הקרב על דמות ואופיו של בית המשפט העליון קיבל אתמול תפנית יוצאת דופן עם הודעתו הדרמטית של השופט יוסף אלרון. האחרון עדכן את שר המשפטים יריב לוין ואת נשיאת העליון אסתר חיות, כי יציג את מועמדותו לתפקיד נשיא בית המשפט העליון. מדובר בצעד חסר תקדים מקום המדינה, שבו שופט בבית המשפט מודיע על מועמדותו לתפקיד.
עד כה, נשיא העליון נבחר על פי "שיטת הסניוריטי" - השופט הוותיק ביותר מתמנה, לאחר הליך פורמלי של הצבעה בוועדה לבחירת שופטים.
2 צפייה בגלריה
yk13572381
yk13572381
(צילום:אוהד צויגנברג)
הודעת של אלרון עוררה אתמול תדהמה לא רק בחוגי בית המשפט העליון על שופטיו המכהנים אלא בכלל עולם המשפט. מעולם לא פעל שופט מכהן של בית המשפט העליון נגד עיקרון הסניוריטי. להיפך, העובדה שהכל נגזר מראש על־ידי הגיל והוותק שחררה את השופטים מתחרות וליכדה את השורות, למרות חילוקי דעות משפטיים.
"בעיצומה של מערכה על עצמאות מערכת המשפט, מערכה שכל כולה פוליטית, הפנה אלרון עורף לחבריו והכניס עצמו כסוס טרויאני לתוך בית המשפט העליון. זה כמו ירי בתוך הנגמ"ש", אמרו בכירים במערכת המשפט.
2 צפייה בגלריה
yk13572385
yk13572385
צילום: שלו שלום
(שלו שלום)
השופט אלרון אמר אמש למקורביו כי צעדו נבע מהסיבה שתמיד חשב שיש להפסיק את הבחירה על פי עקרון הסניוריטי וכי בחברה מודרנית אדם נבחר כנשיא על פי הישגיו וכישוריו ולא כמו בבתי מלוכה. בצמרת המשפטית, לעומת זאת, אומרים שאלרון מונע רק מרגש נקמה בשופט העליון, המועמד לנשיאות יצחק עמית, עמיתו לספסלי המשפט במחוזי בחיפה שבו הוא ראה יריב שמנע בעבר את כניסתו לעליון.
אבל כדי להבין את צעדו של אלרון יש ללכת אחורה לנסיבות בחירתו. אין זה סוד שאלרון נבחר באמצעות לובי ומחויבות של ראש לשכת עורכי הדין דאז אפי נוה וחבר הוועדה דאז ומכרו מהעיר חיפה, השר משה כחלון שהיה חבר הוועדה לבחירת שופטים. הם שכנעו את שרת המשפטים דאז אילת שקד לבחור אותו, בראש ובראשונה על סמך כישורים המשפטיים המצוינים , והיה ברור לנשיאת בית המשפט העליון דאז מרים נאור ששום "דיל" ומינוי לעליון לא יעבור אלמלא אלרון יבחר.
שקד, נוה וכחלון "שיחקו" בשיחות ההכנה גם על הקלף העדתי. אלרון ממשפחה עיראקית מכובדת שעלתה ממוסול עם קום המדינה היה ילד מעברה שהתגבר על כל הקשיים והגיע למחוזי בחיפה. כאשר מערכת המשפט ובראשונה העליון מותקפים כל העת על היותם קבוצה אליטיסטית אשכנזית צפונית, הורגשה מחויבות לקדם שופט מזרחי.
אלא שכאן נכנס יצחק עמית לתמונה. עמית נחשב כאדם המריץ את חברו השופט המחוזי בחיפה רון סוקול לאותו כיסא. סוקול הוא גם חתנו של שופט בית המשפט העליון בדימוס תיאודור אור ונחשב לפייבוריט של העליון במירוץ. פרסומים מכוערים ליוו בשעתו את המירוץ לבחירה. בסופו של דבר אלרון נבחר.
עם זאת, עם בואו של אלרון הוא הרגיש רוח נגדית במסדרונות העליון ולא השתלב חברתית בקרב רוב השופטים. "לכן היה לו קל לצאת נגד מחויבות עמיתיו לסניוריטי", הם מסבירים .
חיות תפרוש לגמלאות באמצע חודש אוקטובר בהגיעה לגיל 70, ומי שאמור להחליפה לפי שיטת הסניוריטי הוא השופט יצחק עמית. במידה והוועדה לא תכונס עד לפרישתה של חיות - יכהן כממלא מקום המשנה לנשיאה השופט עוזי פוגלמן. אם ייבחר אלרון, הוא צפוי לכהן בתפקיד קצת פחות משנתיים - עד ספטמבר 2025. לעומת זאת, השופט עמית יוכל לכהן בתפקיד עד צאתו לגמלאות באוקטובר 2028.
נכון לעת עתה, לוין לא מוכן לכנס את הוועדה לבחירת שופטים כל עוד לא ישונה הרכבה, ועתירה בנושא תידון ב־7 בספטמבר. בעקבות הודעתו של אלרון, החליטה הנשיאה חיות להוציא אותו מההרכב שיעדון בעתירה נגד אי־כינוס הוועדה.
אלרון זכור כשופט היחיד מתוך 11 שהצביע נגד פסילת המינוי של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר. עם זאת, בדעת היחיד שלו, אלרון לא סבר בהכרח שיש להכשיר את המינוי של דרעי, אלא שההחלטה בעניינו צריכה להגיע ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית - שיקבע אם יש קלון בעבירות המס שבהן הורשע דרעי.