במשך 1,700 שנים שכבה לה טבעת רומית בגן הלאומי סוסיתא בלי שאף אחד הבחין בה. עד שבשבוע שעבר הגיע לשם איתמר גרוסמן (13) מקיבוץ אשדות יעקב מאוחד, עצר לרגע את הסיור שערך עם בני משפחתו בין העתיקות כדי לעשות תמונת "סלפי" על רקע הנוף, ולפתע הבחין בה נחה לה על הקרקע.
2 צפייה בגלריה
yk13574367
yk13574367
(הטבעת העתיקה | צילומים: שרית פילאצי)
"זו הייתה טבעת מוזרה ומיושנת", סיפר איתמר, "האחים ובני הדודים שהיו איתי לא חשבו שזה משהו עתיק, אלא סתם טבעת שנפלה למישהי. אבל אני התעקשתי, הלכתי איתה להורים שלי, ראינו שיש עליה חריטות וחשבנו שזה ממש עתיק. ניגשנו לנציגת רשות הטבע והגנים שהייתה במקום, ואנשי הרשות לקחו את הטבעת לבדיקה ראשונית".
אתמול התקבלו תוצאות הבדיקה הארכיאולוגית שנערכו לממצא המסקרן, ואיתמר עודכן שהוא מצא אוצר של ממש: טבעת שכנראה נמצאת במקום כבר 1,700 שנה.
2 צפייה בגלריה
yk13574370
yk13574370
איתמר עם הטבעת שמצא | צילומים: שרית פילאצי
(באישור יאיר קראוס)
"כשאיתמר ואמא שלו, ליאת, פנו אלינו והראו לנו את הטבעת שמצאו, ישר הבנו שכנראה יש פה משהו משמעותי", תיארה שרית פילאצ'י מיארה, הממונה על תחום מבקרים וחווית הביקור במחוז צפון של רשות הטבע והגנים, שפגשה בנער בסוסיתא, "זה נראה לנו כמו ממצא מאוד מעניין, אבל אני מודה שפחדנו להתרגש מדי. לא רצינו להעלות ציפיות ואחר כך להתאכזב. בהתחלה אמרנו לאיתמר שיש סיכוי שהיא מהתקופה הרומית. הוא לא ממש הבין מה משמעות הדבר, וכשציינו בפניו שמדובר בכל כך הרבה שנים בעבר, נפתחו לו העיניים בתדהמה".
ד"ר דרור בן־יוסף, ארכיאולוג מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, מסביר כי "מדובר בטבעת עתיקה, עשויה ברונזה, ועליה עיטור שנוצר בעת היציקה. לפי מקבילות שנתגלו במרחב הארץ־ישראלי, יש לתארך אותה לתקופה הרומית, בין המאה הראשונה למאה הרביעית לספירה".
הביקור של בני משפחת גרוסמן באתר החדש, שנפתח בחודש מארס וכולל בתוכו שרידי עיר קדומה ושלל ממצאי הארכיאולוגיה מהתקופה הרומית ומהתקופה הביזנטית, התקיים במסגרת פסטיבל "קיץ מורשת" – שיתוף פעולה של משרד המורשת והמועצה לשימור אתרים, שפתחו אתרי מורשת רבים לכניסה ללא תשלום.
איתמר סיכם: "אני ממש שמח שהתברר שצדקתי וזה באמת משהו חשוב". הוא יזכה בקרוב לקבל תעודת הוקרה על התגלית הארכיאולוגית שנזקפת לזכותו.