רבים עלולים לחשוב שדי בעריכת הסכם ממון עם בני זוגם כדי להבטיח שרכושם יעבור אחרי פטירתם לילדיהם, ולא לבן/בת הזוג. וזו טעות. רק לאחרונה דחה בית המשפט העליון בקשת רשות לערעור שהגישו ילדיו של אדם שנפטר, לגבי ירושתו. האב, שהלך לעולמו בלי שערך צוואה, היה נשוי במשך 25 יום בלבד לאישה, וערך עימה הסכם ממון של הפרדה רכושית מלאה, כלומר שכל הרכוש שהיה לבני הזוג לפני הנישואים נותר שלהם בלבד. לאחר מותו שלוש ערכאות קבעו כי בהיעדר צוואה, האישה (שיוצגה על ידי עו"ד ד"ר חיים שטנגר) זכאית למחצית מהירושה מכוח חוק הירושה, וזאת למרות הסכם הממון. שלושת ילדיו של המנוח התנגדו, אבל נדחו בכל שלוש הערכאות.
3 צפייה בגלריה
yk13578122
yk13578122
(איור: גיא מורד)
עו"ד רות דיין וולפנר, בעלת משרד המתמחה בדיני משפחה וירושה, מסבירה מדוע חשוב לכתוב צוואה גם כשיש הסכם ממון.
מה זה הסכם ממון?
הסכם ממון מסדיר את היחסים הרכושיים בין בני זוג. כלומר – איך יתחלק ביניהם הרכוש במקרה שיסיימו את הקשר הזוגי בשל פרידה או בשל מות אחד מהם. בני זוג יכולים לקבוע, למשל, שכל הרכוש שייצבר במהלך הקשר הזוגי הוא משותף, אבל כל אחד יישאר הבעלים היחידי של הרכוש שנרשם על שמו לפני שהפכו לבני זוג, וכו'.
3 צפייה בגלריה
yk13573188
yk13573188
עו"ד רות דיין וולפנר | צילום: ענבל מרמרי
(ענבל מרמרי)
כאשר מדובר בבני זוג נשואים, יש לאשר את ההסכם בבית המשפט. אם ההסכם נעשה לפני הנישואים יש לאשרו על ידי נוטריון או רשם נישואים. לגבי ידועים בציבור ניתן אמנם לאשר את ההסכם בבית המשפט, אולם אין זו חובה וההסכם תקף גם בהיעדר אישור. "למרות זאת, ועל מנת למנוע ויכוח על עצם העובדה שנחתם הסכם, גם ידועים בציבור נוטים לאשר אותו בבית משפט", אומרת עו"ד דיין וולפנר.
מה קורה לאחר מות אחד מבני הזוג?
עו"ד דיין וולפנר: "לאחר הפטירה הסכם הממון אינו קובע את אופן חלוקת העיזבון, אלא רק קובע מה שייך לעיזבון. ניקח למשל בני זוג בפרק ב', שערכו הסכם ששומר על הרכוש שהיה לכל אחד מהם לפני תחילת החיים המשותפים, אך קובע שיתוף רכושי מלא לגבי הרכוש שנצבר במהלך החיים המשותפים. בנוסף, כל אחד מהם עורך צוואה ומוריש את כל רכושו לילדיו מנישואיו הקודמים. כאשר נפטר בן זוג, לפי הסכם הממון מחצית מהנכסים שנרכשו במהלך הקשר הזוגי שייכים לבן הזוג השני, ולכן מחצית זו אינה חלק מהעיזבון ואינה עוברת לילדיו של הנפטר".
3 צפייה בגלריה
yk13578334
yk13578334
עו"ד אוהד הופמן | צילום: אוראל כהן
(אוראל כהן)
על מה חשוב להקפיד אם רוצים שהרכוש שלנו יעבור כולו לילדים?
חשוב לערוך שני מסמכים: הסכם ממון שקובע הפרדה רכושית מוחלטת, וצוואה שקובעת מי היורשים. חשוב לזכור שבהיעדר צוואה, העיזבון מתחלק בהתאם לחוק הירושה. זה אומר שמחציתו עוברת לבן או בת הזוג, ומחצית לילדים, וזאת גם אם יש הסכם ממון שקובע הפרדה רכושית. הפסיקה בנושא מאוד ברורה ועקבית – הסכם ממון אינו מהווה תחליף לצוואה, ואם אדם מבקש להימנע מלהוריש מחצית מרכושו לבן או בת זוגו – הוא חייב לערוך צוואה.
עו"ד אוהד הופמן ממשרד הופמן & פרידנברג, המתמחה בענייני ירושה, מוסיף: "בהיעדרה של צוואה, חוק הירושה קובע כי במקרה של פטירה, בן/בת הזוג יורשים מחצית מרכושו של הנפטר, והמחצית הנותרת תחולק בין הילדים בחלקים שווים ביניהם. מי שחפץ לקבוע שילדיו יירשו את כל רכושו, חייב לעשות זאת באמצעות צוואה, שכן הוראה שכזו במסגרת הסכם ממון לא תהיה תקפה".