אחד מרוכשי הדירות בפרויקט בבת־ים של חברת רום כנרת, שמונו לה לאחרונה נאמנים לאחר שנקלעה לחובות של כ־137 מיליון שקל, מספר: "שילמנו 1.8 מיליון על הקרקע בלבד והוסכם שנוסיף עוד 800 אלף שקל עבור הבנייה. ברגע האחרון נרשמה הערת אזהרה. כרגע הכל בסימן שאלה. שילמנו 1.8 מיליון שכולו מהון עצמי. לצערי הרב אלו כל החסכונות שלנו וכספים שלקחנו מההורים שלנו.
"כרגע אין היתר בנייה. יש בעיה חמורה, אם נידרש להוציא היתר חדש ייתכן שיהיו יותר רוכשים מאשר דירות שאפשר לבנות במגדל הזה. לתדהמתי, הסתבר לי שהדירה שלי נמכרה פעמיים. יש משפחה נוספת שנרשמה על הדירה שלי, היא קנתה הרבה לפנינו. נאמר לי שאותה משפחה כביכול לא עמדה בתשלומים. יש קומה של 4 דירות ויש 6 אנשים שרשומים על הקומה הזו. לי כמובן לא היה ידוע מכלום".
1 צפייה בגלריה
yk13576901
yk13576901
(צילום: אוראל כהן)
הסיפור הזה ודומים לו ממחישים כי האזהרות לגבי המשבר בשוק הנדל"ן מתממשות. במהלך החודש האחרון נקלעו לקשיים שלוש חברות נדל"ן, ומאות רוכשי דירות מצאו עצמם בסיוט ובחשש כי אף ששילמו ממיטב כספם יישארו ללא הדירות.
עדיין אין להסיק מכך שכל שוק הנדל"ן עומד להתמוטט. בשלב זה מצב השוק מוגדר בהאטה ובקשיים של קבלנים שבאים לידי ביטוי בדוחות הכספיים ובשווי מניותיהם בבורסה בתל־אביב. רום כנרת היא דוגמה לסיכונים שלקחו על עצמם חברי קבוצות הרכישה. חשבונות הנאמנות שבהם הופקדו כספי חברי קבוצות הרכישה רוקנו, ויש חשש לכאורה כי דירות נמכרו על הנייר יותר מפעם אחת.
גם חברת צברים שבבעלות רוני צברי, יזם חדש יחסית בשוק, נכנסה להליך כינוס נכסים לאחר שצברה חוב בסך 144 מיליון שקל ואינה עומדת בלוח הזמנים להשלמת פרויקטים ביפו, ירושלים, הוד־השרון ובת־ים. לחברה אין כרגע אפשרות לפרוע את האשראים שניתנו לה. בניגוד לקבוצות הרכישה של רום כנרת, ללקוחות צברים יש בנקים מלווים לפרויקטים.
אבל מעבר לכמה חברות שקרסו, המשבר משתקף גם בדוחות של חברות הנדל"ן הציבוריות. למשל חברת הבנייה חנן מור פירסמה את דוחותיה הכספים לפיהם הכנסותיה ממכירת דירות ירדו ב-50% לעומת המחצית המקבילה בשנה הקודמת. רגע לפני המשבר בענף רכשה החברה קרקע לבניה למגורים, במחירי שיא בשדה דוב. מימון הרכישה מעיק על החברה ופגע בתוצאותיה. החברה מנסה לנקוט צעדים שיאפשרו לה את החזר החוב, בהם מכירת חלק מהזכויות.
האחים חג'ג' שנחשבו סיפור הצלחה בתחום הנדל"ן פירסמו דוחות לפני שבוע. לחברה התחייבויות בסך 2.5 מיליארד שקל ותזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 150 מיליון שקל. גם הניסיון להיכנס למלונאות דרך שת"פ עם סלינה, גבה ממנה מחיר, ומניית החברה צנחה בשנה האחרונה ב־42%.
חברת שיכון ובינוי של היזם נתי סיידוף רשמה ברבעון השני השנה הפסד בסך 330 מיליון שקל לעומת רווח נקי בסך 112 מיליון שקל, בין השאר בגלל מחיקה בסך 429 מיליון שקל של קרקעות שרכשה בעבר ושוויין ירד. המניה צנחה בשנה האחרונה ב־35%.
השמאי והמשפטן ארז כהן מסביר כי הקושי בשוק החל עם העלאת הריבית. "ההאטה מושפעת מעלייה חדה של הריבית. הירידה בהיקף המכירות משפיעה על התזרים של הקבלנים, שחלקם מרגישים לחץ בעלויות המימון ומחפשים פתרונות שונים להתמודדות, כגון הכנסת שותפים, מימוש נכסים, גיוס הון או מבצעי מכירות. עד שהרוכשים ירגישו שיש לפחות התייצבות ברמת הריבית או ירידה קלה ברמתה, תימשך ההאטה בכמות העסקאות, והקבלנים ימשיכו לשלם עלויות מימון גבוהות".
אוהד אסרף, מנכ"ל ארי מגורים לשיווק נדל"ן: "יש יזמים שנכנסו למשבר אחרי שקנו קרקעות יקרות, עלויות המימון הגבוהות נוגסות ברווח העתידי שלהם, וגם המכירות מתנהלות לאיטן. אם נגיד בנק ישראל ישאיר היום את הריבית על כנה, אנחנו נראה את המשך החזרה של הרוכשים למשרדי המכירות כפי שראינו אחרי ההחלטה האחרונה, כאשר מדובר בעיקר בהשפעה פסיכולוגית על השוק. אם הריבית שוב תעלה, ההאטה במכירות תימשך".