הקבלנים דורשים מהאוצר לבטל את מס הרכישה למשקיעים, כך נודע ל"ממון". זאת כחלק ממה שהם מגדירים "המהלכים הנדרשים" להתמודדות עם הצניחה בפעילות ענף הבנייה והתשתיות.
במכתב ששלח אתמול נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', הוא טוען כי מס הרכישה בגובה 8% על דירה שנייה ומעלה "פוגע באוכלוסיית שוכרי הדירות", שכן "הרחקת המשקיעים מהשוק על ידי העלאת מס הרכישה הביאה לאובדן אלפי דירות ממצבת הדירות להשכרה ולזינוק היסטורי בקצב התייקרות דמי השכירות".
1 צפייה בגלריה
yk13579826
yk13579826
(צילום: יאיר שגיא)
בהתאחדות מעריכים כי "ביטול מס הרכישה יתמרץ משקיעים לרכוש דירות, יגדיל את מלאי הדירות להשכרה, יניע יזמים לחזור לבנות ויפחית את דמי השכירות ומחירי הדירות במשק".
המכתב נשלח גם למנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר ומנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן. סרוגו מעריך כי בין היתר, ביטול מס הרכישה יניע יזמים לחזור לבנות, מה שיאפשר למנוע בהמשך הדרך זינוק במחסור בדירות. "כפי שההיסטוריה מלמדת, העלאת מס הרכישה למשקיעים לכדי שיעור של 10%-8%, אשר בוצעה בחודש נובמבר 2021, גרמה להשפעה מיידית על כמות מלאי הדירות להשכרה ולהתייקרות דרמטית בשכר הדירה", כותב סרוגו.
בהמשך מציג סרוגו נתונים, ולפיהם מלאי הדירות להשכרה בידי משקיעים לפני מועד העלאת מס הרכישה בנובמבר 2021 עמד על קצב חודשי של 2,300 יחידות דיור, ואילו לאחר העלאת מס הרכישה, נכון לחודש מאי 2023, עמד הקצב החודשי של רכישות משקיעים על 1,000 דירות בלבד. נתון נוסף מראה כי ב־2021 שיעור עסקאות המשקיעים מסך העסקאות עמד על 20%, ואילו השנה ירד שיעור זה ל־15%. "ניתן לראות שכיום המשקיעים מוכרים דירות יותר מאשר הם קונים. מאז העלאת מס הרכישה נגרעו ממלאי הדירות להשכרה 4,000 יחידות דיור", מסביר סרוגו. בהתאחדות מעריכים כי ביטול מס הרכישה על משקיעים יביא לתוספת של מיליארדים בהכנסות המדינה ממסים של קרוב ל־9 מיליארד שקל.
מלשכת שר האוצר סמוטריץ' נמסר: "המכתב התקבל, הנושא בבדיקה של גורמי המקצוע".