איומי ההשבתה הנלווים לכמעט כל 1 בספטמבר אינם חדשים. לפני 88 שנה, הרצליה, מושבה בת 11, התכוננה לפתיחת בית הספר הראשון שלה. אלא שמעל לחגיגות ריחף סימן שאלה גדול, שכן ועד המושבה הודיע על שיבוש הלימודים, ובדיוק כמו היום - עקב מחלוקת על הסכמי שכר.
"לצערנו הגדול לא יוכלו מוריכם לנהל את הלימודים כסדרם היום ואולי גם עוד ימים אחדים", נכתב בכרזה שחולקה לתלמידים ולמשפחותיהם. "נבקש מכם לחכות להודעה על פתיחת ביה”ס", נכתב. הכרזה נחתמת בקריאה של ועד המושבה: "בינתיים אל תתרוצצו ברחובות, עזרו לאבא ולאמא בבית ובמשק, שננו את שיעוריכם והיו ילדים טובים".
2 צפייה בגלריה
yk13570030
yk13570030
(צילום: באדיבות מוזיאון בית ראשונים הרצליה)
“בית הספר העממי”, בית הספר הראשון בהרצליה נוסד ב־1925, שנה לאחר הקמת המושבה. בתחילה לימדו בו המורים משה יוחנני וזאב מכנס, 30 תלמידים שלמדו בשמונה כיתות, א'-ח'. בהמשך גדל הצוות. המורים היו עובדי ועד המושבה, וכל שנתיים לערך הייתה שביתה בעקבות הסכמי שכר.
בית הספר נדד בין דירות שכורות עד שב־1930 התחילו לבנות עבורו בית בן שני קומות. בערבים התקיימו במקום שיעורים למבוגרים, הרצאות ואסיפות שנתיות. כשגדל מספר התלמידים, ושוב היה צורך לשכור חדרים בבתים פרטיים ומקום למסעדת בית הספר, נבנתה קומה נוספת. בבניין הזה ששימש בהמשך כבית העיריה הראשון, נמצא היום מוזיאון אלי כהן.
2 צפייה בגלריה
yk13570031
yk13570031
צילום: באדיבות מוזיאון בית ראשונים הרצליה
(באדיבות מוזיאון בית ראשונים הרצליה)
בית הספר עבר למבנה חדש, שבנייתו החלה ב־1946. היא הסתיימה ב-1948 אך אז שוכנו בו, למשך חצי שנה, ילדי קיבוץ נגבה שקיבוצם הותקף על ידי הצבא המצרי. ב־1952, לאחר פטירת הנשיא הראשון, ד"ר חיים וייצמן, בית הספר קיבל את שמו.
תלמידי הרצליה של 1935 קיבלו גם מחברת, ובגבה הודפסו 11 כללים לאורח חיים בריא ולהצלחה בלימודים: "אל תעסוק בלימודים מיד אחרי אכלך לשובע", המליצו שם.
את שני הפריטים האלה אפשר למצוא במוזיאון בית ראשונים, המנציח את שנותיה הראשונות של המושבה ונמצא בביתם של האחים שרה וברוך צ'יזיק, ונתרם לעירייה.
מוזיאון בית ראשונים הרצליה. הנדיב 8.
לעוד מידע: הפייסבוק של ‘המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל’.