התעשיות הביטחוניות הישראליות ממשיכות לשבור שיאי מכירות לצבאות העולם, על רקע המלחמה באוקראינה והגדלות חסרות תקדים של תקציבי הביטחון במדינות אירופה.
חברת רפאל הישראלית הודיעה אתמול כי משרד ההגנה הבריטי בחר במערכת "מעיל רוח" ליירוט טילי נ"ט לטובת טנקי המערכה הבאים בצבא הוד מלכותו, ה"צ'אלנג'ר". שווי העסקה הכללי אמור לעבור את ה־100 מיליון פאונד (כ־476 מיליון שקל).
1 צפייה בגלריה
yk13576596
yk13576596
(צילום: רפאל)
מערכת מעיל רוח כבר נרכשה והותקנה בשנים האחרונות בטנקי האברמס האמריקאיים ובטנקי הליאופרד של צבא גרמניה ושל הצבא הנורווגי. בנוסף, מעילי רוח כבר הותקנו על טנקים של שתי מדינות זרות נוספות בשנים האחרונות.

ניסוי מוצלח

לאחרונה הושלמה סדרת ניסויים חיים במעיל רוח על הטנקים הבריטיים שהוכתרו כהצלחה. מערכת ההגנה האקטיבית תיועד, אם הבריטים יחפצו בכך בהמשך, גם להגנה על נגמ"שים, בדומה לאלו המותקנים על נגמ"שי הנמ"ר של צה"ל.
מעיל רוח כבר מופעלת בהצלחה מזה למעלה מעשור בכל טנקי מרכבה סימן 4 של 3 חטיבות השריון הסדירות בצה"ל, ורשמה עשרות יירוטים במבצעים שונים ובפעילויות בט"ש, בעיקר בגבול רצועת עזה. בשדה הניסויים רשמה המערכת למעלה מ־7,000 יירוטים מוצלחים בתצורות שונות.
המערכת תוצג על ידי רפאל בימים הקרובים בתערוכת הנשק הבינ"ל די.אס.אי.איי בלונדון וזוכה להתעניינות גם מצד צבאות נוספים באירופה.

מרכבה למכירה

לאחרונה אישר משרד הביטחון כי לפחות צבא אחד באירופה נמצא במו"מ מתקדם לרכישת טנקי מרכבה סימן 3 הישנים שיצאו מצה"ל ואוכסנו לטובת מכירה עתידית או גריטה, כחלק מההיערכות לאיום רוסי מצד מדינות מערב אירופה.
עד כה מכרה רפאל למעלה מ־2,000 יחידות של מעיל רוח לצה"ל ולצבאות הזרים, כאשר העסקה עם הבריטים החלה להתבשל בשנת 2019. בשלב הראשוני שלה השקיעו הבריטים כ־20 מיליון פאונד במהלך, שהועברו לרפאל, כאשר שלב ב' בעסקה, של ההצטיידות עצמה, ייחתם בקרוב ויתפרס על פני השנים הקרובות ומוערך בעשרות מיליוני פאונד נוספים. בסך הכל היקף העסקה עשוי לחצות את רף 100 מיליון הפאונד.
מעיל רוח הישראלי יותקן על הטנק צ'אלנג'ר בגרסתו החדשה והמתקדמת ביותר, סימן 3, כאשר בחודש נובמבר האחרון ביצעו הבריטים על אב טיפוס שלו עשרות ניסויים בישראל, עם מערכת מעיל רוח. המערכת הותאמה ספציפית לצריחים המיוחדים בגרסה החדשה של הטנק הבריטי, הכוללים כוונות מתקדמות ויכולת להילחם במספר תרחישים שונים שהצבא הבריטי נערך אליו, ועליהם נבחנה מערכת מעיל רוח.
עשרות מערכות מעיל רוח יותקנו אפוא על הטנקים הבריטיים, לצד אינטגרציה של המערכת לטנקים אלו שיבוצעו על ידי מהנדסי רפאל. היצרנית הישראלית לא המתינה להחלטה הבריטית לגבי ציוד המערכת גם בנגמ"שים ותחשוף יכולת הגנה עם מעיל רוח שפיתחה גם לנגמ"שים הגלגליים מסוג "בוקסר", הקיימים בצבא הבריטי.
בנוסף, ברפאל החלו לבחון את הטמעת מעיל רוח גם בנגמ"שים הזחליים שיש בצבא הבריטי, מסוג אג'אקס. בדומה לגרסה האמריקאית, השם שיינתן למעיל רוח באנגליה יהיה TROPHY.
בשנים האחרונות פותחו גרסאות חדשות ומשופרות למעיל רוח, שמאפשרות זיהוי מידי של מקור ירי טיל הנ"ט והכוונה אוטומטית של קנה הטנק לשיגור פגז לעבר מיקום חוליית הנ"ט – בנוסף ליירוט שמתבצע על ידי חימוש קל שנפלט מהכלי המשוריין. צה"ל רצה לאורך העשור האחרון לצייד גם את רכבי הסיור הגלגליים והקטנים שלו, שחלקם ספגו פגיעות נ"ט קטלניות, בגרסה מוקטנת של מעיל רוח, אך המהלך לא צלח, בעיקר מסיבות תקציביות, עד כה, למרות שרפאל הוכיחה יכולת למזער את המערכת ולהשתמש בה על גבי 18 רכבים מבצעיים שונים. גם בגרסה החדשה שתימסר לטנקים הבריטיים נפח המערכת ומשקלה קטן ב־40% מגרסאותיה הקודמות.

לפני כיפת ברזל

בחודש מארס 2011, חודש לפני היירוט ההיסטורי הראשון של כיפת ברזל, גם היא מתוצרת רפאל, בשמי אשקלון, נרשם היירוט הראשון של טיל נ"ט, באמצעות מעיל רוח, ששוגר לעבר צוות לוחמים בטנק של צה"ל בגבול עזה. בשני המקרים, שחודש ימים הפריד ביניהם, נרשמה היסטוריה עולמית ביכולת ישראלית וחסרת תקדים מסוגה שלא הייתה קיימת קודם, יירוט רקטות וטילי נ"ט.
מאז מערכת מעיל רוח הותקנה על 16 פלטפורמות שונות בארץ ובעולם, בהן כאמור על מאות כלים משוריינים בצה"ל, כולל נגמ"שי הנמ"ר של חטיבות החי"ר, גולני וגבעתי.
העסקה הזו מצטרפת לעסקאות שעליהן פורסם לאחרונה והפכו את ישראל למעצמה בתחום. בין העסקאות: מכירת חץ 3 לגרמניה בהיקף של 14 מיליארד שקל; מכירת טילי ספייק של רפאל לצבא היווני ב־1.4 מיליארד שקל; מכירת מערכת ההגנה האווירית "קלע דוד" לפינלנד ב־350 מיליון דולר; מכירת משגרי רקטות ארטילריות של אלביט להולנד ב־1.1 מיליארד שקל; מכירת תותחים של אלביט לדנמרק בכ־800 מיליון שקל; מכירת מל"טי הרון של התעשייה האווירית לצבא זר ב־600 מיליון דולר.