אילת היא ים ומלונות גדולים, טיילת ומסעדות שחלקן הפכו למלכודות תיירים. אבל אם מחפשים באילת מוצאים עוד שכונות מלבד האזורים התיירותיים. רחובות שבהם מסתובבים האילתים, אוכלים, קונים, מבלים הרחק מההמולת אזור התיירות. הפעם החלטנו לבדוק את שכונה א', השכונה הראשונה של העיר שם החלו לצוץ בתקופה האחרונה בתי מלון קטנים, בתי קפה ומסעדות שרק המקומיים מכירים. השכונה הוותיקה עוברת תנופת חידוש והתפתחות וזו הזדמנות מצויינת להסתובב בין הסמטאות והרחובות הקטנים לפני שהיא משנה את פניה, ולגלות מקומות נהדרים. הצטרפנו ליעל לרנר, שעד לפני שנתיים גרה עם משפחתה בתל־אביב ועשתה "רילוקיישן" לקיבוץ אילות בערבה הדרומית, ולאחר שחרשה ברגליים את אילת החלה להעביר סיורים למקומות שרוב האנשים לא יודעים שקיימים בעיר.

3 צפייה בגלריה
.
.
איור: איור: תום דניאלי
(.)


בית פיליפ מוריי

מוסד אילתי מיתולוגי וכיום מבנה לשימור, שהוקם כדי לשמש בית תרבות עבור העיר אילת. ההיכל הינו מהוותיקים באילת ופועל משנת 1957 ומארח הופעות מוזיקה, תיאטרון וטקסים עירוניים. בית פיליפ מוריי (על שם נציג האיגודים המקצועיים בארה"ב שהמקום הוקם בעזרת תרומות מעזבונו) הוא בית התרבות הראשון של אילת ומי שתיכנן אותו הוא האדריכל אבא אלחנני, שלימים תכנן את משכן נשיאי ישראל, כיכר המדינה, אנדרטת הטייסים בכיכר העצמאות, ועוד. המבנה נחשב בזמנו למהפכני ומודרני בשל העובדה שהותאם מבחינה ארכיטקטונית לאקלים החם שבו שוכנת העיר. כשהוקם המבנה גרו באילת רק 1,000 תושבים אבל בנייתו הייתה הגשמת חזונו של דוד בן־גוריון. היום הוא משמש בית תרבות שוקק פעילות והלובי שלו משמש גלריה לאמנות שבה מוצגות כרגע עבודותיו של האמן נבו אפק.
התמרים 25, אילת. 08-6372257


3 צפייה בגלריה
.
.
צילומים: אסי חיים, יוסי דוס־סנטוס

מסעדת ללו

אליהו, שכולם קראו לו ללו, וכוכבה אשתו פתחו בשנת 1972 פיצוצייה ברחוב הדקל באילת. ללו היה יושב ומוכר טופסי לוטו, סיגריות ושתייה. כוכבה הייתה יוצאת בשעת צהריים מביתם, שהיה מאחורי הפיצוצייה, ומביאה לו ארוחת צהריים שריחה הגיע לרחוק. המקום, חסר השם באותה העת, היה מקום מפגש ומעין מוסד לוותיקי אילת, והם היו משתדלים להגיע בשעת צהריים, כדי ליהנות ממטעמיה של כוכבה, שהייתה מפנקת אותם. מהר מאוד הבינו ללו וכוכבה מה יש להם בידיים והחליטו לפתוח מסעדה ושמה כמובן "ללו". האוכל היה על טהרת המטבח המרוקאי המסורתי, מגוון תבשילי בשרים, סלטים רבים וכמובן קוסקוס שנחשב אגדי. בשנת 1998 עברה המסעדה לשכונה א' ובנם של ללו וכוכבה, צחי, החל לנהל אותה במקום הוריו שהתעייפו. לצידו במסעדה, כטבח, עבד אילן דימנט, ששמר על הקו הקולינרי של המסעדה ונשאר נאמן לטעמים ולריחות של ללו וכוכבה. לפני שש שנים קנה אילן את המסעדה, ועדיין יש בו כבוד רב למייסדיה, עם מנות מיתולוגיות כמו מרק ח'רירה, תבשיל בשר ראש או לשון, קוסקוס ועוד. "התפריט אותו תפריט, התבשילים אותם תבשילים, עם התאמה קטנה לרוח התקופה. בעיקר הפחתנו את כמויות השמן" הוא אומר. בשנה האחרונה נפטרו ללו וכוכבה.
מסעדת ללו, רחוב החורב 7. 08-633-0578

מלון סהרה

שכונה א' היא אמנם לא חלק מאזור התיירות של אילת אבל באחרונה החלו לצוץ בה גם מלונות קטנים ובוטיקיים למי שרוצה להתרחק קצת מהרעש וההמולה של הטיילת ומחפש מקום קטן ונעים ובעיקר זול הרבה יותר. אחד מהמקומות הללו הוא מלון סהרה (מלון בלו לשעבר) שפתח את שעריו אחרי שיפוץ ממש לפני חצי שנה ומנוהל על ידי משפחת אליהו, מוותיקי העיר שמתעסקת במלונאות. דין, שגדל לתוך העסק של המשפחה ומנהל את המקום מספר שהכוונה היא להציע חופשה באווירה משפחתית סמוך למרכז העיר תוך שמירה על מחיר שפוי של בין 200 - 650 שקל לזוג ללילה. את ארוחת הבוקר אוכלים בבית קפה ליד, והוא מספק מקום נקי ומסודר "לשים את הראש" ולצאת לבלות בעיר. לדבריו: "זה אזור מאוד מתפתח וצצים פה פרויקטים חדשים ויש המון בתכנון. וחושבים על השכונה הזו גם בהקשר התיירותי ואני מקווה שיעשו גם מסלול לקורקינטים ושטחים ירוקים".
מלון סהרה. עופרים 123 טלפון: 08-6328282

בום קעקועים, ואירוטיקה

בשדרות התמרים, שיש מי שקוראים לו גם "רחוב אלנבי של אילת" התמקם לפני חמש שנים סטודיו קעקועים ופירסינג שמגיעים אליו מכל הארץ. מתברר שכשאנשים בחופשה באילת הם מרשים לעצמם להתפרע וזו הזדמנות טובה עבורם גם לקעקוע או פירסינג שתמיד חלמו עליו. האווירה במקום מגניבה, המוסיקה נשמעת בקול והצוות נעים ומקצועי. יש באילת עוד מקומות של קעקועים אבל כולם אפלים ונחבאים ונראה שפה החליטו במודע להביא את סטודיו הקעקועים לקדמת אחד הרחובות הכי סואנים בעיר.
לא רחוק מהסטודיו נמצא המוזיאון האירוטי באילת שנפתח בהשראת מוזיאוני הסקס באמסטרדם וברצלונה. במקום - תערוכות צילומים אירוטיים, ציורים ופסלים הממחישים איברים אינטימיים ועוד. במקום גם מוקרנים הסרטים הפורנוגרפיים הראשונים שצולמו, בשנות ה־20 של המאה הקודמת.
בום קעקועים. שדרות התמרים 19. טלפון: 050-878-7677
המויזאון האירוטי. שדרות התמרים 17. 050-8106006


3 צפייה בגלריה
.
.
צילומים: אסי חיים, יוסי דוס־סנטוס

לחם ברויטמן

המקום הזה הוא הסוד של האילתים שכבר מתחיל לעבור מפה לאוזן גם לאורחים שמגיעים מבחוץ. מאפייה מעולה בלב שכונה א', ברחוב שלא מגיעים אליו אם לא מכוונים במיוחד, וכדאי מאוד לעשות את זה. יובל ברויטמן, שתרגום שם המשפחה שלו הוא "איש לחם" וסבתא שלו מכרמיאל בישלה לכל גדולי האומה, הקים לפני תשע שנים מאפייה קטנה שבה אפה לחמים שעד אז לא נראו באילת. לחמי מחמצת מקמחים שונים, כריכים נפלאים ומאפים ששווה לבוא בשבילם במיוחד. בהתחלה האילתים היו סקפטיים אבל מהר מאוד הבינו שזה משהו אחר והחלו להגיע. לאחרונה הוא הוסיף גם פיצה שאת הקריספיות שלה שומעים מהשולחנות ליד והיא אחת הטובות שטעמנו. "לא הוצאתי שקל על פרסום ואני מעדיף את הכסף בפיצה והמגש עולה לי עוד כמה שקלים אבל כשמזמינים פיצה ממקום אחר מבינים את ההבדל. כשאנשים אוכלים את הפיצה אני עומד ומקשיב. אם אני שומע את הביס אני יודע שאני בסדר", אומר ברויטמן.
לחם ברויטמן - האלמוגים 17, אילת. 08-6340007

המוזיאון הפרטי של אמיר אלקיים

בלב השכונה, מאחורי דלת לבנה עם שלט קטן ליד "אמיר אלקיים" מסתתר עולם מופלא של יצירה ואמנות. כבר בכניסה אנחנו בתוך חצר פנימית קסומה עם עץ ענק במרכזה כשמסביב פסלים שונים. אלקיים פוגש אותנו בדלת ומכניס אותנו אל המבנה, שהוא למעשה הבית שלו, והוא כמו מבוך שעמוס במאות יצירות אמנות ופסלים שלו וגם קצת של סטודנטים שלו שהוא משמש להם מנטור ומלמד אותם בסדנה הפרטית שלו. על הקירות תלויים רישומים, ציורי שמן ואקריל, תחריטים, הדפסים ופסלים בגדלים שונים שאמיר יצר לאורך השנים. אמיר הגיע לישראל ממרוקו, שם למד ארטיזנה (אמנות עממית) ולאחר מכן השלים לימודי ציור ורישום בפריז ולימודי הדפס, בבצלאל בירושלים. הביקור שם הוא בתיאום מראש ובמהלכו הוא מסביר על העבודות, הטכניקה, הצבעים וכמובן הסיפור והפילוסופיה שמאחוריהם. הביקור במוזיאון עורך כשעה, כולל שיחה מרתקת עם אמיר וסיור במבוך שהוא הבית שלו ובין היצירות. אין הרבה מקומות כאלה ואם אתם באילת ומחפשים משהו קצת שונה - שווה להגיע גם לכאן.
מוזיאון הבית של אמיר אלקיים. האשלג 10. 052-2884779