רק בשבוע האחרון היו שני מקרים בולטים: חברת הנדל"ן רום כנרת נקלעה לחובות של 137 מיליון שקל ומונו לה נאמנים; חברת מטהרי האוויר הציבורית אורה סמארט אייר פנתה לבית משפט לאחר שצברה חוב של 49 מיליון שקל ומונו לה נאמנים.

שר פיטנס ועוד

בחודשים האחרונים נרשמו עוד בקשות של חברות ידועות. במאי הוגשה בקשה על ידי קרן הגשמה שיש לה מאות משקיעים. בית משפט מינה לה לאחרונה שני נאמנים. באפריל פנתה רשת ג'מבו סטוק לבית משפט בשל חובות ולאחרונה הנאמן מכר חלק ממנה.
בעלת המותג "האופה מבגדד" נקלעה לחוב של 62 מיליון והגישה במאי בקשה לבית משפט. חברת שחף אבטחה המעסיקה כ־1100 עובדים נקלעה לחובות של 60 מיליון שקל ופנתה ביוני לבית משפט שמינה לה נאמנים. לאחרונה היא נמכרה בהצלחה. רשת שר פיטנס שנקלעה לחובות ומונו לה נאמנים ולאחרונה נמכרה בהצלחה.
אנגלמן, הממונה על חדלות פירעון, מסר בתגובה לנתונים: "אנו מנתחים את המידע ומזהים מגמה הולכת ועולה בהיקף התיקים. לנוכח עלייה זו, אנו מקיימים הערכות פנימית לצורך מתן שירות טוב ומקצועי לכלל ציבור הנושים, החייבים, בעלי התפקיד ובתי המשפט. כל זאת במטרה לאפשר תהליך יעיל, מקצועי ואיכותי לצורך עמידה בתכליות החוק, לאפשר שיקום באופן מיטבי לצד השאת הערך לנושים".

טובעים בחובות

+84% - עלייה במספר החברות שנקלעו לקשיים ביוני עד אוגוסט 2023
+36% - עלייה במספר החברות שפנו לביהמ"ש לאחר שנקלעו לחובות בינואר עד אוגוסט 2023
6.7%+ - עלייה במספר האנשים הפרטיים שנקלעו לחובות בינואר עד אוגוסט 2023
12.9%+ - עלייה במספר האנשים הפרטיים שנקלעו לחובות ביולי עד אוגוסט 2023
*כל הנתונים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד