8 חודשים בלבד לאחר פתיחת 7 אילבן, רשת חנויות הנוחות האמריקאית, בישראל, מתברר שהאופטמיות הגדולה שאיפיינה את הפתיחה מתחלפת בלא מעט חששות מהעתיד, לאחר שהרשת ספגה הספדים גדולים והחליטה לקצץ כ־50% מעובדי המטה.
בעלת הזיכיון אלקטרה מוצרי צריכה, שבשליטת האחים דני ומייקי זלקינד, מבצעת צעדי התייעלות ומבטלת למעשה את המטה שהוקם עם קבלת הזיכיון. מספר עובדי המטה צומצם מ־22 בשיא ל־12 בלבד, והוא יוכפף לשחר פרי, סמנכ"ל התפעול של אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), כאשר חלק מהשירותים שנתן עד כה המטה, יינתנו על ידי יחידות באמ"צ.
3 צפייה בגלריה
yk13574963
yk13574963
(צילום: אביגיל עוזי)
הקיצוץ המשמעותי מצטרף לסיום תפקידיהם של מנכ"ל הרשת אבינעם בר מוחא וסמנכ"ל התפעול דני סולטן, שמונה לאחרונה למנכ"ל רשת בתי הקפה פרט א־מנגר, שמביאה קבוצת פוקס ירזין לישראל.
הצעדים נועדו לחסוך בהוצאות לאור ביצועי הרשת שמונה כעת 10 סניפים, ובינתיים עוד לא הגיעה ליעדיה. מנכ"ל אמ"צ צביקה שווימר אמר ל"ממון": "בנינו קונספט מצוין ואנחנו עושים עכשיו התאמה לסעיף ההוצאות, לאחר שעברנו תהליך למידה. בתקופה הזאת נדרשים פחות גנרלים ויותר יעילות. אמ"צ תספק לרשת את כל הכלים הנחוצים".
3 צפייה בגלריה
yk13574964
yk13574964
צילום: ישראל הדרי
(Israel Hadari)
בינתיים הרשת הצעירה סופגת הפסדים: בדוחות של חברת אמ"צ לרבעון שני ומחצית ראשונה של 2023, שפורסמו בשבוע שעבר, דווח כי פעילות 7 אילבן וקוויק (חברת המשלוחים) תרמו להפסד של 28 מיליון שקל, רובם מיוחסים ל־7 אילבן שצריכה להתמודד עם שוק ישראלי רווי בחנויות נוחות וסניפי מזון, וצרכן ישראלי - שעשוי לנצל לרעה את שיטת התשלום העצמי הנהוגה ברשת וגרם לה לפחת גדול מהרגיל.
לבעיות ב־7 אילבן מתווסף אתגר כבד נוסף בתחום המזון: רשת קרפור–יינות ביתן שנרכשה על ידי אמ"צ לפני שנתיים לפי שווי 350 מיליון שקל. התקווה של אמ"צ לשקם את יינות ביתן על ידי הסבתה לרשת קרפור הצרפתית עדיין לא מתממשת בפועל, מכבידה על תוצאות החברות שבשליטת האחים זלקינד ומעמידה בסימן שאלה את הצלחתם בתחום. מגזר המזון בדוחות, סיים את הרבעון השני של 2023 בהפסד של 67.4 מיליון שקל, לעומת הפסד של 13.5 מיליון שקל ברבעון מקביל. בכל המחצית של הראשונה של 2023 רשמה קרפור הפסד של 138 מיליון שקל למרות עלייה במכירות של 11.5%. כמו כן רשמה הרשת הפסד תפעולי בסך 64 מיליון שקל, לעומת רווח של 11.5 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד. כלומר הרשת מפסידה מפעילותה השוטפת לפני הוצאות חד־פעמיות. ההפסד גרר את אמ"צ, שעוסקת גם ביבוא מוצרי חשמל וביצור מזגנים ומערכות חימום, להפסד נקי בסך 62 מיליון שקל במקום רווח בסך 11 מיליון שקל ברבעון מקביל.
3 צפייה בגלריה
yk13574965
yk13574965
צילום: ישראל הדרי
(Israel Hadari)
ההפסדים פגעו גם באלקו - חברת האחזקות של האחים, שסיימה את הרבעון השני בהפסד של 135.5 מיליון שקל לעומת רווח של 180 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד. אבי ישראלי, משנה למנכ"ל אלקו, אמר: "היו מספר ארועים שפגעו בשורה התחתונה: בהם השקה וסגירת סניפי רשת המזון והסבת 50 סניפים לקרפור. אנו מעריכים כי במחצית השנייה הגידול במכירות הרשת יביא לשיפור בתוצאות".
גורם בשוק ההון אמר ל"ממון": "ההחלטה של האחים זלקינד להפוך את אלקטרה מוצרי צריכה, חברה תפעולית בעיקרה שעסקה בייצור מזגנים וביבוא וישווק מוצרי חשמל, לחברת אחזקות שמשקיעה בשלל פעילויות קמעונאיות, החל מרכישת רשת קולומביה לציוד טיולים, חנויות אדידס, 7 אילבן, ויינות ביתן - עדיין לא הוכחה כנכונה. אטרף הרכישות בוצע בעולם בו הריבית הייתה 0 ומחיר הכסף היה זול. האחים מינפו עצמם מאוד לצורך הרכישות, ועכשיו השתנו כללי המשחק והמינוף וההפסדים מכבידים עליהם. זאת גם הסיבה שהם נסוגו כעת ממימוש האופציה לרכישת יתרת מניות נחום ביתן 49%, שהייתה אמורה להתבצע לפי שווי חברה שהוערך בזמן הרכישה בכ־900 מיליון שקל, בעוד כיום מדובר על 600 מיליון שקל, וגם זה יעמוד למבחן המשקיעים בהנפקה שמתכננים האחים לקרפור ואמורה להזרים לה הון".